Festival Baroko 2021 nabídne novodobé světové premiéry na koncertech i trojici oper

24. ročník festivalu Baroko bude zaměřen dramaturgicky na hudbu a opery provozované pro olomouckého biskupa a kardinála Wolfganga Hanibala Schrattenbacha (1660-1738). Tvoří ho koncertní část novodobých světových premiér skladeb dedikovaných významnými italskými skladateli přímo kardinálovi jako mecenáši (Mossi, Tesarini, Peli) i hudba jeho vlastních zaměstnanců (Gurecký, Zuccari), stejně jako trojice scénických provedení oper uváděných původně u příležitosti kardinálových jmenin a narozenin (Endymio, Yta innocens, Piráti).

Festival Baroko 2021 - ilustrační foto (zdroj Ensemble Damian)
Festival Baroko 2021 – ilustrační foto (zdroj Ensemble Damian)

Festival Baroko vznikl v roce 1998 a je od počátku zaměřen na interpretaci hudby 17. a 18. století s použitím dobových nástrojů. Dramaturgie klade důraz na uvádění novodobých premiérbarokních a klasicistních skladeb vzniklých v Čechách a na Moravě, nebo s úzkou vazbou na domácí mecenáše či unikátní hudebniny z regionálních sbírek. Řada skladeb premiérovaných na festivalu Baroko byla následně vydána tiskem nebo na CD. Většinu koncertů zaznamenává Český rozhlas Olomouc pro stanici Vltava, jejímž prostřednictvím se koncerty dostávají k širokému okruhu posluchačů.

Od roku 2001 byl festival obohacen také o scénické provozování oper, které vznikaly jako „volné rekonstrukce“ ztracených děl na původní barokní libreta. Festival tak v průběhu let inicioval vznik řady divácky mimořádně úspěšných soudobých děl (Coronide, Epibateron, Endymio, Yta innocens, Torso, Lacrimae Alexandri Magni, Saeculum coronatum, L´Arianna, Piramo e Tisbe a další). Pro tyto inscenace byla vyrobena speciální rozebíratelná divadelní scéna Theatrum Schrattenbach, která vychází z poetiky barokní telariové scénografie.

Od roku 2016 se festival výrazněji zaměřuje na novodobé premiéry operprovozovaných na dvoře hraběte J. A. Questenberga v Jaroměřicích nad Rokytnou, jehož nově objevená notová sbírka se zachovala z velké části ve Vídni. Dlouhodobě zůstává v zorném poli festivalu kroměřížský archiv s hudbou olomouckých biskupů, vídeňské archivy s vazbou na České země i čeští skladatelé působící v zahraničí.

Ensemble Damian (zdroj Ensemble Damian)
Ensemble Damian (zdroj Ensemble Damian)

Program Baroko 2021:
8. července 2021 / 17:30 / Radeckého sál VMO / Vstupné 0,-
Hudba na dvoře olomouckého biskupa W. H. Schrattenbacha
Přednáška muzikoložky Jany Spáčilové

8. července 2021 / 19:30 / Kaple Božího Těla / Umělecké centrum UP / Vstupné 200,- / 100,-
Tomáš Hanzlík: Yta innocens (Kroměříž 1728, Praha 2004)
(Ensemble Damian, Tomáš Hanzlík)
12. září 1728 byla na dvoře olomouckého biskupa kardinála Schrattenbacha v Kroměříži inscenována latinská opera. Autorem textu i hudby byl regent místního piaristického hudebního semináře P. David Kopecký (1696-1758), kterého ke kompozici podnítil obrovský úspěch jeho opery Endymio o rok dříve. Úspěch obou oper však vzbudil žárlivost kardinálových italských hudebníků, kteří intrikami docílili odvolání Kopeckého z Kroměříže. Ten se pak již skládání světské hudby nevěnoval. Z obou oper se dochovalo pouze libreto, které s použitím skladeb kroměřížských piaristů novodobě oživil Tomáš Hanzlík.

12. července 2021 / 19:30 / Kaple Božího těla UCUP / Vstupné 200,- / 100,-
Giovanni Mossi: Sonate opera prima dedicate Cardinal di Schrattenbach (1716)
(Jiří Sycha – barokní housle, Helena Matyášová – violoncello, Filip Dvořák – cembalo)
Sbírka dvanácti houslových sonát op. 1 v corelliovském stylu, vytištěná v Amsterodamu v roce 1716. Se Schrattenbachem byl tento významný houslový virtuóz pravděpodobně v kontaktu v Římě, kde olomoucký biskup strávil s přestávkami plných jedenáct let života.

16. července 2021 / 19:30 / Kaple Božího Těla UCUP / Vstupné 200,- / 100,-
Girolamo Pera: Stabat Mater
Tomáš Hanzlík: Epitaf W. H. Schrattenbacha
(Ensemble Damian, Tomáš Hanzlík)
Novodobá světová premiéra duchovní kantáty Schrattenbachova kapelníka. Rozsáhlé a reprezentativní Perovo Stabat Mater bylo provedeno rok před Schrattenbachovou smrtí. Na autografní partituře dochované v Benátkách jsou uvedena i jména kroměřížských dvorních zpěváků. Druhá kantáta zhudebňuje text Schrattenbachova kroměřížského náhrobku, jehož autorem je olomoucký sochař Ondřej Zahner.

18. července 2021 / 19:30 / Kaple Božího Těla UCUP / Vstupné 200,- / 100,-
Tomáš Hanzlík: Endymio (Kroměříž 1727, Olomouc 2001)
(Ensemble Damian, Tomáš Hanzlík)
Antický mýtus o sličném mladíkovi Endymionovi byl pro své silné poselství o umění, které je stejně jako on nesmrtelné a mladé, oblíbeným námětem ve všech epochách. Autorem libreta i nedochované hudby byl regent místního piaristického hudebního semináře P. David Kopecký (1696-1758). Jeho učitelem kompozice i hry na housle byl Carlo Zuccari, jehož houslový koncert provede v novodobé premiéře na závěrečném koncertě Musica Florea.

29. července 2021 / 19:30 / Atrium Jezuitského Konviktu / Vstupné 200,- / 100,-
Tomáš Hanzlík: Piráti (Olomouc 2021)
(Ensemble Damian, Tomáš Hanzlík)
Světová premiéra neobarokní opery na text Milana Šedivého. Dobrodružná komedie se odehrává v Neapolském zálivu, kde ve Schrattenbachových křesťanských vodách přepadá lodě islámský diverzant.

2. srpna 2021 / 19:30 / Kaple Božího těla UCUP / Vstupné 200,- / 100,- / kapacita 97
Carlo Tesarini – La Stravaganza
Carlo Zuccari – Koncert pro housle Es dur
(Musica Florea, Marek Štryncl)
Sbírka orchestrálních skladeb biskupova “direttore della musica instrumentale“ dedikovaná Schrattenbachovi v Brně a vydaná v roce 1737 v Amsterodamu. Program je doplněn o novodobou premiéru koncertu houslového virtuóza biskupovy kapely, který se svým bratrem zpěvákem pobýval v letech 1725-1729 v Kroměříži. Byli ubytovaní v piaristickém semináři. Na oplátku vyučovali regenta hudebního semináře P. Davida Kopeckého hře na housle a kompozici.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments