Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Festival Baroko 2019 pokračuje, tentokrát v rekonstruované „olomoucké Sixtinské kapli“
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaRecenzeStará HudbaZ domova

Festival Baroko 2019 pokračuje, tentokrát v rekonstruované „olomoucké Sixtinské kapli“

Olomoucký hudební festival představil v pondělí 19. srpna 2019 unikátní program. Pozůstalost skladatele českého klasicismu Josefa Antonína Štěpána je ukryta v kroměřížském archivu. Sám skladatel, který pocházel z Kopidlna, působil ve Vídni v císařských službách jako učitel dcer Marie Terezie a je také autorem mnoha koncertů, oper, mší i oratorií. Vše je v archivu v Kroměříži snad proto, že dílo zakoupil někdo z císařské rodiny (spekuluje se o arcivévodovi Rudolfovi) a zde uložil. V každém případě je to ráj pro badatele a následně bonbónek pro posluchače.

Karla Hofmannová
Publikováno 22/08/2019
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
Veronika Manová, Libor Mašek a Petra Matějová, Baroko Olomouc 2019 (foto Radomír Surma)

Interpretace klavírních trií se ujali houslistka Veronika Manová, violoncellista Libor Mašek a Petra Matějová na kladívkový klavír. V jejich interpretaci zazněla Sonata in C, Divertimento in G a po přestávce Sonata in A a Concertino in D. Vše v sonátové formě a vše v nadlehčeném klasicistním stylu, s poučenou dobovou interpretací. Nejvíce lahodil sluchu kladívkový klavír v podání Petry Matějové vylehčeným úhozem a perlivým zvukem, i když poněkud monotónním. Violoncello Libora Maška zaujalo kulatým a měkkým tónem a citlivým hudebním výrazem. Housle Veroniky Manové se bohužel nespojovaly zvukově s violoncellem ani s klavírem, málo nosná piána a naopak ve forte ostré řezavé tóny s nedotaženou intonační špičkou nezapadaly do barvy tria. Celek komplikovala ještě akustika vysokého rozlehlého sálu s dlouhým a cirkulujícím dozvukem.

Sál byl ovšem zážitkem sám o sobě. Obrovská, dvě patra vysoká prostora v základní škole působí jako zjevení. Školu, která byla postavena v roce 1875 jako chlapecká, navštívil v roce 1890 císař a prostor ho uchvátil. Přál si, aby byl zcela vymalován a již v roce 1892 bylo možné obdivovat perlu, kterou někteří nazývají „malou olomouckou Sixtinskou kaplí“.

Veronika Manová, Libor Mašek a Petra Matějová, Baroko Olomouc 2019 (foto Radomír Surma)

Autorem je dolnorakouský malíř José Hilber, který žil v Olomouci. Zvolil neorenesanční styl, korespondující s architekturou budovy, doplněný barokním iluzionismem, který však svými vedutami a rostlinnými motivy a rozevlátými postavami předjímá secesi. Na stěnách není jediné místo, které by bylo prázdné. A také je to jediný prostor v Olomouci, který nemá duchovní obsah. Je tu samozřejmě císařský znak a erby jednotlivých zemí, ale jsou tu především alegorie mnoha lidských činností z oblastí průmyslu, řemesel, vědy či umění. To proto, aby se žáci mohli inspirovat pro život a vybrat si obor, který by jim byl blízký. Za zmínku stojí bohyně Elektra, která drží v ruce žárovku a ztělesňuje tak tehdy objevenou elektřinu, nebo iluze vlaku, který byl tehdy novým módním dopravním prostředkem. V rozích stropu tu jsou i portréty čtyř osobností, které tehdy byly považovány za největší velikány – Isaac Newton, Alexander Humboldt, Friedrich Schiller a Michelangelo Buonarotti.

Osud tohoto výjimečného prostoru byl neradostný. Protože jde o budovu školy, dnes tu sídlí FZŠ Komenium, byl využíván jako tělocvična a stav maleb postupně upadal. Až do dvou metrů byla malba okopána a zničena, ostatní plochy požírala špína. Rekonstrukce započala v roce 2016 a sál byl uveden do provozu začátkem října 2018. Tři roky na malbách pracoval tým akademického malíře a restaurátora Radomíra Surmy, který dostal za realizaci Cenu za počin roku. Ten byl koncertu přítomen a o přestávce podal zvědavým posluchačům odborný a poutavý výklad: „Malby byly ve strašném stavu. Pracovali jsme v týmu 16 lidí po tři roky, malíři, štukatéři a další profese. Museli jsme trpělivě odstranit špínu, abychom rozpoznali, co na malbách je. Neměli jsme žádnou dobovou ani jinou dokumentaci a ve spodních částech jsme museli domýšlet. To co vypadá jako kámen, není kámen, všechno je tu namalované. Je tu celkem přes 250 postav a 130 z nich jsou děti. Postavy učitelů mají podobu tehdejších vědeckých osobností. Kovový lustr je původní a zajímavé je, že byl zpočátku na plyn, “ prozrazoval restaurátor.

Veronika Manová, Libor Mašek a Petra Matějová, Baroko Olomouc 2019 (foto Radomír Surma)

Vznikl tak unikátní prostor, který slouží škole jen edukativně a pro slavnostní příležitosti, ale především slouží jako reprezentační prostor města. Koncert, který se zde v pondělí konal, byl první akcí tohoto druhu a nezůstane samozřejmě jen u toho jednoho. Jen o úpravě akustiky by stálo za to popřemýšlet. Jedná se o prostor, který nemá obdoby a je unikátní jistě i v kontextu Evropy. Olomouci takový sál velmi sluší.

TémataBaroko OlomoucJosé HilberLibor MašekPetra MatějováRadomír SurmaVeronika Manová
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Na svatojakubských varhanách v Praze dnes zazní japonská hudba
Další článek Bayreuther Festspiele 2019: Strhující mistrovské kurzy a Tristan und Isolde
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up