Festival Americké jaro představil nový název i program letošního ročníku

Hudební festival Americké jaro po 18 letech své existence vstoupil do roku 2023 s novým názvem Music is. Pod novou značkou nabídne v Praze od 4. října do 9. listopadu 2023 především koncerty soudobé klasické a jazzové hudby, ve kterých reflektuje současný hudební vývoj a aktuální témata bez žánrových omezení.
Benedicte Maurseth (foto Silje Katrine Robinson)
Benedicte Maurseth (foto Silje Katrine Robinson)

„Dramaturgickou linkou letošního ročníku budou koncertní projekty výrazných uměleckých dvojic. Často svéhlaví umělci budou na pódiu vést dialog, kterým obohatí všechny ty, kteří chtějí intimní hudební komunikaci naslouchat,“ láká umělecký ředitel festivalu a klavírista Jan Bartoš. Festival nabídne koncerty mezzosopranistky Belly Adamové a klavíristy Michaela Geese, klavíristky Sylvie Courvoisier a kytaristky Mary Halvorson. Dalším mimořádným setkáním bude koncert kytaristy Juliana Lage a kontrabasisty Jorge Roedera nebo hráčky na hardangerské housle Benedicte Maurseth a varhaníka Sigbjørna Apelanda. Na jednom pódiu se potká české pěvecké duo Kchun a taneční soubor Dekkadancers.


Mezzosopranistka Bella Adamova a klavírista Michael Gees svoje tvůrčí rozmlouvání postaví 4. října v Divadle X10 na kombinaci klasického písňového repertoáru a improvizovaných kompozic. Podobu těchto skladeb definuje text i příklon obou umělců k něžné nostalgii. Ne nadarmo se jejich koncertní program jmenuje (ge)heim a věnuje se tomu, co všechno může znamenat domov i jeho absence. Dvojice umělců se postará i o festivalový prolog 8. června na zámku Nelahozeves. Netradiční uměleckou rozpravu nabídne 11. října na scéně Divadla X10 české pěvecké duo Kchun a taneční soubor Dekkadancers. Tenor Martina Prokeše a baryton Marka Šulce při interpretaci duchovních skladeb od středověku až po dnešek doplní expresivní pohyb lidských těl.

Improvizace je blízká klavíristce Sylvii Courvoisier a kytaristce Mary Halvorson, jež spojuje zájem o experimentální jazz i vážnou hudbu. Na jejich koncert se mohou posluchači těšit 23. října v klubu Jazz Dock. Své kariéry v New Yorku odstartovali také kytarista Julian Lage a kontrabasista Jorge Roeder, kteří na svých společných vystoupeních tvůrčím způsobem rekapitulují americkou hudební historii s přihlédnutím k jazzu, blues a také k Roederovým afro-peruánským hudebním kořenům. Společně vystoupí 29. října v Divadle X10. Současný přístup k tradici ve svých kompozicích a improvizacích nabídne rovněž v Divadle X10 9. listopadu dvojice norských hudebníků, hráčka na hardangerské housle Benedicte Maurseth a varhaník Sigbjørn Apeland. Na severský folklor nenahlížejí jako na posvátnou tradici, ale jako na zdroj živé komunikace napříč časem i generacemi. Charakteristický zvuk norských houslí rozezní Maurseth i při provedení světové premiéry svého nového díla, kterou dvojice umělců provede společně s PMP Ensemble.

Sigbjørn Apeland (zdroj Festival Americké jaro)
Sigbjørn Apeland (zdroj Festival Americké jaro)

Umělecké pěvecké duo Kchun, tedy tenorista Martin Prokeš a barytonista Marek Šulc, a taneční soubor Dekkadancers, kteří svoji uměleckou strategii shrnují mottem „tančíme srdcem a myslíme kolenem“, spojilo nadšení z tvorby soudobého italského skladatele Marca Rosana. Ten v roce 2004 zhudebnil text latinské sekvence Stabat Mater vyjadřující bolest Panny Marie pod Kristovým křížem.

Rosanově skladbě budou předcházet tři díla, výběr ze Suity č. 2 d moll pro violoncello J. S. Bacha v podání Eduarda Šístka, hudebně-zvuková koláž od člena Dekkadancers Ondřeje Vinkláta a hymnus Ave generosa od hudebnice a benediktinky Hildegardy z Bingenu, výrazné křesťanské mystičky a šiřitelky mariánské úcty.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments