Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Evropský koncert v německé televizi
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Evropský koncert v německé televizi

Jindřich Bálek
Publikováno 11/05/2014
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:

Zápisník Jindřicha Bálka (50) 

Jak dobře víme, Berlínská filharmonie od roku 1990 slaví 1. května výročí založení Evropským koncertem. Koná se obvykle v některém z evropských měst – a ten loňský se konal (potřetí) v Praze s Magdalenou Koženou a ve Španělském sále. Byl vnímán jako velká událost. Škoda, že světové hudební akce u nás sledujeme jen tak výběrově a často ryze pragocentricky. Letošní Evropský koncert se konal zcela výjimečně v domovském sále orchestru v Berlíně – a mělo to svůj dobrý důvod ve dvojím výročí.V této sezoně totiž uplynulo padesát let od otevření jejich nového koncertního sálu a budovy berlínské Philharmonie. Architekt Hans Scharoun ji postavil naprosto vizionářsky, takže působí velmi moderně dodnes. To podtrhl v přestávkovém rozhovoru i dirigent Daniel Barenboim, když řekl, že mnohé novostavby za pár let zestárnou, ale tento sál nikoli. Sám Barenboim si koncertem připomněl padesát let od svého prvního hostování u Berlínských filharmoniků – v roce 1964 jako klavírista v Bartókově koncertu za doprovodu Pierra Bouleze…Letos si zahrál z poloviny originální a z poloviny vděčný program, když zařadil symfonickou skicu Falstaff  Edvarda Elgara do první a Čajkovského Pátou do druhé poloviny koncertu. Česká televize tento nepražský evropský koncert nepřenášela. Zato na německém kanále bylo o to zajímavější sledovat dokumentární záběry, na kterých Herbert von Karajan a Willy Brandt poklepávají na základní kámen nové budovy. Začala se stavět ve městě nějakých patnáct let po válce, ve které byl Berlín skoro srovnán se zemí… A dodnes dává německé metropoli kus její novodobé identity. V přestávce neopomněli podtrhnout, že sál s pódiem uprostřed publika měl symbolizovat demokratický charakter této instituce.A odráží ho dodnes, možná dokonce víc – už se mu nepřezdívá Cirkus Karajan a nestojí hned vedle Berlínské zdi. Orchestr měl jako první z těch nejslavnějších akademii pro mladé hudebníky a drží krok i v tom, jak využívá všechny komunikační technologie. Koncerty se odtud vysílají po internetu do Digital Concert Hall a nově i do kin. Svým duchem ho můžeme srovnávat i s Metropolitní operou, jejíž rovněž velmi moderní nová budova je jen o dva roky mladší, na moderní stavbu tedy také docela stará.Evropský koncert je, vedle tradičně pěkného hudebního zážitku, příležitostí nahlédnout do kalendáře obou hlavních protagonistů, orchestru a dirigenta. Patří k těm, které se vyplatí sledovat dlouhodobě. A nakonec dojdeme i k našim oblíbeným českým stopám: už za čtrnáct dní diriguje v Berlíně český program vítěz dirigentské soutěže Pražského jara, Polák Krzysztof Urbański. Hraje Vltavu, Šárku, Dvořákovu Sedmou – a Martinů Cellový koncert se Sol Gabettou jako sólistkou. Ještě o týden předtím ovšem provede Simon Rattle koncert k poctě Abbadovi – k jeho nedožitým narozeninám mu věnoval Brucknerovu Sedmou – a do konce sezony se tu představí ještě Maazel, Jansons a Dudamel. V polovině června pak probíhají závěrečné oslavy k výročí slavné Scharounovy budovy.Otevře se celé Kulturforum v zemi, která má v nové době kulturnost nejen jako sponzorovanou exkluzivitu, ale jako součást své státnosti. A co bude v nejbližších měsících dělat Barenboim? Nebudu vyjmenovávat těch deset vystoupení v Berlíně, Vídni, v La Scale či Salcburku, která se na jeho webu snadno najdou. Ale krom toho plánuje otevřít stálou instituci, která navazuje na jeho Orchestr Západovýchodní diván. Tedy Institut Edwarda Saida zaměřený na výchovu hudebníků zemí Blízkého východu. Bude to za dva roky opět v Berlíně. Vavříny sklízí nejen za výchovu k hudbě, ale i za výchovu k míru. Každá záminka o tom všem psát se hodí. A proto bych doporučoval každý rok na 1. máje mezi mnoha kulturními i politickými akcemi nezapomenout na tu, kterou pořádají Berlínští filharmonikové.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava
Foto archiv 

TémataBerliner PhilharmonieBerliner PhilharmonikerDaniel BarenboimHans Scharoun
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Tarant režíruje Sedláka a Komedianty v Košicích
Další článek Týden s hudbou (54)
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up