Festival OPERA 2020 má za sebou první intenzivní blok představení

Čtrnáctý ročník Festivalu hudebního divadla OPERA 2020, který v sobotu 4. ledna 2020 v Národním divadle zahájilo představení Janáčkova Osudu v podání Národního divadla moravskoslezského Ostrava, má za sebou první intenzivní blok představení: na scénách Národního divadla vystoupily operní soubory z Ostravy, Liberce, Olomouce, Opavy a Plzně.
C. M. von Weber: Čarostřelec – Slezské divadlo Opava 2019 (zdroj SDO)

Prvních pět festivalových představení se odehrálo před zaplněnými hledišti Národního a Stavovského divadla, celkem je navštívilo přes 3100 diváků. Podle aktuálních informací o prodeji vstupenek lze očekávat vysokou návštěvnost i při dalších představeních. Vyprodána jsou některá představení s menší kapacitou (L´Arianna v provedení Ensemble Damian a Lidský hlas v provedení souboru Run OpeRun), na další představení v menších prostorech zbývá už jen omezené množství vstupenek.

Jedním z důležitých cílů festivalu Opera je vytvářet prostor pro setkávání a debatu o operním divadle (nejen) u nás, po vybraných představeních tak mají diváci možnost diskutovat s tvůrci, inscenátory a interprety. Na začátku ledna se odehrála inspirativní setkání nad kontroverzní opavskou inscenací Čarostřelce (s diváky diskutovali režisér Lubor Cukr, dirigent Vojtěch Spurný a interpreti Barbora Řeřichová, Lucie Kaňková a Jan Ondráček) a nad představením Jiráskových Broučků (přítomni byli skladatel Jan Jirásek, libretista Tomáš Jarkovský, inscenační tým Tomáš Ondřej Pilař – Petr Vítek a interpreti Radka Sehnoutková, Anna Flajšmanová a Michal Bragagnolo).

Festival, který nabízí nejpozoruhodnější operní inscenace z celé České republiky i ze Slovenska, trvá až 2. března 2020, celkem zahrnuje 17 inscenací (19 představení).

Hanzlík – Zouhar – Monteverdi Ariadna, Ensemble Damian 2018 (zdroj Olomoucké barokní slavnosti)

Většina představení se odehraje na scénách Národního divadla, festival ale expanduje i do dalších divadelních i nedivadelních prostor, kde se odehrají představení souborů, které nabízejí alternativu k tradiční síti operních souborů. Některé z nich existují již přes dvacet let a festivaloví diváci je dobře znají: Ensemble Damian i Ensemble Opera Diversa se účastní Festivalu hudebního divadla Opera již pošesté. Ensemble Damian tentokráte uvede volnou rekonstrukci Monteverdiho opery L´Arianna, ze které se zachovalo jen Rinucciniho libreto, z hudby drobný fragment – Ariadnino lamento. Skladatelé Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík kolem něj vytvořili operu inspirovanou barokní hudbou i minimalismem. Ensemble Opera Diversa do Prahy přiváží operu autorské dvojice Olga Sommerová – Lenka Nota s názvem Jsem kněžna bláznů: filmová dokumentaristka vyšla z korespondence Boženy Němcové, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka. Dílo a inscenace představují Boženu Němcovou jako statečnou, talentovanou a nezávislou tvůrčí bytost.

Nová operní díla nabízí i dva soubory, které vznikly teprve nedávno. Brněnská Hausopera má na festivalu svou premiéru, a to s operní hříčkou Lukáše Sommera Hra o Malinu, jejímž hlavním hrdinou je knihkupec-idealista bojující s nelítostnou ekonomickou realitou. Půjde o první site specifik projekt v rámci festivalu Opera – odehraje se v knihkupectví, kavárně a galerii Řehoř Samsa a v prostoru před ní. Lukáš Sommer je i autorem opery Časoplet, která vznikla ke stému výročí vzniku republiky a s hravostí a nadhledem přibližuje bájesloví i historii českého národa. Projekt vznikl v rámci Opera Studio Praha, které programově spojuje mladé umělce z různých oborů – při Časopletu se tak na jevišti setkávají operní zpěváci, mimové a malíři, živě dotvářející scénické prostředí v kostele sv. Anny (na Pražské křižovatce).

L. van Beethoven: Fidelio – Státní opera Praha 2020 (foto Jakub Fulín)

Tři další představení festivalu Opera se odehrají v nedávno znovuotevřené Státní opeře – nejprve zde soubor Státní opery v rámci festivalu uvede představení Beethovenova Fidelia, následovat bude brněnský operní soubor s Janáčkovými Příhodami lišky Bystroušky a banskobystrický soubor s Ponchielliho La Giocondou. Slovenské operní soubory se festivalu účastní od 2015, kromě banskobystrické inscenace Ponchielliho operního milostného a špionážního dramatu bude letos na festivalu k vidění Falstaff z Košic – jediná Verdiho komediální opera v inscenaci filmového režiséra Jiřího Menzela, v titulní roli s Jiřím Přibylem.

Výjimečné festivalové výkony budou opět oceněny tzv. Libuškami – čestnými cenami festivalu. Odborníci (porota kritiků ve složení Helena Havlíková, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Josef Herman a Ivan Žáček) i diváci (prostřednictvím ankety) vybírají nejlepší festivalovou inscenaci a oceňují výjimečné pěvecko-herecké výkony.  Jednu cenu opět udělí ředitelka festivalu.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na