Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Glosa: Dvě Sylfidy za cenu jedné
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Tanec

Glosa: Dvě Sylfidy za cenu jedné

Vít Dvořák
Publikováno 21/04/2010
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Přijďte si pro dvě vstupenky, zaplatíte jen jednu. Lákalo pražské Národní divadlo na tři zatím poslední reprízy Bournonvillových choreografií – tedy baletu La Sylphide (hudba Loevenskjold) a k němu připojeného 3.dějství baletu Napoli (hudba Helstedt – Paulli – Lumbye).


Jenže: I přes zmíněné lákání bylo při všech třech představeních (sobota odpoledne a večer, neděle odpoledne) poloprázdno. A to i přesto, že jde o inscenaci poměrně novou, s premiérou před pouhými dvěma lety a s doposud minimálním počtem repríz. Že recenze baletního dvojtitulu La Sylphide – Napoli byly po jeho premiéře v Národním vesměs více než příznivé. Že úroveň představení byla v mezích pražských zvyklostí.- Poloprázdno bylo proč tedy? Klesá snad obliba klasického baletu u nás a poptávka po něm?

Odpověď pochopitelně není jednoduchá a jednoznačná. K dopátrání pravdy je spíš třeba klást si otázky, hledat odpovědi na ně. A v neposlední řadě i přemýšlet o souvislostech.


Tady některé z oněch otázek jsou:

Co by mělo návštěvníky na dvojtitul La Sylphide – Napoli „táhnout“, nalákat? Slavný dánský choreograf August Bournonville (vrstevník Hanse Christiana Andersena), kterého u nás ale (bohužel) skoro nikdo nezná? Nebo něco jiného?

Začínají snad být čeští návštěvníci přesyceni baletní klasikou? Anebo jsou jen konzervativní a chtějí stále dokola Labutí jezero?

Je takzvané klasiky v repertoáru baletu Národního divadla dostatek nebo naopak nadbytek? Je odpovídajícím způsobem zastoupena? Když z dvanácti inscenací na repertoáru v této sezoně (La Sylphide-Napoli, Othello, Romeo a Julie, Labutí jezero, Louskáček, Causa Carmen, Faust, Extrém, Zlatovláska, Brel-Vysockij-Kryl, Baletománie a CoumlAGE) tvoří klasika jen zlomek?


Jaké je hodnocení dramaturgie baletu ND z dlouhodobějšího pohledu? Její koncepce a vyváženosti? Toho, jak přináší příležitosti pro růst souboru, ale i řekněme pro „úroveň“ diváků?

Do jaké míry ovlivňuje současná dramaturgická profilace baletního souboru naší první scény poptávku diváků? Má to, co se hraje, nějaký, byť třeba postupný vliv na to, co návštěvníci žádají? Na co budou chtít přijít příště?

Jaká je úroveň, respektive kvalita interpretace klasiky baletním souborem Národního divadla? Má soubor vůbec na to interpretovat velké klasické tituly na odpovídající úrovni? Jsou zvolené dramaturgické a režijní úpravy pražských klasických titulů šťastné? A co hodnocení choreografie, nejednou také rozdílné oproti původním originálům?


Má balet Národního divadla dobrou propagaci? Není tak trochu mezi ostatními soubory Zlaté kapličky „Popelkou“?

Jak balet Národního divadla obstojí vedle srovnatelných zahraničních souborů? Ať už ve složení repertoáru, tak i co se úrovně týče?

Otázky věru ne jednoduché. Spíš naopak. Ale zdaleka nejen ty, a myslim, že nejen mně, při poloprázdném hledišti Národního o posledním víkendu napadaly.


foto z inscenace La Sylphide-Napoli: archiv ND Praha
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Světová operní divadla: Mariinské divadlo
Další článek Mozart z Barcelony v kinech: To tu dlouho nebylo
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up