Festival současného pohybového umění KoresponDance začíná už tento týden

První dny Mezinárodního festivalu současného tance, pohybového divadla a nového cirkusu KoresponDance čekají diváky již tento týden. Ve středu 19. června poprvé probudí génia loci Horácké galerie v Novém Městě na Moravě choreografka Soňa Ferienčíková a performerka Stéphanie NDuhirahe. O den později, 20. června, pak ožije továrna na kabely PRAKAB v pražské Hostivaři. Hlavní část programu 12. ročníku KoresponDance se tradičně uskuteční v centru města a na zámku Žďár nad Sázavou, a to ve dnech 11. až 14. července. Vstupenky na program v Novém Městě na Moravě jsou k dostání na platformě GoOut, žďárské festivalové pasy budou puštěny do prodeje ve středu 19. června. Pražský den je zdarma.
KoresponDance 2022 v areálu PRAKAB (foto Dragan Dragin)

Nový cirkus, tanec, netradiční prostředí nebo site-specific. To jsou společní jmenovatelé programu, který čeká diváky v rámci dvanáctého KoresponDance festivalu. „Letos v naší dramaturgii klademe důraz na interdisciplinaritu a otevřenost širokému publiku. Eliminujeme jazykové bariéry, z uvedených děl mohou mít zážitek děti, stejně jako jejich rodiče i prarodiče. Stejně tak výběr lokací má otevřít mysl i rozšířit obzory, performativní umění si své publikum dokáže najít na rozličných místech, ve veřejném prostoru, ve školách nebo třeba právě v galerii nebo i v továrně na kabely. Cílem je setkat se s pohybovým uměním jako takovým, a to i tam, kde to nečekáte. Zkrátka chceme, aby byl tanec přístupný všem, bez rozdílů,“ říká ředitelka festivalu Marie Kinsky.

KoresponDance je v Česku největším site-specific tanečním a novocirkusovým festivalem. Do pražského PRAKABU se tento čtvrtek vrací podruhé a spojuje dvě zdánlivě neslučitelná prostředí a myšlení: „Po několik let spolupracujeme se zámkem ve Žďáru nad Sázavou a s rodinou Kinských, a to většinou v oblasti poradenství, vzájemné podpory nebo v oblasti dotací. Jednou nás napadlo, že se nemusíme jen lopotit s vážnými a výhradně praktickými věcmi, že bychom se spolu mohli také pustit do něčeho, co je zábavné, co spojí lidi, kultury i obory. A protože jsme lidé kreativní, řekli jsme si, že propojíme moderní taneční festival s výrobním podnikem, se sto let starou, plně funkční a na plný výkon vyrábějící továrnou, s Pražskou kabelovnou PRAKAB. Přes prvotní bláznivost této myšlenky jsme věc realizovali a vznikl tak naprosto unikátní projekt. Došlo k propojení kultury s technikou, umělců s dělníky, k setkání naprosto různých kultur. Spojily se týmy, které by podle všech dosavadních zvyků neměly možnost společně fungovat. Ale fungují. Porušili jsme tak mnoho paradigmat a objevili zcela nové světy. A k jejich objevování zveme i všechny ostatní,” popisuje prvotní myšlenku a propojení s festival jednatel PRAKABU, Tomáš Zieschang.

KoresponDance 2022 v areálu PRAKAB (foto Dragan Dragin)

Festivalový den probíhá stejně jako v roce 2022 za plného provozu (reportáž z roku 2022 najdete ZDE). Otevírá nové obzory nejen návštěvníkům z řad milovníků tanečního a pohybového umění, ale také zaměstnancům samotné firmy a jejich rodinám, pro které jde o specifické setkávání dvou světů. Festivalový den pomáhá otevírat současné divadlo lidem, kteří je neznají a z vlastního popudu by do něj možná sami nešli – KoresponDance je ale inspiruje k tomu prozkoumat je a vidět znovu umělce, kteří v areálu vystupovali, jak potvrzuje sám jednatel firmy z vlastní zkušenosti.

Program 20. června v PRAKABU otevře projekt Škola tančí, ve kterém se s profesionálními choreografy a tanečníky setkávají děti základních škol, aby společně vytvořili dílo, ve kterém spojují tanec a kreativní učení. Pokračovat bude francouzský tandem Alta Gama, který se v intimním duetu snaží skrze různá omezení najít a zhmotnit vztah k vlastním tělům. Na této cestě jim k tomu pomůže jízdní kolo. Kanadská choreografka a performerka Katia Marie Germain přemění pražskou továrnu na galerii s výtvarným uměním. V projektu Chambres [premier cycle] propojuje zvyky, paměť a intimitu podobně jako kabely, které se v místě konání vyrábějí.

KoresponDance 2022 v Praze v areálu PRAKAB (foto Dragan Dragin)

Chybět nebudou ani čeští tvůrci. Viktor Černický a Agáta Jarošová přemění továrnu v umělecký prostor, přizvou si k tomu místní zaměstnance a návštěvníky vezmou na netradiční expedici na pomezí taneční performance a dobrodružné výpravy. Site specific program Točením uvolnit připravovali více než měsíc, je do něj zapojeno několik zaměstnanců podniku, kteří si vyzkoušeli neobvyklé „choreografické dráhy“ – vysokozdvižné vozíky, které známe pod familiáním pojmem ještěrka se pod taktovou umělců roztančily jako živí performeři. Jak vypadá výsledek pohybového výzkumu, uvidí návštěvníci už ve čtvrtek.

