Glosa: Život je i o jiných věcech, říká Anna Netrebko

Publikum (a nejen naše domácí) ji zbožňuje. Lidé jsou ochotni vést nekonečné diskuse o tom, jaká je, jak vypadá, jak zpívá… Její obraz však utvářejí reklamní agenti a její popularita je postavená na pečlivě budované image novodobé operní star, která je miláčkem publika. Pořádá galakoncerty či účinkuje v prestižních operních inscenacích po celém světě.

Jen málokdo ale ví, jaká je doopravdy, co prožívá a co cítí. Těch několik málo rozhovorů, které jsem měl možnost s ní číst, a také vyjádření jejích kolegů mi napovědělo, že její mediální obraz bude pravděpodobně zcela jiný a od reality jejího vlastního života velmi odlišný. Jako mladé děvče odešla z ruského venkova do Moskvy zpívat. Narodila se a žila na vesnici, nebyla dcerou novodobých ruských zbohatlíků ani maloměšťáků. Její kariéra nebyla extrémně rychlá. Začínala běžným ruským repertoárem a její talent (nesporný) objevil pro německou nahrávací společnost Deutsche Grammophon Valery Gergiev. Dostala se mimo Rusko a objevila svět. Velmi tvrdě na sobě pracovala. Firma Deutsche Grammophon ji marketingově a smluvně svázala s Rolandem Villazónem. Jeho umělecký pád ustála a její hvězdná kariéra pokračuje. Takhle to vidí mnozí její obdivovatelé.
Je tomu skutečně tak? Jeden z jejích posledních rozhovorů pro německý časopis Stern je mimořádně otevřený. Netrebko v něm nemluví o své umělecké budoucnosti, o rolích, které by chtěla zpívat, o tom jak miluje svoje povolání. Říká, že operu v podstatě nenávidí, že se jí příčí zpívat stále dokola efektní a známé role i árie. Přitom lidé chodící na její koncerty chtějí slyšet jen známé a líbivé árie, jeden operní hit za druhým. Když zpívá něco méně známého a neskončí nakonec ve víru tance, lidé jsou zklamaní. Netrebko zřetelně vidí a uvědomuje si, že se kolem ní točí kolotoč přemrštěného vstupného, ze kterého tyjí jiní. Je navíc terčem zájmu bulvárních novinářů skoro ve stejné míře, jako legendární Maria Callas.


Umělkyně poskytla rozhovor velmi otevřený, jasně ukazující na operní byznys, který se kolem jejích vystoupení roztáčí čím dál rychleji. A není divu, že si takového rozhovoru všimla mnohá světová média, včetně těch, co se děním okolo opery zpravidla vůbec nezabývají. Mě osobně nezajímá, že v rozhovoru pěvkyně přiznává, že její manžel Erwin Schrott rád a dobře vaří, a že ona ráda jí a musí se velmi hlídat, aby nepřibírala. Příliš mě nezaujalo ani to, že známá zpěvačka má v plánu si otevřít restauraci a s kariérou skončit. Nejzajímavější pro mne je fakt, že Anna Netrebko ukázala a vlastními slovy pojmenovala tlak, který na ní vyvíjí hudební byznys. Poodkryla praktiky reklamy a marketingu, kterým mnozí z nás denně nevědomky podléhají.


A ještě jedna věc mne, i jako pravidelného čtenáře diskuzí serveru Opera Plus, po přečtení rozhovoru s Annou Netrebko zaujala: Jak málo z lidí, kteří se u nás doma o operu zajímají, si dokáže připustit, že osobou Anny Netrebko hýbe marketing. Mám velkou radost z toho, že ona sama si to připouští, umí to pojmenovat. A věřte nebo ne, přeji jí, aby dokázala (pokud sama bude chtít) od operního zpěvu odejít. Bude mi to sice líto, protože mohla místo stovek Traviat vytvořit ještě pár nezapomenutelných operních kreací v jiných rolích. Zároveň však budu šťastný za sebe i za ni, protože jeden z největších darů lidského života je svoboda rozhodnutí. Rozhodnutí vést svoje kroky směrem, kterým sám chci a naplňovat svůj život nezávisle na vůli jiných. V mých očích hvězda Anny Netrebko stoupá. Stoupá i přesto, že ji možná už nikdy neuslyším zpívat Traviatu.

Mohlo by vás zajímat


13
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
13 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Fortunat

To je moc pěkný komentář. Díky. Vnímám to stejně, resp. podobně. A tak trochu mně to připomíná postoje naší Dagmar Peckové, která také pojmenovává zakryté stránky uměleckého života naplno – až jí to mnozí nemohou odpustit.

Evan

Velmi trefný komentář. Ač autora osobně neznám, souhlasím s jeho pohledem na věc beze zbytku. Náš život je jedna velká reklama a kdo se dokáže vymanit, ten objeví, že pravé hodnoty jsou jinde.

Jan

Zajímavé

Anonymous

Velmi přeji Anně Netrebko, aby jí opera nepřestala bavit, ale aby se jí povedlo se vymanit z tlaku operních agentů a mohla zpívat jen to, co by sama chtěla. Myslím, že i bez nich by o ni hlavní scény stály a mohla by být pro ně i levnější… Koncertů už absolvovala tolik, že chápu, že už ji nebaví – resp. by si měla dát podmínku a zařadit do repertoáru i méně "populární" role – např. její závěrečná árie Anny Boleny ve Vídni v dubnu byla strhující – proč tedy nepředvést větší a širší repertoár? Před časem jsem četla v nějakém… Číst vice »

Anonymous

Hezké, hezké. Pokud ovšem i ten rozhovor není marketingový tah. Není snad Anna Netrebko spolumajitelem agentury, která vznikla kvůli ní? Neuskuteční se právě o prázdninách 3 obří koncerty, podobné těm, které dávala s Domingem a Villazonem? Pořídí si byt za miliony $ na Manhattanu člověk, který se chystá ukončit kariéru? Co by pak dělala? Má snad vyhlédnuté místo šéfa opery jako Beverly Sills? Nebo by jen hlídala Schrotta? mb

Anonymous

Moc pěkně a nezaujatě napsaný článek. Děkuji

Anonymous

Dovolte mi osobní vzpomínku: po představení Manon ve Vídeňské státní opeře, ve kterém na jaře loňského roku účinkovali Netrebko s Alagnou (mimochodem, oba byli skvělí),jsem šel někam naproti na kávu. Když jsem se cca za hodinu kolem opery vracel,zahlédl jsem Annu N., jak v místnůstce u východu pro umělce stále statečně podepisuje programy a fotografie. Šel jsem se podívat blíž a zjistil, že zástup fanoušků nemíní odejít a každý potřebuje zpěvačce něco důležitého sdělit. V jednu chvíli Netrebko s jistým zoufalstvím v hlase zvolala "I want leave" a jen s pomocí přátel či bodyguardů se jí podařilo místnost opustit. Venku… Číst vice »

Jan

pro Roberta: Zajímávý a o lesku a slávě popularity mnohé vypovídající zážitek. Díky za to, že jste se o něj podělil.

VlaM

Mně se u ní pořád jen vybavuje, jak na svém profilovém DVD vzpomíná, že milovala Lenina …

Anonymous

Zajímavý článek a co k tomu dodat….doufejme, že to ustojí, jejího hlasu by byla škoda…zkrátka je to daň za popularitu…a to si představte umělce populární hudby, kteří chtě nechtě jsou určitě všemu tomu mediálnímu humbuku vystavení více, než operní zpěváci. Nevím, ale z rozhovorů mi přijde, že pokud o ně není zájem, jsou nespokojení, pokud je zájem…taky jsou nespokojení. Evokovalo mi to jeden rozhovor s Elinou Garančou, která říkala, že by si nejraději odzpívala svoje a pak se propadla a s fanoušky se vůbec nestýkala. Nutno dodat, že po jejím koncertě, který jsem navštívila to zvládala a statačně se asi… Číst vice »

Anonymous

Tenhle koncert byl nezapomenutelný – náhodné setkání dvou skutečných charismatických hvězd, které jedna druhou "trumfovala" – moc bych vám přála je slyšet i vidět, bohužel nebylo vysíláno ani ze záznamu v TV, zažili jsme osobně …

https://www.youtube.com/watch?v=IFBKlUFFvRw&NR=1

Anonymous

Toto, co tu čteme o Netrebko (resp. zprostředkovaně od ní) je současný oblíbený marketingový tah: operní divy naznačují, že "je to nebaví" a že by chtěly dělat něco jiného. Mediální experti jim poradili, že toto zvyšuje zájem davu o dotyčného umělce. Kromě Netrebko toto prohlašují i další operní hvězdy. Takže to není tak, že by marketing "hýbal Annou Netrebko", ale zrovna naopak. Kdyby totiž ne, pročpak by jinak vystupovala například v reklamě na šampón? Kterýpak operní agënt ji k tomu "nutí"?Takže – nebuďme bláhoví. Co Netrebko zajímá, jsou bez jakékoliv pochybnosti peníze, především peníze, a to hodně peněz, a pak… Číst vice »

Dan Kraus

No předchozí ano. Je to přesně, jak je to v tom článku napsáno. Annou Netrebko hýbe marketing :-) Musíte umět číst mezi řádky a pochopit, proč zde ten článek vyšel. Stejně jako ten rozhovor ve Sternu i autor tohoto článku sleduje jistý marketingový cíl. S největší pravděpodobností jím v tomto případě bude přitáhnout co nejvíce čtenářů, aby si ho přečetli a diskutovali nad ním. To se mu bravurně zdařilo:-)Neboť domácí čtenáře zajímá hlavně a především bulvární téma. Žádné diskuse pod články hudebních teoretiků, týkající se našich skladatelů, žádné diskuse pod recenzemi na fesťák staré hudby v Praze, ale bohaté diskuse… Číst vice »