Fenomenální Cecilia Bartoli

Tak bohatou podzimní sezonu, jakou připravila agentura Nachtigall Artists, Praha dávno nepamatuje. Během tří týdnů koncerty tří slavných operních div! Koncerty s týdenními odstupy měly navíc gradující úroveň, a i když se to minulý týden po skvělém vystoupení Joyce DiDonato zdálo nepravděpodobné, Cecilia Bartoli se – aspoň pro mě – stala vítězkou této hvězdné triády.Její vybroušená dramaturgie sestávala z děl klasiků: Mozarta, Haydna, ale i českých autorů Vaňhala a Myslivečka, kterého Bartoli flexibilně zařadila do svého repertoáru na popud pořadatelky, resp. partnerů koncertu. Italskou mezzosopranistku doprovázel Kammerochester Basel dirigovaný temperamentním Muhaiem Tangem.

Již první Mozartův motet Exsultate, jubilate byl proveden s přesností a bravurou téměř normotvornou – obávám se, že v budoucnu už budu mít problém přijmout jakoukoli pouze přibližnou či méně dokonalou interpretaci této skladby. V pomalé části motetu si Bartoli pohrávala s různými odstíny dynamiky, v jejím podání i vlasově tenké, ale závěrečné Alleluja „vystřihla“ se všemi jeho figuracemi, trylky, skoky a ornamenty v ohromujícím tempu. Skladbu věnoval Mozart věhlasnému kastrátovi Rauzzinimu, a Cecila Bartoli si proto (a také kvůli převládajícím „kalhotkovým rolím“  toho večera) zvolila úbor s mužskou fazonou: dlouhé černé sako, úzké saténové kalhoty a bílou halenku s velkým fiží. Po orchestrálním čísle – Haydnově Allegru assai 52. symfonie c moll – nastoupila na pódium s hráčem na basetový klarinet, který ji doprovodil v árii Sesta Parto, parto z Mozartovy La clemenza di Tito. Se sólistou se pak trumfovali v rychlosti a virtuozitě – rychlé běhy a skoky do různých poloh nebyly problémem pro dechový nástroj, ani pro stejně mrštný hlas Cecilie Bartoli. Následovala předehra z málo známé Myslivečkovy opery Medonte, hudba ve své jednoduchosti průzračná, tematicky nepříliš ambiciózní. O to záslužnější byla pečlivost, s jakou se jí orchestr ujal, a snaha o invenční zpestření výrazu, kde to jen šlo. Zcela jiného kalibru byla ovšem Myslivečkova árie Sesta Se mai senti spirarti sul volto, jíž jsme se opět dostali k příběhu La clemenza di Tito, látky zpracované nejedním skladatelem. Nádherná kantiléna, kterou Bartoli podala velmi plasticky, má dramatičnost, velkolepost a rozlet do výšek. Rukopis právě této árie objevila agentura Nachtigall Artists v jednom z italských archivů a díky pohotovosti Cecilie Bartoli, která ji obratem nastudovala, jsme mohli slyšet její novodobou premiéru.První polovinu večera uzavřela italská mezzosopranistka virtuózní árií Genia Al tuo seno fortunato z opery L´anima del filosofo aneb Orfeo ed Euridice od Josepha Haydna. Jeho poslední opera nebyla v osmnáctém století nikdy provedena, počkala si na premiéru plných sto šedesát let, než ji ve Florencii poprvé zazpívala Maria Callas jako Eurydika. Árie je tak ďábelsky náročná, že by možná i Haydn musel dlouho přemlouvat pěvce k jejímu nastudování. Bartoli předvedla v této sopránové árii extrémní hlasový rozsah, naprostou přesnost v detailech,  intonaci i rytmus v zázračném souladu s orchestrem – jejich pointy a vrcholy frází vycházely na pikosekundu stejně. Když Cecilia s lehkostí metala do řad publika své neuvěřitelné koloratury, jednu za druhou, bez stopy únavy či zaváhání a navrch se šotkovským úsměvem, člověka maně napadlo, jestli za tohle umění nemusela upsat duši ďáblu… Tímto kouskem zvedla ohromené publikum ze židle a rozpoutala bouřlivé ovace.Po přestávce nastoupil s orchestrem nejprve violoncellista Christoph Daniel, aby zahrál sólový part v Adagiu z Haydnovy Symfonie č. 13 D dur. Skladba spíše nenáročná se nesla v radostném duchu pohody, v jemné dynamice a decentním stylu. Poté se objevila Bartoli opět ve stejném „mužském převleku“, opět v roli Sesta z Mozartova Tita. Přednesla árii Deh, per questo istante solo z 2. dějství opery. Hlas Cecilie Bartoli má výrazné vibrato, zní plně ve všech polohách, zvláště ve spodním restříku má krásný osudový témbr. Ve výškách upřednostňuje Bartoli jemné nasazení, ohebné tvarování tónu a spíše výrazové napětí než silová fortissima. Krásně vyzněla také árie Idamanta Ch´io mi scordi di te… Non temer, amato bene z Mozartovy opery Idomeneo,v níž mezzosopranistku doprovodil sólově na housle koncertní mistr Stefano Barneschi. Árie se odvíjí v tragickém tónu, průtahy na těžkých dobách připomínají Idamantovy bolestné vzdechy.

