Sedláka a Komedianty ve Státní opeře měl původně inscenovat renomovaný americký režisér

Slavná operní dvojčata mohla v pražské Státní opeře vypadat úplně jinak. Měl být pod nimi totiž podepsán dnes už slavný americký operní režisér a scénograf Thaddeus Strassberger (1976). Původně jej někdejší šéf opery Rudolf Krečmer a ředitel Jaroslav Vocelka angažovali pro Straussova Růžového kavalíra (premiéra určena na 26. května 2011), ředitel Oliver Dohnányi ovšem titul zrušil a Strassbergerovi nabídl režii veleúspěšné operní dvojice Sedlák kavalír a Komedianti. Premiéra měla být 16. února 2012 a toto datum i režiséra nejdřívzachoval i pověřený ředitel Státní opery Praha Ondřej Černý. Pak se sice premiéra posunula nejprve na květen a následně vzhledem ke Strassbergerově dubnové režii Nabucca ve Washingtonské opeře na červen 2012. Nicméně 1. července 2011 nastoupil šéf opery Rocc a o měsíc později již byla angažována Inga Levant se svou saarbrückenskou inscenací Sedláka kavalíra a Komediantů z roku 2009. Neboli – aby byl na správnou míru uveden výrok jedné nejmenované novinářky z nejčtenějšího českého deníku – současné vedení Národního divadla převzalo sice titul, inscenační tým už byl ovšem zcela jeho volbou.Kdo je Thaddeus Strassberger? Rodák z města Tulsa (Oklahoma) má na svém kontě souvislou řadu úspěšných inscenací v USA i Evropě. „Strassbergerovy režie jsou svěží a promyšlené, často nám nabízejí moderní paralely, které ale nejsou v žádném případě vyumělkované“, konstatoval britský časopis Opera Now Magazine. Strassbergerovu vzestupnou kariéru režiséra a scénografa v USA a Evropě nastartovala v roce 2005 prestižní Evropská operní cena, která mu byla udělena za jeho inscenaci Rossiniho Popelky v Opera Ireland a  Hessisches Staatstheater Wiesbaden.

V dubnu 2012 se Thaddeus Strassberger – po mimořádném ohlase své inscenace Hamleta Ambroise Thomase ve Washington National Opera v květnu 2010 se Samuelem Rameym v roli krále Claudia, dirigovali Plácido Domingo a  Patrick Fournillier – vrátil na washingtonskou scénu, aby zde režíroval (a navrhl výpravu) k již zmíněnému Verdiho Nabuccovi (v roli Abigaille Csilla Boross), kterého rovněž dirigovali Plácido Domingo a  Patrick Fournillier. V září 2012 debutuje v Los Angeles Opera v nové inscenaci Verdiho opery I due Foscari, v níž Plácido Domingo ztvární svou další barytonovou roli (Francesco Foscari), v dalších rolích vystoupí Francesco Meli (Jacopo Foscari) a Marina Poplavskaya (Lucrezia Contarini); hudebního nastudování se ujme James Conlon. Inscenace vzniká v několikanásobné koprodukci: Palau de la Musica ve španělské Valencii (datum uvedení: leden 2013), Theater an der Wien (leden 2014) a Královská opera Covent Garden v Londýně (říjen 2014).

Strassbergerova produkce Brittenovy opery Zneuctění Lukrécie v Norské královské opeře v Oslu (leden–duben 2011) byla vysoce oceněna jak kritikou, tak obecenstvem, na jehož žádost se inscenace vrátí na program i v příští sezoně, konkrétně v lednu 2013. Jeho produkce Rossiniho opery La gazzetta (Wildbad Festival, Německo) získala v roce 2008 od německého časopisu Opernwelt nominace ve dvou kategoriích – Nejlepší inscenace a Nejlepší režie. S nemenším ohlasem se setkaly jeho Meyerbeerovi Hugenoti na festivalu Bard Summerscape v roce 2009, kam se následující rok vrátil s operou Franze Schrekera Der ferne Klang (americká jevištní premiéra). Potřetí sem přijede letos v červenci, aby uvedl severoamerickou jevištní premiéru Chabrierovy komické opery Le roi malgré lui (koprodukce s Wexford Festival Opera, Irsko). K dalším vrcholům jeho zatím velmi krátké dráhy patří Pucciniho Děvče ze Západu (Tiroler Landestheater, Innsbruck a Opéra de Montréal), Aida (Lyric Opera of Kansas City), Orfeo ed Euridice a Turandot (Theater Augsburg), La traviata a Kouzelná flétna (Arizona Opera) a Ariadna na Naxu (Wolftrap Opera).

Thaddeus Strassberger absolvoval The Cooper Union for the Advancement of Science and Art v New Yorku. Fulbrightovo stipendium mu umožnilo studium scénického designu v milánské La Scale v roce 2001. V prvních letech své kariéry pracoval jako asistent režiséra v Teatro di San Carlo v Neapoli, Teatro La Fenice v Benátkách, Teatro Lirico v Cagliari, Badisches Staatstheater v Karlsruhe, Houston Grand Opera, Pittsburgh Opera, Michigan Opera Theatre, Santa Fe Opera, Opera Colorado a v řadě dalších operních domů. V Praze už jednou pracoval, a to v roce 2004, jako asistent režiséra Roberta Tannenbauma při přípravě inscenace opery Man and Boy: Dada Michaela Nymanna (premiéra 4. 12. 2004 ve Stavovském divadle). Tedy rok předtím, než získal zmíněnou Evropskou operní cenu a vydal se na úspěšnou cestu po operních scénách. Zda na ní doputuje i do České republiky, je otázka. Jedna šance už byla promarněna.

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Khail Jan

Inu škoda. Třeba by nám k tomu mohl pan ředitel opery něco říct. Proč to udělal, co ho k tomu vedlo (jen prosím neříkejte pane Rapple, že to byly finanční důvody…).

burdal1

Mimochodem, jaky byl vlastne Boris Godunov v Brne od pani Inge? Toho si pry Rappl pochvaloval.


Jinak upozornuji redakci na nejak posramocene casove udaje v uvodnim odstavci.