Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Glosa: Čert a Káča v Národním divadle
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Opera

Glosa: Čert a Káča v Národním divadle

Pavel Šimáček
Publikováno 07/02/2010
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Dopolední repríza Dvořákova Čerta a Káči 6.února 2010 byla jednapadesátým představením, počítáno od obnovené premiéry v roce 2003 (poprvé se ale inscenace objevila již v roce 1990).
Jde o starou inscenaci (režie Marián Chudovský), kterou určuje scéna a kostýmy Adolfa Borna. Ta je zaplněna nejrůznějšími postavičkami (nejvíce se samozřejmě Born „vyřádil“ v pekle), vtipné jsou i různé drobnosti. Revoluční euforii připomíná nápis nad vchodem do pekla „S Luciferem na věčné časy“. Poněkud nadbytečná jsou zvířata poháněná motorky, když jsem insenaci viděl poprvé koncem 90. let, tak zde nebyla.

Orchestr pod vedením Jana Chalupeckého hrál spolehlivě a bez větších chyb. Káču zpívala Kateřina Jalovcová, její hlas je mladý a zdravý, využila i příležitosti uplatnit komediální herectví, stejně jako Luděk Vele (Čert Marbuel). Herectví je slabší stránkou Tomáše Černého (Ovčák Jirka), ale pěvecky roli zvládl skvěle. Těmto interpretům bylo také docela dobře rozumět, což nelze říci o Kněžně Yvony Škvárové. Osobně její zpěv poslední dobou těžko snáším, zde se omezím na to, že při několika vypjatějších místech, které Kněžna ve 3. aktu má, mne to řezalo v uších. Sluší se však dodat, že na děkovačce si vysloužila i zvolání „brava“ (?). Bohuslava Maršíka jako Lucifera příliš slyšet nebylo.
Budete-li tedy chtít strávit milé odpoledne s operou, lze tuto inscenaci stále doporučit. A děti vezměte s sebou, nudit se nebudou.

Antonín Dvořák:
Čert a Káča
Hudební nastudování: Bohumil Gregor
Dirigent: Jan Chalupecký
Režie: Marián Chudovský
Scéna a kostýmy: Adolf Born
Nastudování sboru: Milan Malý
Sbormistr: Pavel Vaněk
Choreografie: Daniel Wiesner
Orchestr, sbor a balet opery Národního divadla
obnovená premiéra 21.9.2003 Národní divadlo Praha
(premiéra 4.10.1990, psáno z reprízy 6.2.2010)
 
Ovčák Jirka – Tomáš Černý
Káča – Kateřina Jalovcová
Máma – Ivana Ročková
Čert Marbuel – Luděk Vele
Lucifer – Bohuslav Maršík
Čert vrátný – Vratislav Kříž
Čert strážce – Oldřich Panovský
Kněžna – Yvona Škvárová
Komorná – Alžběta Poláčková
Maršálek – Jiří Kubík
Muzikant – Petr Frýbert

www.narodni-divadlo.cz

foto: archiv ND (K.Jalovcová jako Káča a L.Vele jako Marbuel)

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Pražský ples v opeře 2010
Další článek Testamenty Leoše Janáčka
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up