Na tomto místě bych se ráda pozastavila u výkonu Basilejského komorního orchestru. Samostatně uvedl ještě dramatické Finale – Allegro ze Symfonie g moll Jana Křtitele Vaňhala, plné obdivuhodných  témat a slavnostní instrumentace, a pak předehru ze scénické hudby k Voltairovu dramatu Olympie německého skladatele Jopsepha Martina Krause, Mozartova současníka, také s velmi hodnotnými, smělými hudebními nápady. Orchestr hraje korektně, s chutí, s ohromnou pozorností k detailu. Skvěle ladí a nikdy nekryje svým zvukem pěvkyni. Za pozornost však stojí jejich temperamentní dirigent Muhai Tang. Nic jej neudrží na místě, povzbuzuje jednotlivé skupiny hráčů zblízka, z očí do očí, přiskakuje k nim se šermířským gestem a s hrozivě namířenou taktovkou. Divoký image podporuje i jeho účes – beethovensky zvlněná hříva. Jeho koncepce má však pevné racionální rysy a čistý styl. Muhai Tang se narodil v Šanghaji, vystudoval v Německu, kde se dostal ke Karajanovi a k Berlínským filharmonikům, za sebou má šéfování Finské národní opery, Královské vlámské filharmonie, v současnosti je dirigentem FOK a šéfdirigentem Bělehradské filharmonie.

Teprve na poslední árii přišla Cecilia Bartoli v nové garderobě – v černých krajkových šatech. V koncertní árii Josepha Haydna Berenice, che fai? rozehrála naplno svou ženskou stránku, jímavou a zranitelnou, udeřila na struny zoufalství a soucitu s Berenice oplakávající mrtvého milence.Emotivní hudba však v sobě skrývala opět obrovskou technickou náročnost: zvláště neuvěřitelný rozsah a rychle se střídající extrémní hlasové polohy. I zde se potvrdilo, že je majitelkou hlasu, který bez velké nadsázky lze označit za přírodní úkaz. Jako přídavek zazpívala Cherubinovu árii Voi Che SapeteFigarovy svatby, již obecenstvo bouřlivě uvítalo po prvních známých taktech, a na závěr zopakovala rychlé Alleluja z úvodní skladby Exsultate, jubilate.

Hodnocení autorky recenze: 100 %

Mozart a vídeňský klasicismus
Cecilia Bartoli (mezzosoprán)
Dirigent: Muhai Tang
Kammerorchester Basel
(koncertní místr Stefano Barneschi)
12. listopadu 2013 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program: 
– Wolfgang Amadeus Mozart: „Exsultate jubilate“ KV 165
– Joseph Haydn: Allegro assai – Symphony No. 52 in C minor H. I/52
– Wolfgang Amadeus Mozart: „Parto, parto“ – „La clemenza di Tito“ (Sesto)

– Josef Mysliveček: Ouverture – Medonte
– Josef Mysliveček: „Se mai senti“ – La clemenza di Tito (Sesto)
– Joseph Haydn: „Al tuo seno fortunato“ – L’anima del filosofo ossia Orfeo ed Euridice – Hob. XXVIII:13 (Genio)
= přestávka =
– Joseph Haydn: Adagio – Symphony No.13 D major
Christoph Dangel (violoncello)

– Wolfgang Amadeus Mozart: „Deh, per questo istante“ – La clemenza di Tito – KV 621 (Sesto)
– Jan Křtitel Vaňhal: Finale-allegro – Symphony in G minor
– Wolfgang Amadeus Mozart: „Ch’io mi scordi di té?… Non téměř, amato bene“ – Idomeneo (Idamante)
– Joseph Martin Kraus: Ouverture – Olympie, VB 29
– Joseph Haydn: „Berenice, che fai“ – cantata Hob. XXIVa:10 (1795) – Metastasio – Antigono
přídavky:
-Wolfgang Amadeus Mozart: „Voi che sapete“ – Le nozze di Figaro (Cherubino)
– Wolfgang Amadeus Mozart: Alleluia – Exsultate jubilate

Foto Petr Dyrc

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - C.Bartoli & Kammerorchester Basel -M.Tang (Praha 2013)

[yasr_visitor_votes postid="80213" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments