Festival New Opera Days Ostrava uvede operu na lyžařském svahu

Už týden zkouší v Ostravě více než stovka hudebníků a tvůrců z dvanácti zemí Evropy a USA. 6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. – 30. června 2022 zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací. Hudba Salvatora Sciarrina, Petra Kotíka nebo Luigiho Nona a dalších čtyř autorek a autorů rozezní prostory Divadla Antonína Dvořáka a Divadla Jiřího Myrona i velkorysé dvoulodí v Trojhalí Karolina. Bonusovým představením bude dokumentární opera v terénu: Nulanus Miroslava Tótha pro lyžařský vlek v létě. Ten se rozjede na Ski areálu Opálená blízko Čeladné.

Bruno Ferrandis, Matouš Hejl (zdroj New Opera Days Ostrava)
Bruno Ferrandis, Matouš Hejl (zdroj New Opera Days Ostrava)

Festival New Opera Days Ostrava letos slaví deset let od svého založení. U jeho zrodu stál v roce 2012 ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil a tehdejší koordinátorka externích projektů Dita Eibenová.

A právě spojení čtyřsouborové obří instituce a malého nezávislého spolku Ostravské centrum nové hudby vneslo na českou kulturní scénu naprosto unikátní možnosti pro nastudování a provádění děl současného hudebního divadla. Vedle sebe se tak objevují kvůli své náročnosti díla uváděná zřídkakdy nebo vůbec ne a opery napsané přímo pro festival. Těch bylo včetně tohoto bienále už šestnáct.

Není jednoduché označit největší „tahák“ letošního NODO. Tím nejvíce náročným na přípravy je zcela určitě v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Jen manuálu s požadavky na akustické propojení klasických nástrojů a složité elektroniky, které řeší italský tým pod vedením Lucy Richelliho, čítá 200 stran. Pod vedením inscenačního tandemu Jiřího Nekvasila a Davida Bazika a vedoucího dirigenta Jiřího Rožně na inscenaci pracuje stovka účinkujících i technické podpory, díky nimž Trojhalí Karolina promění 30. června v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život.

Festival otevře v sobotu 25. června dílo nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum.

Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění 29. června diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Divákům je doporučeno vybavit se vycházkovou a sportovní obuví.

Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla (1989), experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové (1988), komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson (1977) a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona (1996). Zadávání operních objednávek nové generaci tvůrců je v Ostravě unikátem, který nemá ve středoevropském prostoru srovnání. Filozofie festivalu vychází z přesvědčení, že je naprosto žádoucí dávat prostor současným umělcům a umělkyním, neboť právě ti jsou nejcitlivějšími pozorovateli a komentátory dneška.

Program je typickým příkladem toho, jak Ostravské centrum nové hudby koncipuje své festivaly: mistrovská díla a díla etablovaných skladatelů jsou na programu bok po boku se skladbami mladých a někdy i začínajících umělců. Považuji to za jeden z nejvýznamnějších aspektů projektů, které realizujeme nejen v Ostravě,“ říká umělecký ředitel OCNH Petr Kotík a dodává: „Všechny letošní opery mladých skladatelů vznikly pro NODO 2022, některé z nich byly dokončeny před několika dny, nebo se ještě upravují v průběhu zkoušek. To v minulosti nebylo nic zvláštního, i když dnes tato skutečnost děsí většinu manažerů, kteří řídí kulturní instituce po celém světě.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments