Guntram potřetí
aneb ještě několik poznámek ke koncertnímu provedení Straussovy operní prvotiny
(2. 3. 2014 Semperoper Dresden)
Dovoluji si navázat na dva předchozí články (autoři Robert Rytina – 13. 2. 2014 – zde a Petr Matuszek – 28. 2. 2014 – zde) a doplnit i zpřesnit některé faktografické údaje, především ke genezi díla.Vznik Straussova Guntrama je výsledkem stavu německé operní tvorby poslední čtvrtiny 19. století. Richard Wagner, který neměl přímé žáky, svou osobností i dílem ovlivnil dvě generace operních skladatelů. Každý operní německý skladatel byl s Wagnerovým dílem srovnáván a všeobecná adorace Wagnerova díla i jím hlásané estetiky se stávala normou, před kterou nebylo úniku od počátku sedmdesátých let 19. století. Německý skladatel té doby měl jen několik možností, jak se s wagnerovským obrovským stínem vyrovnat. Situace byla jiná u komorní a symfonické tvorby, kde souběžně působily další velmi různorodé osobnosti. Ale operní skladatel, který chtěl obstát, mohl volit mezi následujícími možnostmi:
1. Zařadit se do řady přímých epigonů díla Richarda Wagnera, což byla skupina několika desítek (dnes prakticky zapomenutých) skladatelů, komponujících ve Wagnerově stylu – ovšem s mnohem menší invencí. Pro jejich díla je typický výběr z námětového okruhu severských mytologií, eposů a ság, ale také antické mytologie, častěji se také objevují náměty inspirované autory a díly minnesangu, tedy německé milostné poezie dvorského typu 12. a 13. století.
2. Únikovou cestou, jak se vyhnout srovnání s dramatismem Wágnerova díla, byly „dětské“ opery, z nichž na repertoáru dodnes zůstává Humperdinckova opera Hänsel a Gretel (Perníková chaloupka – 1893). Ale tento skladatel napsal ještě několik dalších pohádkových oper. Jediný syn Richarda Wagnera Siegfried se také vydal tímto směrem a zkomponoval více než desítku pohádkových oper na vlastní texty (od roku 1899), odehrávajících se často ve středověku a vycházejících z klasického okruhu pohádkových námětů, především sbírek bratří Grimmů.
3. Třetí možností byla tzv. cesta „Volksoper“, tedy lidové opery, která rezignovala na větší umělecké nároky a svou přístupností, líbivostí i výběrem až podbízivých námětů se přibližovala širokému publiku. Zde určitou roli sehrávala i obrovská operetní produkce poslední čtvrtiny 19. století, která chrlila množství děl nejrůznější úrovně. Nejvýznamnějším představitelem tohoto směru byl rakouský skladatel Wilhelm Kienzl a jeho opera Der Evangelimann (1895) a také skladatel Ignaz Brüll. U obou se objevují náboženské konotace v řadě děl, ovšem v zjednodušené formě (otázka potrestání dávného trestu, odpuštění, pokušení a jeho odolávání).
4. Od poloviny 19. století v Německu mimořádně úspěšný žánr tzv. „Spieloper“, poněkud obtížně definovatelný útvar, typický zábavností, pevným propojením slova a hudby, často důmyslnou zápletkou a výraznými komickými charaktery. Do této skupiny patří řada děl Alberta Lortzinga, Nicolaiovy Veselé paničky windsorské (1849) nebo Corneliův Lazebník bagdádský (1858). Žánr se ovšem začal vyčerpávat, a už sedmdesátá léta 19. století nepřinesla díla, která by se dlouhodobě uplatnila alespoň v německém repertoáru – snad s výjimkou Zkrocení zlé ženy Hermanna Goetzeho (1874) a Trubače ze Säkkingenu Victora Nesslera (1884).
V souhrnu tedy vedle masivního rozmachu italské a francouzské opery a intenzivního rozvoje některých národních škol (Rusko, Čechy), vedle díla sebestředného velikána Richarda Wagnera, neexistovala trvalejší německá operní škola, ke které by se mohl skladatel přihlásit. A na takovou půdu vstupuje i Richard Strauss, který započal kompozici na opeře patrně kolem roku 1892, kdy už našel vlastní orchestrální jazyk a měl za sebou již několik úspěšných symfonických básní, rané nástrojové koncerty i komorní hudbu.Okouzlení Richarda Strausse pro dílo Richarda Wagnera začalo již ve studentských letech. Wagnerovský osobní kult posílila i návštěva Bayreuthského festivalu v roce 1882. Posilovaly je i vztahy s propagátory Wagnerových principů tvorby a interpretace jako dirigentem Hansem Bülowem nebo dirigentem a skladatelem Alexandrem Ritterem. Vrcholem kontaktu s wagnerovským světem byla účast Richarda Strausse jako hudebního asistenta při realizaci Parsifala na Bayreuthských slavnostních hrách.
Proto není divu, že se Strauss nadšeně přihlásil ke koncepci Gesamtkunstwerku a k zamýšlené opeře napsal sám libreto. Právě analýza libreta nás přivede k původní ideové koncepci díla. Již jméno titulního hrdiny – Guntram působí jako složenina ze dvou jmen hrdinů wagnerovských děl – Gunthera a Wolframa. Děj opery využívá oblíbené motivy hned z několika Wagnerových oper. Křesťanský či spíše v koncepci již katolický řád Streiter der Liebe (nikoli Rytíři lásky, ale těžko přeložitelný výraz, spíše než ve smyslu bojovníků, ve smyslu ochránců duchovní lásky k bližnímu) nacházíme ve více či méně obdobné podobě například v Parsifalu. Výhradně mužské řádové seskupení, soustřeďující se na askezi, bylo jedním z ideálů právě středověké literatury v německém jazyce. Další motivy děje jsou převzaty z Mistrů pěvců norimberských (přednes písně při oslavě v rámci zápasu pěvců), z Tannhäusera (zápas mezi duchovní a tělesnou láskou), vzdorování zlu čistou myslí a myšlenkou (v řadě Wagnerových děl), i soud za provinění proti předpisům řádu atd. Třetí dějství opery je koncipováno jako „tristanovské“, tedy vášnivá scéna mezi sopránem a tenorem, přerušená jen výstupem otcovského basu.Přesto Strauss v libretu přichází i s dobově originálními myšlenkami, například akcentací odmítání války, což byl ostatně jeho osobní celoživotní postoj. Pacifistické myšlenky by mohly souviset s knihami známé pacifistky Berthy von Sutter. Na svou dobu jsou neotřelé i myšlenky závěrečného Guntramova monologu, ve kterém nabádá Freihildu k samostatnému životu a konání dobra přes všechny překážky. Ženské emancipační názory se například ve Wagnerově díle nevyskytují vůbec. Přesto názorově i básnicky libreto s podnázvem Handlung (tedy děj, o třech oddílech) eklekticky vychází z libret Wagnerových oper. Jiná je ovšem dramaturgická skladba díla, i když nemáme k dispozici původní verzi díla (trvající cca 3 hodiny a 15 minut).
Foto archiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]