Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Heinrich Ignaz Franz Biber
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Heinrich Ignaz Franz Biber

Heinrich Ignaz Franz Biber von Bibern byl čechorakouský skladatel a houslista, který patřil mezi nejvýznamnější tvůrce houslové hudby 17. století. Rodák z Čech se proslavil nejen jako virtuózní houslista, ale především jako průkopník pokročilých technik hry na housle a autor…

Publikováno 07/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Heinrich Ignaz Franz Biber von Bibern byl čechorakouský skladatel a houslista, který patřil mezi nejvýznamnější tvůrce houslové hudby 17. století. Rodák z Čech se proslavil nejen jako virtuózní houslista, ale především jako průkopník pokročilých technik hry na housle a autor hudby vynikající technické náročnosti a expresivní síly.

Životopis

Biber se narodil 12. srpna 1644 ve Stráži pod Ralskem v Čechách jako syn polního strážce. První významné postavení získal v roce 1668 jako komorník a hudebník biskupa olomouckého v moravském Kroměříži. V roce 1670 však bez povolení opustil svého zaměstnavatele a přešel do služeb salcburského arcibiskupa, kde strávil zbytek života. V Salzburgu postupně stoupal v hierarchii od komorníka přes zástupce kapelníka až po kapelníka a děkana pěvecké školy v roce 1684. V roce 1690 byl císařem Leopoldem I. povýšen do šlechtického stavu. Zemřel 3. května 1704 v Salzburgu ve věku 59 let.

Tvorba

Biberova tvorba zahrnovala především sakrální hudbu, komorní skladby a zejména virtuózní díla pro housle. Nejslavnějším dílem jsou Rosenkranzsonaten neboli Mystery Sonatas – cyklus patnácti sonát pro housle a basso continuo s finální passacaglií, kde každá sonáta používá jiné ladění houslí (scordatura). Dalším monumentálním dílem je Missa Salisburgensis pro 53 hlasů komponovaná k 1100. výročí založení salcburského arcibiskupství v roce 1682. Složil též opery, další sakrální skladby a komorní hudbu včetně slavné Battalia věnované bohu Bacchovi. Mistrovsky ovládal kontrapunkt a variační techniky.

Význam

Biber byl považován za jednoho z nejlepších houslistů své doby v celé Evropě a historik Charles Burney ho v 18. století označil za nejlepšího houslového skladatele 17. století. Jeho pokročilá houslová technika umožňovala hru v šesté a sedmé poloze a složité polyfonie s dvojhmaty. Průkopnicky využíval scordaturu – přeladění houslí pro dosažení specifických barev tónu a technických možností. Po dlouhém zapomnění byla jeho hudba znovu objevena na počátku 20. století a dnes patří k pravidelně hranému repertoáru barokní hudby.

Zajímavosti

Mystery Sonatas zůstaly neznámé až do roku 1905, kdy byly poprvé publikovány, více než 200 let po Biberově smrti. V rukopise byla každá sonáta doprovázena mědirytinou znázorňující příslušné růžencové tajemství. Jeho životní motto znělo „Fidem in fidebus“ – slovní hříčka znamenající „víra v housle“ nebo „víra ve struny“. Battalia obsahuje netradiční techniky jako úder smyčce o nástroj a protkání papíru strunami pro dosažení specifických efektů.

Související články

Musica Florea v programu Hudební impovizování 17. století (3. 3. 2025 Atrium Žižkov, foto Adam Rojko)

Musica Florea přiveze barokní improvizování na Chrudimsko a do Nymburku

Musica Florea pokračuje v koncertní sérii Hudební improvizování 17. století. Umělecký šéf Marek Štryncl se tímto programem již poněkolikáté vrací k jednomu ze svých…

Musica Florea: Hudební improvizování 17. století, 3. března 2025, Atrium Žižkov, Praha (foto Adam Rojko)

Musica Florea v proudu improvizace – Když pravidla mizí a zůstává jen hudba

Po únorových koncertech věnovaném odkazu Jana Křtitele Vaňhala představuje soubor Musica Florea další a neméně podnětný koncertní program – Hudební improvizování 17. století. Odkrývá…

Musica Florea (zdroj Musica Florea)

Barokní improvizace znovu ožije. Musica Florea nabídne koncerty napříč republikou

Hudební improvizování 17. století je unikátní koncertní sérií letošního programu Musica Florea Bohemia 2025. Zazní na ní skladby představitelů především českého baroka: kdo by…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Andrzej Białko
Další článek Harry Bicket
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up