Händelův Julius Caesar z Glyndebourne v Met

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Z ohlasů v zahraničním tisku

Smyslná oslava Caesara v rajtkách 
Nápaditá, ztřeštěná a dojemná inscenace Händelova Giulia Cesara od režiséra Davida McVicara premiérovala v Metropolitní opeře ve čtvrtek večer. Šlo o novinku pro tento operní dům, nikoli však pro operní svět. Poprvé byla představena na festivalu v Glyndenbourne v Anglii v roce 2005, nejen tam byla dále uváděna a je dostupná i na DVD.

I přesto si Peter Gel, ředitel Metropolitní opery, zaslouží za její přinesení do New Yorku pochvalu. Rozhodně ji můžeme počítat mezi novou nabídku Met. A dokonce mezi skvělé novinky. Giulio Cesare je dlouhá opera: 4 a půl hodiny s dvěma přestávkami. I tak premiérové publikum po půlnoci povstalo a nadšeně aplaudovalo skvělým umělcům v čele s kontratenorem Davidem Danielsem v hlavní roli a Natalií Dessay jako Kleopatrou, a v neposlední řadě excelentnímu dirigentovi Harrymu Bicketovi.

Ve video rozhovoru na stránkách Met se David McVicar, režisér nové inscenace Donizettiho Marie Stuardy z této sezony, s nadšením rozplývá a žasne nad Händelovým výsledkem v opeře Giulio Cesare. Dílo popisuje jako „historické dovádění“, které se fiktivně dívá na nelehké spojenectví Kleopatry a Caesara. Opera je troufalým propojením vážných, komických, romantických a dobrodružných elementů. A McVicar tuto troufalost vyrovnává.

Dostává se pod pokličku problémů, které opera jen lehce naznačuje, když připodobní Caesara a římské impérium k britským imperialistům z konce 19. století. Stejně jako Římané viděli v Egypťanech vzdálenou exotiku, tak se Britové cítili nadřazení a zmatení ve vztahu k lidem a zvykům Indie, Blízkého východu a dalších říší, kterým vládli. Pomocí hravých kostýmů (Brigitte Reiffenstuel) prezentuje McVicar Caesara a jeho vojska jako britské důstojníky v zářivě červených uniformách, zatímco Egypťané jsou oděni v pestré škále stylů: indickém, marockém, asijském, blízkovýchodním. Ale pro bezradné dobyvatele jsou všichni tito exotičtí cizinci stejní.

Okouzlující scéna Roberta Jonese, která musela být pro hlediště Met zvětšena, je jednoduchou sérií mizejících oblouků, jež ohraničují všechnu akci. V dálce vidíme zvlněné vody Středozemního moře, vytvořené staromódním přístrojem na vlnobití. Projíždějí tu plachetnice, fregaty a dokonce i vzducholodě.

Na začátku příběhu Caesar a jeho muži přistanou v Alexandrii. Caesar porazí rebely vedené jeho protivníkem Pompeiem a pronásleduje ho do Egypta, kde Kleopatra vládne spolu se svým nemilosrdným bratrem Ptolemaiem na základě složité dohody o rozdělení sil. Ptolemaios si chce získat Caesarovu náklonnost, a proto ho štědře obdaruje: Pompeiovou hlavou. Caesar je šokován.

Zde vzniká pro Kleopatru příležitost, jak získat císařovu podporu na svou stranu, a tím si i podmanit trůn. Příběh následuje dvě dějové linie. Jednou jsou Kleopatřiny snahy získat si Caesarovu náklonost ze strategických důvodů, jen aby brzy zjistila, že její city začínají být opravdové. Druhý příběh žene snaha Pompeiova syna a vdovy o jeho pomstění.

Poprvé se setkáváme s Kleopatrou, když se vysmívá svému bratrovi v brilantní árii „Non Disperar“, kde praví, že zatímco je odsouzen k tomu ztratit trůn, možná se mu podaří nalézt alespoň lásku. Árie je inscenována jako taneční číslo z bollywoodského filmu. Natalie Dessay, ještě se dvěma tanečnicemi, které napodobovaly jedna druhou, předvedla hbitě choreografované číslo plné práce rukou a otoček v ostrém rytmu Händelovy hudby. Jako mladá studovala drobná Natalie Dessay tanec a herectví. A právě v těchto scénách je ve svém živlu, když předvádí manévry s komickým pohledem a uvolněnou živelností.

Dessay prošla v uplynulých letech určitými hlasovými problémy a nejistou sérií představení i zde v Met – loni ve Verdiho opeře La Traviata. I když stále není ve své nejlepší formě, po většinu času oplývá hlasem v dobré kondici. Vystřihla koloraturní pasáže, v energických áriích zpívala s jiskrou a s něžnou sytostí v těch smutných. Někdy se její pozornost zdála být narušena nutností zpěvu. Ve velké árii „V´adoro pipille“ se Kleopatra vydává za Lydii, šlechtičnu, která byla okradena o svá práva Ptolemaiem, a snaží se Caesara okouzlit serenádou. Většinu času zpívala Dessay s tklivou krásou, ale místy byla na jejím dechu slyšet přílišná snaha a na jejím výkonu přílišná obezřetnost.

I přesto celkově podala statečný a rozkošný výkon. Když se poprvé představí Caesarovi jako převlečená Lydie, je oblečena jako emancipovaná žena z 20. let, která teskní – celá v černém, se slunečními brýlemi, ale i tak v ruce držela koktail pro lepší náladu.

David Daniels, který hrál Caesara v Met v roce 2007 během poslední série nezáživné inscenace Johna Copleyho z roku 1988, byl opět pozoruhodný. Předvedl svůj plnokrevný hlas, empatický přednes a technickou zdatnost. Vyjadřoval císařovu zranitelnost, když zjistí, že propadl Kleopatřinu kouzlu, anebo ve chvíli, kdy se ho dotknou Corneliina muka a utrpení. Když je třeba, tak si ze sebe ale Daniels umí udělat legraci jako například v energické árii, kde musí Caesar pospíchat z Kleopatřiny komnaty, aby se nesetkal s postupujícími vojsky Ptolemaia. Daniels se vždy zastaví, aby vystřihl bravurní sekvenci, a Dessay jako zběsilá Kleopatra se ho v tu chvíli snaží vystrčit ze dveří, aby se dostal do bezpečí.

Celé obsazení je báječné. Francouzský kontratenor Christophe Dumaux na sebe v každé scéně strhne pozornost jako vypočítavý Ptolemaios. Jeho hlas je světlý, jasný a silný. Je vysoký, štíhlý a atletický a na scéně vypadá naprosto přirozeně. Během jedné výsměšné árie předvede salto tak samozřejmě, jako ze sebe vydává trylky.

Mezzosopranistka Patricia Bardon přinesla vznešený a vřelý hlas a oddanost jako Cornelia. Mezzosopranistka Alice Coote je jako Sextus jednoduše úžasná. Tato postava se nejprve objeví jako britský chlapec v šedivém obleku s golfkami. Coote, zpívající s temným a pronikavým témbrem, skvěle ztvárnila výzvu, které se musí tento mladý muž postavit, aby pomstil svého otce.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Händel: Giulio Cesare (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="52130" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments