Glosa: prolog jubilejního ročníku karlovarské pěvecké soutěže v ND
Historická budova Národního divadla hostila 8. listopadu slavnostní koncert předcházející padesátou karlovarskou soutěž za aktivní účasti orchestru své Opery, který dirigoval Libor Pešek (mimochodem jeden ze zakládajících členů Mezinárodního pěveckého centra Antonína Dvořáka Karlovy Vary, které soutěž každoročně pořádá). V čele soutěže i Centra stojí po celou dobu charismatický Alois Ježek. Národní divadlo pojí s pěveckou soutěží několikeré pouto – uděluje Cenu Národního divadla vybraným pěvcům, které zve k hostování na svých scénách, a navíc je v porotě soutěže zastoupeno osobou dramaturga jeho operního souboru Ondřejem Hučínem. Oba posledně zmínění pánové jsou podepsaní pod dramaturgií koncertu, v němž se postupně střídaly hlasy pánské a dámské různých hlasových typů v kontrastních pěveckých úkolech.
Jako první vystoupil s árií Fausta z Gounodovy opery Faust a Markétka jihokorejský tenorista Minseok Kim, který obecenstvo zaujal měkkou, hladivou lyričností svého hlasu, kterou však narušil silovým zvládáním výšek. Vystřídala jej mezzosopranistka Michaela Kapustová obratně interpretovanou árií z Rossiniho Popelky. Možná by jejímu projevu prospěl méně stereotypně dodržovaný technický a výrazový přístup k opakujícím se koloraturám. Do třetice zazpíval dvě z Dvořákových Biblických písní – Hospodin je můj pastýř a Bože! Bože! Píseň novou… sympatický americký basista Nicholas Davis. Překvapil velmi dobrou češtinou, nepovedlo se mu však písně interpretovat s patřičnou legatovou zpěvností a přesvědčivostí. Jaro a Září ze Čtyř posledních písní Richarda Strausse zazpívala vyrovnaným znělým sopránem Joo-Anne Bitter. Její hlas se nesl bez námahy přes orchestr, zpívala stylově a výrazově čistě a citlivě.
Adam Plachetka předvedl svého Kalinu ze Smetanova Tajemství s plným nasazením a připomněl nám, jak bohatý rejstřík pěveckých i výrazových dovedností tato árie vyžaduje. Kde jsou časy, kdy byly Smetanovy opery součástí kmenového repertoáru Národního divadla! Smetanu vystřídal Dvořák, Adama Plachetku jeho žena Kateřina Kněžíková s árií Xenie z Dvořákovy opery Dimitrij. Tento dramaturgický nápad, ať už patřil komukoli, nebyl nejšťastnější: nevýrazná, depresivní árie pěvkyni neseděla, spíše jí ublížila častým užitím střední a hlubší hlasové polohy, která nezněla přes orchestr. Naopak vítaným kontrastem byla rošťácká Cunegonga z Bernsteinova Candida v provedení nejen pěvecky, ale také komediálně zdatné Olgy Jelínkové. Po ní následoval další dramaturgický omyl – Kníže Jeleckij z Čajkovského Pikové dámy v podání Romana Janála, jemuž se nepodařilo zklidnit hlas do měkké kantilény a do vyrovnané vroucnosti. Koncert uzavřel duet manželů Plachetkových jako Noriny a Malatesty z Donizettiho Dona Pasquala. V pěvecky a výrazově svěžím podání, které po všech stránkách sedělo oběma členům dvojice, se uzavřel slavnostní předvoj očekávané soutěže. Bohužel se koncert nemohl pochlubit přítomností německého basisty Reného Papeho, který se v poslední chvíli omluvil kvůli nemoci. I tak byl koncert příjemným setkáním s bývalými účastníky karlovarské soutěže. Ať žije její padesátý ročník! Koncert přenášela mírně zpožděným přenosem ČT art.
Hodnocení autorky glosy: 75 %
Slavnostní koncert
Dirigent: Libor Pešek
Joo-Anne Bitter (soprán)
Olga Jelínková (soprán)
Michaela Kapustová (mezzosoprán)
Kateřina Kněžíková (soprán)
Minseok Kim (tenor)
Nicholas Davis (baryton)
Roman Janál (baryton)
Adam Plachetka (basbaryton)
Orchestr Národního divadla
8. listopadu 2015 Národní divadlo Praha
program:
Antonín Dvořák: Polonéza z opery Rusalka
Charles Gounod: „Salut, demeure chaste et pure“
– árie Fausta ze stejnojmenné opery (Minseok Kim)
Gioachino Rossini: „Nacqui all’affanno“
– árie Popelky ze stejnojmenné opery (Michaela Kapustová)
Antonín Dvořák:
– „Hospodin jest můj pastýř“ (Biblické písně, č. 4)
– „Bože! Bože! Píseň novou…“ (Biblické písně, č. 5) (Nicholas Davis)
Richard Strauss:
– Jaro (Čtyři poslední písně, č. 1)
– Září (Čtyři poslední písně, č. 2) (Joo-Anne Bitter)
Bedřich Smetana: „Jsem žebrák…“
– árie Kaliny z opery Tajemství (Adam Plachetka)
Antonín Dvořák: „Mně zdálo se…“
– árie Xenie z opery Dimitrij (Kateřina Kněžíková)
Leonard Bernstein: „Glitter and Be Gay“
– árie Cunegondy z operety Candide (Olga Jelínková)
Petr Iljič Čajkovskij: „Ja vas ljublju“
– árie Jeleckého z opery Piková dáma (Roman Janál)
Gaetano Donizetti: „Pronta io son…“
– duet Noriny a Malatesty z opery Don Pasquale (Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]