Festival New Opera Days Ostrava uvede operu na lyžařském svahu
Festival New Opera Days Ostrava letos slaví deset let od svého založení. U jeho zrodu stál v roce 2012 ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil a tehdejší koordinátorka externích projektů Dita Eibenová.
A právě spojení čtyřsouborové obří instituce a malého nezávislého spolku Ostravské centrum nové hudby vneslo na českou kulturní scénu naprosto unikátní možnosti pro nastudování a provádění děl současného hudebního divadla. Vedle sebe se tak objevují kvůli své náročnosti díla uváděná zřídkakdy nebo vůbec ne a opery napsané přímo pro festival. Těch bylo včetně tohoto bienále už šestnáct.
Není jednoduché označit největší „tahák“ letošního NODO. Tím nejvíce náročným na přípravy je zcela určitě v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Jen manuálu s požadavky na akustické propojení klasických nástrojů a složité elektroniky, které řeší italský tým pod vedením Lucy Richelliho, čítá 200 stran. Pod vedením inscenačního tandemu Jiřího Nekvasila a Davida Bazika a vedoucího dirigenta Jiřího Rožně na inscenaci pracuje stovka účinkujících i technické podpory, díky nimž Trojhalí Karolina promění 30. června v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život.
Festival otevře v sobotu 25. června dílo nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum.
Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění 29. června diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Divákům je doporučeno vybavit se vycházkovou a sportovní obuví.
Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla (1989), experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové (1988), komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson (1977) a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona (1996). Zadávání operních objednávek nové generaci tvůrců je v Ostravě unikátem, který nemá ve středoevropském prostoru srovnání. Filozofie festivalu vychází z přesvědčení, že je naprosto žádoucí dávat prostor současným umělcům a umělkyním, neboť právě ti jsou nejcitlivějšími pozorovateli a komentátory dneška.
„Program je typickým příkladem toho, jak Ostravské centrum nové hudby koncipuje své festivaly: mistrovská díla a díla etablovaných skladatelů jsou na programu bok po boku se skladbami mladých a někdy i začínajících umělců. Považuji to za jeden z nejvýznamnějších aspektů projektů, které realizujeme nejen v Ostravě,“ říká umělecký ředitel OCNH Petr Kotík a dodává: „Všechny letošní opery mladých skladatelů vznikly pro NODO 2022, některé z nich byly dokončeny před několika dny, nebo se ještě upravují v průběhu zkoušek. To v minulosti nebylo nic zvláštního, i když dnes tato skutečnost děsí většinu manažerů, kteří řídí kulturní instituce po celém světě.“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]