Program začíná v 17:00 a potrvá přibližně do 22:30 hod. PRAKAB Pražská kabelovna se nachází ve čtvrti Hostivař na adrese Ke Kablu 278. Vstup je zdarma.


threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)
threeiscompany & Jaro Viňarský – IHOPEIWILL (foto Vojtěch Brtnický)

O den dříve, 19. června, se festival vůbec poprvé zastaví v Novém Městě na Moravě, konkrétně v Horácké galerii. Odpolední hodiny si mohou diváci aktivně užít společně se slovenskými tanečníky a choreografy Soňou Ferienčíkovou a Jaro Viňarským. Na programu bude taneční workshop, který je otevřen všem, bez rozdílu věku či tanečních zkušeností. Účastníci objeví principy, na kterých je postavena inscenace IHOPEIWILL, která bude uvedena později večer. Švýcarská performerka a akrobatka Stéphanie NDuhirahe naváže na loňskou performance na zámku Žďár nad Sázavou a pokračuje ve vyprávění příběhu o vlastní rodině. Tentokrát pro své Šrámy/La Débattue využila genia loci Horácké galerie a vzniklo site-specific představení, které kombinuje cirkus, fyzické divadlo, videoart a živou hudbu. Festivalovou premiéru v Novém Městě na Moravě zakončí již zmíněná Soňa Ferienčíková. Inscenace IHOPEIWILL kombinuje fyzickou performanci, zvukový design a vizuální instalaci a je uměleckou reflexí současné trajektorie společnosti a naší odpovědnosti vůči budoucím generacím.

Program v Horácké galerii začíná v 16:00 a potrvá přibližně do 21:00 hod. Vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut nebo na místě. Na platformě GoOut najdou zájemci i festivalové pasy pro program ve Žďáře nad Sázavou, a to od středy 19. června. Vstup na pražskou část je zdarma. Kompletní program a další informace o festivalu i vstupenkách jsou dostupné na www.korespondance.cz a na sociálních sítích.

Hlavní program letošního ročníku čeká návštěvníky v červenci v srdci Vysočiny, na zámku Žďár nad Sázavou a v centru města Ždár. Umělci z jedenácti zemí a třech kontinentů oživí všechna festivalová místa ve dnech 19.–20. června, a od 11. do 14. července.


HURyCAN – Asuelto (foto archiv festivalu KoresponDance)
HURyCAN – Asuelto (foto archiv festivalu KoresponDance)

Hlavní program proběhne ve Žďáru nad Sázavou
KoresponDance od svého počátku propojuje umělce z celého světa nejen s Prahou, ale především s regionem Vysočina. Na vybraných projektech pravidelně spolupracuje s místními komunitami, obyvateli Žďáru, ale i celého regionu Vysočina, s mladými lidmi či se školami a dětmi. Rozvoj regionu je jednou z priorit festivalu. Jeho jádro tak neodmyslitelně patří zámku a městu Žďár nad Sázavou. Letos se návštěvníci mohou těšit na mezinárodně oceňované umělce a soubory z celé Evropy.

Nápad vytvořit festival zaměřený na site specific představení situovaná především do volného prostoru zámeckého areálu, se zrodil v roce 2009, současnou podobu má od roku 2013. Vychází vstříc potřebám diváků, kteří v letním čase nevyhledávají uzavřená divadelní prostředí nebo pro ty, kteří mají pocit, že umění uzavřené mezi zdi není pro ně, jak podotýká Marie Kinsky. KoresponDance je festival mezinárodní i místní současně, jedním z jeho záměrů je propojovat komunity s umělci, zprostředkovat kontakt s uměním i spolupracovat přes hranice. Letošnímu ročníku budou více než kdy jindy dominovat multimediální a imerzivní projekty.

Foto ze zkoušky projektu Panta Rhei Alena Češková
Foto ze zkoušky projektu Panta Rhei Alena Češková

„Jak lépe zahájit festival KoresponDance ve Žďáře než s japonskými bubny?“ nabízí se otázka v dramaturgii festivalu. Umělci z Japonska a Prahy přivezou tradiční bubny taiko a roztančí ve Žďáru Náměstí republiky. Představí se dynamická performance pod vedením významné japonské hostky Mihoko Umemury. Návštěvníkům slibuje, že je může překvapit hlasitý zvuk a intenzivní vibrace, které hra vyvolává.

Prostory zámku a jeho okolí rozžijí přední francouzská tanečnice a choreografka Leïla Ka, slovenský novocirkusový performer Roman Škadra, francouzský multidisciplinární kolektiv Groupe ZUR přiveze podmanivou audiovizuální show Vento. Německý tanečník Tobias M. Draeger připravuje pro Žďár imerzivní projekt kombinující komunitní práci, fotografii, video a hudbu. Krásu nového cirkusu ukáže portugalský tvůrce a performer Joao Paulo Santos, španělský temperament prosákne do ulic Žďáru díky uskupení HURyCAN.

Světovou i osobní premiérou bude multidisciplinární inscenace Panta Rhei v režii Martina Říčana, který si přizval ke spolupráci mladé divadelníky, filmaře i tanečníky. Diváky bude čekat 24členný sbor, 5 tanečníků a práce 3 filmařů, kteří pro 5 jednotlivých vystoupení již připravili projekce. Konkrétní podoba každého představení se ale bude vždy lišit.

V programu, který zahrnuje na 19 různých inscenací a projektů, nebude chybět ani tradiční KoresponDance Battle, která se uskuteční ve spolupráci se špičkovým českým tanečníkem, výtvarníkem i hercem, Kristiánem Mensou, známým také pod uměleckým jménem Mr. Kriss. Vedle workshopů, kterých ej připraveno 17, a diskusí umělců s publikem či hudebních show hlavní program dále doplní tradiční dětská představení projektů Škola tančí a Tvořivý tábor pro děti i dospělé.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments