Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Graindelavoix poprvé v Praze na Pražském jaru
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Graindelavoix poprvé v Praze na Pražském jaru

Natálie Krátká
Publikováno 20/05/2016
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Kyperská moteta z Turínského rukopisu J II 9 je název druhého programu, kterým Pražské jaro přispělo k letošním oslavám 700. výročí narození Karla IV. Koncert belgického vokálního souboru Graindelavoix se konal 19. května v duchovním prostoru klášterního kostela P. Marie, sv. Jeronýma a slovanských patronů v areálu Emauzského opatství. Program s kyperskými motety byl ještě doplněn o řecko-byzantské a maronitské (oblast dnešního Libanonu) liturgické skladby.

Graindelavoix - Pražské jaro 2016 (foto © Ivan Malý)
Graindelavoix – Pražské jaro 2016 (foto © Ivan Malý)

V roce 1359 kyperský král Petr I. (Pierre) z dynastie Lusignanů navštívil Karla IV., aby u něho hledal podporu pro křížovou výpravu do Svaté země. Darem mu přivezl i vzácnou relikvii, část Kristova kříže. Jako host zde pak pobýval v letech 1363–1364. Postavu kyperského krále zpracoval i Jaroslav Vrchlický ve své divadelní hře Noc na Karlštejně, jejíž premiéra se uskutečnila roku 1884 v pražském Národním divadle.

Turínský rukopis J II 9 představuje zcela jedinečný pramen reflektující kulturu na Kypru za vlády Lusignanů. Dnes je uložen v Národní a univerzitní knihovně v Turíně. Sbírka čítá přes tři sta jednohlasých i vícehlasých skladeb – chorálů, mešních částí, latinských a francouzských motet a francouzských světských písní (balady, virelais a rondeaux). Kodex poprvé popsal Heinrich Besseler ve své studii z roku 1925. Došel v ní k závěru, že rukopis byl pravděpodobně vytvořen na dvoře kyperského krále Januse I. de Lusignan v Nikósii a následně převezen do Savojska, zřejmě v souvislosti se svatbou jeho dcery Anne de Lusignan. Podle novějších studií rukopis vznikl pro patricijskou rodinu Avogadro v Brescii v letech 1434–1436 pod dohledem hudebníka Jeana Hanelleho, původem ze severofrancouzského Cambrai.

Graindelavoix - Pražské jaro 2016 (foto © Ivan Malý)
Graindelavoix – Pražské jaro 2016 (foto © Ivan Malý)

Vystoupení celého souboru pod uměleckým vedením Björna Schmelzera působilo celkem příjemně. V průběhu koncertu si interpreti střídavě měnili místa dle aktuálních potřeb svých partů. Krásně linoucí se hlasy většiny zpěváků se téměř dokonale snoubily s akustikou kostela. Pouze sólové výstupy kontratenoristy byly poznamenány jeho patrnou hlasovou indispozicí. Nejvíce interpretačně povedené byly řecko-byzantské části koncertu, které řídil Adrian Sîrbu. V těchto chvílích měl posluchač možnost si vychutnat zcela jedinečné zpěvy pravoslavné církve. Po skončení koncertu následoval dlouhotrvající potlesk, publikum si tak vymohlo ještě jeden přídavek.

 

Hodnocení autorky glosy:  80 %

Pražské jaro 2016
Graindelavoix
Björn Schmelzer (umělecký vedoucí)
19. května 2016 Emauzské opatství Praha

program:
Kyperská moteta: z Turínského rukopisu J. II. 9

www.festival.cz

TémataBjörn SchmelzerGraindelavoixPražské jaro
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Jak se natáčelo na vizovickém zámku
Další článek Jeníček a Mařenka jako kriminalistický dorost
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up