Festival KoresponDance zve na svůj hlavní program

Polovina července na Vysočině už tradičně patří Žďáru nad Sázavou, festivalu KoresponDance a tamějšímu zámku. Ve čtvrtek 11. července ožije nejdříve centrum města a následující tři dny pak festivalové centrum na zámku. Umělci z Portugalska, Francie, Německa, Česka, Španělska, Itálie, Slovenska, ale i Japonska už do srdce Vysočiny míří. Žďár nad Sázavou bude od 11. do 14. července patřit současnému tanci, pohybovému divadlu a novému cirkusu.
Groupe ZUR – Vento (foto Jef Rabillon, archiv festivalu KoresponDance)
Groupe ZUR – Vento (foto Jef Rabillon, archiv festivalu KoresponDance)

Festival KoresponDance, původně putovní evropský projekt, který nakonec zakotvil v České republice, se v průběhu svých jedenácti let existence etabloval v největší český site specific festival současného pohybového umění. Formát, který není vždy jednoduše uchopitelný a srozumitelný, se ale právě díky KoresponDance stává přístupný širokému publiku, které se s performačním uměním často setkává vůbec poprvé.

„Když festival v roce 2013 ve Žďáře začínal, pro mnoho místních bylo slovní spojení ‚současný tanec‘ ještě dost exotické a nevěděli, co přesně si pod tím představit. Ale díky tomu, že je naše komunita otevřená novým zkušenostem, podařilo se tanec dostat do širšího povědomí. Jsme rádi, že KoresponDance lidi z regionu láká, že na něj jezdí a že se tady můžeme setkávat. Je radost vidět, jak se všechny společenské vrstvy i generace propojují, diskutují a baví se. Jsem přesvědčena o tom, že tanec je přístupný úplně všem a každý jej vnímá svou optikou, vkládá do něj své vlastní zážitky. Díky téhle otevřenosti může KoresponDance fungovat a zvát umělce z celého světa. Například letos jsou to tvůrci z jedenácti zemí a tří kontinentů,“ říká ředitelka festivalu Marie Kinsky.

Leïla Ka – Pode Ser (Anna Tierney, foto Laurent Philippe, archiv festivalu KoresponDance)
Leïla Ka – Pode Ser (Anna Tierney, foto Laurent Philippe, archiv festivalu KoresponDance)

Samotné inscenace nejsou ale zdaleka tím jediným, co diváky na festival láká. Program je barvitější a nabízí také workshopy pro veřejnost i pro profesionály z oboru performativního umění, cirkusové, taneční či výtvarné dílny pro děti, dětský tábor, diskuse po představeních, které letos povedou Ondřej Cihlář a Katarína Brestovanská, nebo tipy na výlety v okolí, kterými se dá vyplnit čas v průběhu festivalu. Festival je tak otevřený celé šíři publika, dětem, teenagerům, mladým lidem, stejně jako těm středního i seniorského věku. Většina představení pak ani neklade bariéry jazykové.

V průběhu čtyř žďárských festivalových dní (11.–14. 7.) bude možné navštívit celkem 24 představení, 1 koncert, 16 workshopů a 2 taneční KoresponDance Battle pod vedením Kristiána Mensy alias Mr.Krisse, který patří mezi nejlepší světové street dance tanečníky.

Zkoušky projektu Panta Rhei (foto Alena Češková)
Zkoušky projektu Panta Rhei (foto Alena Češková)

Mezi highlighty festivalového programu patří například multidisciplinární inscenace Vento francouzského souboru Groupe ZUR, jejichž tvorba překračuje hranice uměleckých odvětví. „V našich představeních pracujeme na nečekaných místech a vymýšlíme site-specific intervence, které reagují na místo konání,” říkají členové uskupení. Vento je audiovizuální choreografií zkoumající jeden z přírodních živlů – vítr. Pomocí zvuku, fyzických a vizuálních prvků se v tomto střídavě radostném, smyslném a zuřivém tanci střídají emoce a chtějí unášet diváky stejně jako vítr bere s sebou vše, co mu přijde do cesty. Naopak velmi komorní bude sóloPode Serfrancouzské choreografky Leïly Ka v podání tanečnice Anny Tierney. Mezinárodně ceněné dílo vychází z hip hopového světa, zabývá se otázkou hranic a aspirací, zmatku z bytí ve světě a ukazuje, jak obtížné je být sám sebou.

Jiné performativní formy a žánry pak přiveze soubor O Último Momento, který založili režisér a akrobat João Paulo Santos a francouzský hudebník Guillaume Dutrieux. V rámci programu představí hned dvě inscenace, v centru obou bude čínská tyč a oproštění se od gravitace. Diváci uvidí a zažijí fyzický výkon, citlivost, poetiku a zpomalení každodenního života. „Silný zážitek nejen pro všechny, kdo už milují nový cirkus a pohybové divadlo, ale i pro ty, kteří jdou těmto zkušenost vstříc úplně poprvé,“ slibují organizátoři.

Roman Škadra – Girevik (foto David Konečný, Festival Cirkopolis)
Roman Škadra – Girevik (foto David Konečný, Festival Cirkopolis)

Českou stopu v programu zanechá žďárský rodák a mladý tvůrce Martin Říčan, který byl několik let součástí týmu KoresponDance i projektů jiných umělců. Letos poprvé uvede svůj vlastní multižánrový projekt Panta Rhei, který vznikl přímo pro festival. V něm sleduje barokní linie zámku Žďár a propojuje je s hudbou, filmem a tancem. Slovenský choreograf a akrobat působící v Německu, Roman Škadra, nejprve v centru města vyzve dvacet pět kilogramů vážící kouli, která jej dostává stále dokola do bezvýchodných situací, aby se pak v dalších festivalových dnech na zámku postavil tváří v tvář jinému souboji – tomu se sebou samým a kovovými posilovacími pomůckami zvanými kettlebelly. Přímo pro festival pak vzniká také inscenace od německého uskupení 3STRANGERS s názvem Bridging the Unknown. Tobias Draeger a Philipp Burkart využívají genia loci žďárského zámku, jedinečné atmosféry a pozvou své diváky na cestu intuitivního a utopického snění.

HURyCAN – Asuelto (foto archiv festivalu KoresponDance)
HURyCAN – Asuelto (foto archiv festivalu KoresponDance)

Diváci budou mít možnost setkat se i s dalšími tvůrci, kteří představí svá díla. Španělský temperament prosákne do ulic Žďáru díky uskupení HURyCAN, česká light designérka Pavla Beranová ve své imerzivní performance ukáže svůj poetický a citlivý pohled na žďárským zámek, po ní bude vždy následovat taneční sólo Pode Ser Leïly Ka nebo taneční duet Passage | Paysages Camilly Mongy a Chiary Montalbani. Nedílnou součástí festivalového programu a práce komunity jsou i děti, které se představí v projektu Škola tančí nebo výstupech z Tvořivého tábora, který festivalu předchází.

V posledních letech KoresponDance akcentuje i ekologickou stránku a snaží se svým divákům zajistit co největší komfort. Návštěvníci tak mohou využít zdarma MHD po celou dobu festivalu i speciální svozy v pozdních nočních hodinách ve směru do centra města a nádraží. K dispozici budou i sdílená Rekola či nabíjecí stanice na ty elektrická.

Festivalové pasy i jednotlivé vstupenky na workshopy si mohou zájemci zakoupit na platformě GoOut. Průběžné informace o festivalovém dění, programu i praktické informace jsou zveřejňovány na webu nebo na sociálních sítích.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments