Expozice nové hudby se zaměří na prostor mezi kompozicí a improvizací, přinese čtyři premiéry

Přesně za týden začíná Expozice nové hudby. Její 35. ročník nese podtitul musica falsa I musica vera.
Pavel Zlámal (foto Lukáš Veselý)
Pavel Zlámal (foto Lukáš Veselý)

„Letos obracíme pozornost k prostoru mezi kompozicí a improvizací s cílem obhájit pravost každé dobré a přesvědčivé hudby, ať už vznikala jakýmkoli způsobem. Všechny projekty, které tvoří program festivalu, se pohybují v oblasti ještě improvizované, ale už komponované, nebo ještě komponované, ale už improvizované hudby. Některé z nich vznikly přímo na objednávku festivalu nebo v jeho úzké spolupráci,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Expozice nové hudby nabídne šest koncertů v Besedním domě a netradiční projekt v brněnské Kamenné kolonii.

Festival příští úterý otevře experimentální klarinetové psycho-akustické duo The International Nothing berlínských klarinetistů Kaie Fagaschinského a Michaela Thiekeho. Posluchačům představí svůj nejnovější projekt Just None of Those Things. „Toto proslulé duo vydalo pět alb a jeho koncerty mají oprávněnou pověst neuvěřitelných uměleckých zážitků. My uslyšíme jejich další unikátní koncert, ve kterém hudba vzniká improvizační cestou, ale postupným cizelováním nabírá víceméně ustálený tvar,“ upozornil Matej.

Středeční koncert se zaměří na grafické i jinak „otevřené“ partitury. Mezinárodní uskupení Prague Improvisation Orchestra provede díla z prostředí newyorské školy (Brown, Wolff), stejně jako z prostředí česko-slovenského undergroundu (Adamčiak, Grygar, Steklík), které v programu doplní skladby hráčů ansámblu Burkharda Stangla a Petra Vrby. „Během sedmdesáti let od chvíle, kdy se objevila první vlna grafických partitur, se toho hodně změnilo. Mezi tradičními formami kompozice a improvizací se objevila velmi plodná zlatá střední cesta. Zjednodušeně řečeno, koncept improvizace se protáhl do nekonečna, takže teoreticky je možné takřka cokoliv. Kompozice využívající tyto různé možnosti se velmi rozšířily, a dokonce se z nich stalo něco běžného. Takzvaný dokonalý hudebník naší doby je zběhlý v mnoha sférách,“ uvedl kontrabasista a spoluzakladatel orchestru George Cremaschi.

Annabelle Plum a Žaneta Vítová se společně věnují hudbě pro experimentální hlas a akordeon. Jejich projekt Interference vychází ze společného debutového alba, kde hudebnice vyjadřují křehkost i drsnost zároveň, přenášejí posluchače do světa vzdálené Afriky a zpět do českých luhů a hájů, to vše s výrazným tématem ekologického apelu. „Můžeme se těšit na nevšední zvukově poetickou malbu meandrující mezi každodenností a intenzivní emocionalitou,“ podotkl Matej.

Projekt Here and Now zazní v pátek večer v premiéře, vznikl na objednávku festivalu a uvede ji Pavel Zlámal Contemporary Ensemble. Sedmičlenný soubor hráčů klasické, soudobé i jazzové interpretace provede pásmo otevřených autorských kompozic, kolektivních a řízených improvizací. „Stavebním kamenem díla je každý z přítomných hráčů, jeho hudební a improvizační schopnosti a kompozičním postupem je hudební organizace v přítomném čase. Tato organizace je založená částečně na předepsané partituře i na interaktivní spolupráci, na intuici a na dirigentské signalizaci. Hudba tak není výsledkem pouze nacvičených či komponovaných frází, ale též na místě vytvářených hudebních myšlenek, vznikajících vztahů a souvislostí,“ popsal kompozici Pavel Zlámal.

