Glosa: Petr Zuska X
Šest různých večerů, každý ve trojím provedení – to byl jakýsi mini či monofestival Petr Zuska Gala X, mapující zhruba osmdesát procent tvorby, přesněji osmnáct choreografií z různých tvůrčích období nynějšího šéfa Baletu Národního divadla při příležitosti dovršeného desetiletí jeho působení na tomto postu. Otázek, které návštěvníky jednotlivých přestavení v rozmezí posledních dvou měsíců právě končící sezony mohly napadat, je přitom celá řada, najmě: Jak hodně se baletní soubor první scény poté, co jej Petr Zuska před deseti lety tak trochu nečekaně převzal po Vlastimilu Harapesovi, proměnil – počínaje ryze technickou úrovní a konče složením repertoáru, resp. svým směřováním? Podařilo se Zuskovi dostat „svůj“ soubor na skutečně srovnatelnou úroveň s obdobnými zahraničními tělesy, tak jak si při svém nástupu předsevzal? Nakolik úspěšnou ruku měl při obohacení repertoáru o výjimečné choreografie, resp. jména tvůrců dvacátého století, prověřená a běžně uváděná na všech předních světových scénách? A v neposlední řadě: Nakolik byla, či vlastně je tvorba samotného Zusky přínosem pro repertoár Baletu ND a jeho profesní růst?Odpovědět na tyto i řadu dalších podobných otázek lze jistě prakticky obratem. Myslím ale, že na skutečně seriózní analýzu je třeba ještě počkat – a to nejen vzhledem k tomu, že Zuskův mandát pokračuje (byť on sám se před nedávnem docela překvapivě veřejně přiznal, že hlavně v souvislosti s probíhající transformací Národního divadla po připojení Státní opery Praha a pod tíhou změn, které tak postihly Balet ND převzetím části tanečníků a repertoáru ze zrušeného souboru SoP uvažoval o svojí rezignaci), ale určitý odstup k seriózní analýze je potřebný i proto, že klady i zápory toho kterého šéfa (a to zdaleka nejen u baletu) lze opravdu seriózně vyhodnotit až s několikaletým odstupem a patřičným nadhledem. Jedno je ale jisté již v tuto chvíli: po „nechoreografovi“ Harapesovi přišla před deseti lety do čela Baletu Národního osobnost, jejíž tvůrčí působení přímo vybízí ke srovnání s méně či více vzdálenými érami českých choreografů v čele Baletu ND, jako byli z pohledu pamětníků třeba Jiří Němeček či Miroslav Kůra, nemluvě o těch dříve narozených.Jako snad nejúspěšnější „parketu“ Petra Zusky za dobu jeho dosavadního působení v Baletu Národního divadla lze – vedle písničkářských minipříběhů v nejspíš nejúspěšnější inscenaci jeho éry, nazvané Sólo pro tři – Brel, Vysockij, Kryl , dle mého soudu označit tvorbu, inspirovanou folklórem. Tedy tu, která stála v jeho šéfovských začátcích (Mezi horami) a která jej provázela celým desetiletím. Právě „Dotekům folklóru“ byl přitom věnován závěrečný projekt celé Zuskovy přehlídky. Ten spojil jeho choreografie a živou muziku v podání Hradišťanu, Čechomoru a dua Vyšivanka – Lada. Tedy titul Ej lásko, který Zuska připravil na hudbu Jiřího Pavlici z Hradišťanu, dále duet nazvaný Lyrická na hudbu východoslovenských a ukrajinských balad, kterému opakovaně aplaudovalo i zahraničí – například před dvěma lety na světové výstavě Expo 2010 v Číně, a konečně již zmíněnou choreografie Mezi horami, kterou Zuska na hudbu Čechomoru vytvořil před deseti lety a se kterou Balet Národního divadla v roce 2008 zavítel poprvé ve své historii do USA, do Houstonu na mezinárodní taneční festival Dance Salad Festival.
Fascinující přitom na tomto závěrečném večeru přehlídky Petr Zuska Gala X byla nejen (u baletních představeních v ND bohužel stále vzácnější) přítomnost živých muzikantů v orchestřišti, ale též nepřehlédnutelná a také nakažlivá chuť tanečníků k návratu právě k těmto titulům, stejně jako i jedinečná a neopakovatelná atmosféra v hledišti, která tak svým spontánním přijetím Zuskova pohybového převyprávění lidového odkazu včetně jeho folkového beatového „přetavení“ jen potvrdila jeho působivost a sílu výpovědi. Je přitom dobře, že právě u tohoto večera Zuskovy přehlídky byly televizní kamery, byť mnohé z onoho neopakovatelného oparu lze jimi zachytit jen stěží.
Petr Zuska Gala X
Doteky folklóru
28., 29. a 30. června 2012 Národní divadlo Praha
Ej lásko
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Jiří Pavlica
Scéna: Petr Zuska
Kostýmy: Roman Šolc
Světelný design: Pavel Kremlík, Petr Zuska
Asistent choreografie: Radek Vrátil
Tančí: Nikola Márová, Edita Raušerová, Ivana Mikešová, Alexander Katsapov, Viktor Konvalinka
Lyrická
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: ukrajinské a východoslovenské balady
Scéna: Petr Zuska
Kostýmy: Roman Šolc
Světelný design: Petr Zuska
Video: Tomáš Stibor
Asistent choreografie: Václav Janeček, Nelly Danko
Tančí: Zuzana Susová, Petr Zuska
Mezi horami
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Čechomor
Scéna: Jan Dušek, Petr Zuska
Kostýmy: Jan Dušek, Petr Zuska
Světelný design: Daniel Tesař, Petr Zuska
Asistent choreografie: Radek Vrátil
Tančí: Nikola Márová, Jiří Kodym, Lenka Hrabovská, Zuzana Šimáková, Michaela Wenzelová, Edita Raušerová, Pavla Hrubešová, Alexander Katsapov, Viktor Konvalinka, Oleksandr Kysil, Tomáš Kopecký, Mathias Deneux
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]