Fedor Rudin vystoupí v Betlémské kapli
Danses concertantes, Koncertantní tance, zkomponoval Igor Stravinskij jako abstraktní balet v Hollywoodu začátkem 40. let, tedy po emigraci do Ameriky. Úsporně, jemně, ale přesně vykresluje charaktery imaginárních divadelních postav a naznačuje kroky tanečníků. Premiéru měla skladba v podání Orchestru Wernera Janssena v Los Angeles. Od té doby se stala podkladem pro řadu choreografií.
Houslový koncert e moll vytvořil Felix Mendelssohn-Bartholdy coby už zralý autor v roce 1844, a to v úzké spolupráci s houslistou Ferdinandem Davidem, který byl v té době koncertním mistrem Gewandhausorchestru; právě on přednesl sólový part na premiéře v Lipsku (se skladatelem Nielsem Gadem jako dirigentem). Už Joseph Joachim, virtuos druhé poloviny 19. století, přirovnával Koncert e moll k houslovým koncertům od Beethovena, Brahmse a Brucha.
Česká suita Antonína Dvořáka poprvé zazněla 16. května 1879 na pražském koncertě Spolku českých žurnalistů v provedení orchestru Prozatímního divadla. Jevila se velmi „česky“ a dostala tehdy právě takový podtitul. Svou vitalitou i lyričností, přehledností a melodičností je jedním z nejcharakterističtějších děl svého autora.
Koncert se koná 16. listopadu 2023 v Betlémské kapli.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]