Festival uvnitř festivalu

Zápisník Jindřicha Bálka (109)

Víkend komorní hudby je možné považovat za festival v malém a v tomto formátu se lépe daří sestavovat originální programy. Tou je třeba kombinace Albana Berga a Johannese Brahmse na koncertu Armida Quartetu. Anebo setkání Josefa Suka, Gustava Mahlera a Gabriela Faurého na koncertě Klavírního kvarteta Josefa Suka. Zajímavé kombinace vznikají i napříč koncerty – Martina Janková zpívala úpravy folklóru, tenorista Hui Jin Schumanna a Strausse. Pak tu stojí vedle sebe kvartet Smrt a dívka v podání litevského Čiurlionisova kvarteta a Kreutzerova sonáta v podání Ivana Ženatého a dá se přemýšlet o rozdílu romantismu Beethovenova a Schubertova. Na druhou stranu, souhrnný podtitul Proměny romantismu je zvolen tak, že se do něj vejde opravdu mnoho. Vždyť romantismus je jedním ze základních vyjadřovacích prostředků hudby, není to jen jedno i tak velmi mnohostranné období v dějinách hudby. Prostor k vytvoření sevřenější dramaturgie tedy pořád ještě zbývá – i když mám dojem, že se mu Pražské jaro spíše vyhýbá v obavě, že by vyhraněné programy nepřilákaly tolik publika. Přesto je komorní řada jaksi vyprofilovanější, než festival jako celek, kde je program podřízen deseti různým kritériím zároveň.

Čiurlionis Quartet - Pražské jaro 2016 (foto Zdeněk Chrapek)
Čiurlionis Quartet – Pražské jaro 2016 (foto Zdeněk Chrapek)

A je také pravda, že festival přece jen více stojí na jménech interpretů než skladatelů. I když se nám takový trend vlastně nemusí líbit. A víkend komorní hudby stál na třech českých hvězdách – Martina Janková, Guarneri trio, Ivan Ženatý – a na mladé generaci interpretů a komorních souborů. Janková vsadila i na objevnost programu, druzí dva nabídli základní kameny repertoáru.

K nejvýraznějším osobnostem festivalu přirozeně patřil Daniel Barenboim a tentokrát přijel s programem, který můžeme považovat za objevný. Na mnoha festivalech letos v létě hostuje s Brucknerem a pravidelně se k němu vrací. U kratších symfonií obvykle hraje v první polovině Mozartův Klavírní koncert a diriguje od klavíru. A reálná šance zvolit si program u hostování tohoto typu není velká. Došlo tak na jednu z náročnějších Brucknerových symfonií, Pátou, hranou jako jediné dílo večera. Mám dojem, že v sále bylo více publika, které přišlo na Barenboima, i když ten dělal vše proto, aby hlavním hrdinou byl Bruckner. Bylo to opravdu objevné setkání, třebaže Brucknerovu Pátou nastudoval před pár lety s Českou filharmonií Blomstedt a orchestr má svou historickou nahrávku s Lovro von Matačićem, která též nově vyšla.

Staatskapelle Berlin - Daniel Barenboim - Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)
Staatskapelle Berlin – Daniel Barenboim – Pražské jaro 2016 (foto Ivan Malý)

Tato symfonie je nicméně velkým sevřeným dílem, kde se pracuje jen s několika tématy a v každé větě se s nimi provede něco zcela jiného. Druhá věta je chorál a nejrozsáhlejší čtvrtá věta fugou. První věta je plná kontrastních epizod a napětí, třetí věta je barvitá a vtipná. V každém případě ale bylo zajímavé zažít Barenboimovu koncentraci a hutný prožitkově intenzivní zvuk orchestru, který je v této hudbě doma. Celá partitura pak dostávala velmi osobní až niterný ráz a i při velkém obsazení se šetřilo jakýmkoli patosem. Celé dlouhé části symfonie pak působí naopak velmi komorně, což je u tohoto autora důležité zažít. Teprve s tím pak tento autor začíná promlouvat, ne jenom vytvářet omračující efekt. Naše publikum má málo zkušeností s tím, že Bruckner je veskrze duchovní autor, ve kterém se zážitky monumentální přírody setkávají s osobní zbožností prožívanou neklidným a inspirujícím způsobem. Myslím, že tak se dá tomuto autorovi rozumět. A není, myslím, náhoda, že všichni velcí dirigenti od Furtwänglera a Celibidacha přes Böhma, Karajana, Haitinka až po Abbada a právě Barenboima v určitém věku dospěli k Brucknerovi a začali objevovat jeho mystické hlubiny. Setkat se s nimi v prvotřídním provedení může být životní zážitek.

Autor je redaktorem Českého rozhlasu – Vltava

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na