Festival Mahler Jihlava: Dámský tandem s písněmi

Temperamentní Andrea Kalivodová vystoupila na festivalu Mahler Jihlava

Že jihlavský festival Gustava Mahlera nemusí dramaturgicky reflektovat jen a jen tvůrčí odkaz slavného rodáka z nedalekých Kališť, názorně prokázal páteční písňový recitál mladé mezzosopranistky Andrey Kalivodové, která se pochlubila výlučně českým repertoárem. Nejstarším zastoupeným skladatelem byl Antonín Dvořák, a to Cigánskými melodiemi, nejmladším Petr Eben, od něhož zazněly Písně nejtajnější.


Jestliže Andrea Kalivodová v současné době platí za jednu z našich nejlepších představitelek Carmen, už samotný tento fakt naznačuje, že jí jsou blízké dramatické role, v nichž může dát průchod prudkým vášním a nespoutanému temperamentu. I když pódium pro písňový recitál není operní scéna, takže se apriorně od interpretů vyžaduje komornější projev zbavený teatrálního patosu, podařilo se pěvkyni sestavit svůj program tak, že i v něm s citem mohla zúročit smysl pro dramatické napětí a vypjaté emoce.

A tak se interpretačními vrcholy recitálu stalo provedení jak Kuncovy dramaticky vypjaté písně Stála Kačenka u Dunaja, která uzavírala předpřestávkovou část, tak Ostrčilovy baladické scénky Osiřelo dítě, které byly tečkou oficiálního programu. Zvláště v tomhle titulu Kalivodová nechala rozeznít svou úctyhodně širokou výrazovou škálu s plnou intenzitou, takže toto finále až nezapřelo nádech hororu.


Že pěvkyně dokáže svůj hlas náležitě krotit a přimět ho k jímavé vroucnosti, to prokázalo podání nejznámější miniatura celého programu, jíž byla Dvořákova píseň Když mne stará matka z Cigánských melodií. Posluchači byli jistě vděčni i za niterné Ebenovy Písně nejtajnější i za vstupního Martinů (Písničky na jednu stránku a jedna z Písniček na dvě stránky, která v repetici posloužila za přídavek) a následného Janáčka s výběrem z jeho cyklu Moravská lidová poesie. I tyto drobničky podala Kalivodová s plnou vervou a s dramatickým akcentem, takže jejich náladu přesvědčivě zdůraznila.

Svůj nikoli krátký recitál zpívala Andrea Kalivodová celý zpaměti. Po celou dobu zněl její hlas mladistvě svěže a zvučně bez jakýchkoliv stop únavy. Vznikal dojem, že by ho snad mohla ihned zopakovat. Hlasový rejstřík působí vyrovnaně, několik altově zabarvených spodních tónů nevadilo, ty naopak dodávaly na zajímavosti. Andrea Kalivodová je zkrátka svérázný eruptivní živel, který se neztratí, čekat od ní můžeme mnohé.


K jednoznačnému úspěchu večera přispěla též doprovázející pianistka Ladislava Vondráčková. Oč méně známé jméno, o to větší překvapení. Netrvalo dlouho a bylo znát, že tandemem Kalivodová – Vondráčková proudí muzikantská krev stejné skupiny. Průběžný potlesk a hlavně závěrečný aplaus potvrdily, že posluchači, kteří zaplnili sál Hotelu Gustav Mahler Jihlava, byli spokojeni. Byl to opravdu pěkný koncert s uvážlivou dramaturgií.

Martinů, Janáček, Dvořák, Ostrčil, Kunc
Andrea Kalivodová – mezzo
Ladislava Vondráčková – klavír
Festival Mahler Jihlava 2011
3.června 2011 Hotel Gustava Mahlera Jihlava

 

www.mahler2000.cz

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments