FOK, Elli Jaffe a jazz

S dirigentem a také vynikajícím zpěvákem Ellim Jaffem (1953) se FOK vrhá do dobrodružství již přes dvacet let.S jeruzalémským rezidentem Jaffem Pražští symfonikové navázali těsné a následně přátelské vztahy zkraje devadesátých let. Koncerty tohoto žáka Leonarda Bersteina a Igora Markeviče se vždy vyznačovaly velikou dramaturgickou nápaditostí, propojováním zdánlivě vzdálených hudebních světů. A většinou, jak se patří na věřícího synagogálního kantora, s židovskou příchutí. Viz například skladby z jeho předešlých programů: Verdiho Předehru k opeře Nabucco, Šelomo Ernesta Blocha, Bernsteinovu Symfonii č. 1 „Jeremiáš” a Předehru k muzikálu Candide, Mendelssohnova Eliáše, violoncellové Kol Nidrei a houslový koncert od Maxe Brucha, Korngoldův houslový koncert, Fanfáry pro Izrael a Symfonii č. 1 Paula Ben-Haima, Mahlerovu Třetí a Čtvrtou. Jaffe představil v Praze také vynikající izraelské umělce – sopranistku Sharon Rostorf-Zamir, altistku Miru Zakai, barytonistu Naftaliho Herstika či houslistku Idu Levin.

Mimochodem Elli Jaffe je také mimořádně zajímavý skladatel. Ku příležitosti čtyř set let od smrti Jehudy Löwa ben Becalel neboli Pražského Maharala zkomponoval rozsáhlou a náročnou skladbu dle slavného rabiho traktátu Ner micva Světlo příkazu. Sám dílo v roce 2009 v Praze, v Jubilejní synagoze, také spolu s Kühnovým smíšeným sborem premiéroval – v rámci Svatováclavských slavností. Elli Jaffe složil také rozsáhlou vokální symfonii Kadiš a houslový koncert věnovaný Idě Haendel. Jaffe je rovněž sbormistrem Velké jeruzalémské synagogy, jejíž stavbu řídil jeho otec Moše Jaffe, a vyučuje mladé kantory na škole Petach Tikva, kterou sám založil. Napsal i knihu o aškenázském modlitebním ritu.

Také v rámci blížících se koncertů s orchestrem FOK – 11. a 12. února – se představí umělec židovského původu, jazzový saxofonista Jaroslav Jakubovič (1948).Tento v New Yorku usazený muzikant napsal v roce 2012 koncert pro saxofon a orchestr Sára a Abrahám. Skladba vznikla po jeho návštěvě Prahy v roce 2010 jako vzpomínka na zemřelé rodiče, po nichž je koncert pojmenován. Dílo se skládá ze čtyř vět, kdy druhá, coby idealizovaný portrét, je věnována otci, který zemřel v roce 1949 kvůli podlomenému zdraví ze sibiřského gulagu. Třetí věta se nese v atmosféře jidišské hudby, ve které vyrůstala Jakubovičova matka, a to ve vesnici Kalník, tehdy na Podkarpatské Rusi. Závěrečná věta s názvem Bohemia se vrací k Jakubovičovým jazzovým začátkům v rodném Ústí nad Labem, kde hrával s ansámblem Jazz Combo nedávno zesnulého pozounisty Svatopluka Košvance a ve slavném bigbandu Jiřího Šímy. Už ve svých čtrnácti letech. K životu a dílu Jaroslava Jakuboviče ještě dodejme, že v roce 1968 emigroval přes Švýcarsko a Izrael do USA, do jazzové Mekky, do New Yorku. Spolupracoval a spolupracuje s největšími hvězdami – Rayem Charlesem, Johnem Scofieldem, Randy Breckerem, Bette Midler, George Mrazem, ale také s Paulem Simonem či Michaelem Jacksonem. Skladba Sára a Abrahám zazní ve světové premiéře. Na koncertě kromě Mahlerovy První zazní ve světové premiéře také Variace na témata z opery Porgy a Bess George Gershwina, přičemž autorem je opět Jaroslav Jakubovič. Aranž pro jazzový kvartet a symfonický orchestr složil v minulém roce právě pro blížící se koncerty. V rámci jazzového kvarteta se představí další výrazní čeští jazzmani – klavírista Emil Viklický, kontrabasista Petr Dvorský a hráč na bicí Tomáš Hobzek.Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v rámci své narozeninové sezony díky těmto koncertům zavzpomíná na legendární spolupráci s jinou jazzovou legendou, saxofonistou Karlem Krautgartnerem. Sešli se tehdy v šedesátých letech s Václavem Smetáčkem nad provedením a nahráním koncertu pro saxofon a orchestr Alexandra Glazunova.

Autor je dramaturgem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK
Foto archiv FOK, Mafra / Tomáš Kris

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na