Při sobotním koncertě s názvem In situ se setkají tři výrazné osobnosti současné improvizační hudby. Každý z nich nejprve sólově a poté ve společné kompozici/improvizaci na objednávku festivalu. Rakouský trumpetista Franz Hautzinger patří ke stylotvorným tvůrcům, zasahuje do vývoje improvizované hudby již tři desítky let, podobně jako v Berlíně žijící fenomenální britský trombonista, skladatel a improvizátor Hilary Jeffery. Portugalská, ve Švédsku usazená trumpetistka Susana Santos Silva zastupuje naopak nejmladší generaci improvizujících umělců. Její hudba je však již mimořádně vyzrálá, plná fantazie a nové senzibility. Sál Besedního domu bude ten večer patřit čtvrttónové trubce, alpskému rohu, trombonu a trubce.

BCO rozšiřuje realitu Kamenné kolonie. BCO rozšiřuje realitu Besedního domu. Tento nedělní projekt symbolicky propojí obě místa a „dva české národy“ žijící v Brně v polovině 19. století. „Na jedné straně ten, který si mohl dovolit objednat služby Theophila von Hansena a ten druhý, který do úmoru dřel v brněnských továrnách. Moc se nepotkávali, i když obyčejným lidem se už tenkrát oháněli všichni,“ vysvětlil dramaturg Brno Contemporary Orchestra Viktor Pantůček. Na spoluobjednávku orchestru a festivalu vznikla kompozice The Stone Colony Michala Nejtka. „Mám dojem, že hudba, a nová hudba zvláště, má smysl pouze tehdy, pokud je v jejím nitru skryta nějaká životodárná emoce, nějaké duchovní pozadí, které může živit a napájet roztodivné tvary a různý materiál. Do skladby jsou zaklety dvě dělnické písně, jejichž výraz a význam je protikladný a z tohoto napětí vyrůstá, jak doufám, nová kvalita. Skladba je věnována brněnské Kamenné kolonii a všem, kteří doufají v nové a lepší zítřky,“ popsal svoji kompozici Nejtek.

Nejprve se z Červeného kopce rozezní fanfáry, dechovka zhudebňující dělnickou písničku Kluci ze Staráku, kterou zpívávali flamendři v cihlářské hospůdce. V následné poněkud posmutnělé písničce Hodina za hodinou se přidávají dřeva, bicí a nahrávky roztroušené po kolonii. Posluchači se mohou procházet a dotvářet si vlastní podobu skladby. „Běžná realita nedělního odpoledne se rozšíří o hudební zážitek, o něco, co tu bývalo a už není. Líbilo by se nám, kdyby muzikanti mohli hrát z oken či na střechách, tudíž moc prosíme obyvatele kolonie o symbolické otevření jejich dveří,“ řekl Pantůček.

Nejtkova kompozice zazní i na večerním koncertě v Besedním domě, doplní ji ještě další čtyři skladby. Nejprve Hyperprism Edgara Varèse, jejíž premiéra před sto lety skončila prý ostudou. „Je určena pro dechy a velkou skvadru bicích a překračuje tři rozměry, jež jsme schopni sledovat. O množství skladeb jsme četli, že jsou výborné, aniž bychom je slyšeli, o této si můžeme přečíst, že je to propadák, a rozhodně stojí za poslouchání. Je jiná, spontánně improvizační, ačkoliv striktně notovaná,“ řekl Pantůček. Následující skladbu JMF for DM zkomponoval Daniel Matej v obsazení pro různé nástroje, v Brně zazní ve verzi pro instrumentální soubor bez zjevného sólisty. „Jedná se o slovní partituru, v níž zcela chybí tradiční notový zápis a veškeré pokyny k akci jsou vyjádřeny slovními instrukcemi,“ uvedl Matej.

Závěrečná skladba večera i festivalu Workers Union holandského skladatele Louise Andriessena vyžaduje od interpretů hru až do úplného vyčerpání, jako při práci na nekonečném pásu továren. “Je napsaná pro volné obsazení hlasitých nástrojů a jejím základem je striktní rytmus rozvrstvený do uzavřených celků,“ vysvětlil Pantůček.

Všechny koncerty se konají od 19:00 hodin v Besedním domě. Vstupenky jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji nebo online na webu Filharmonie Brno.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments