Haydnovy hudební slavnosti nabídly polskou renesanci ve špičkovém podání
Haydnovy hudební slavnosti se svým již jednatřicátým ročníkem patří k nejstarším festivalům, které se soustavně, byť ne výlučně, věnují uvádění staré (či spíše předromantické) hudby v autentické interpretaci. Vycházejí přitom z regionální dramaturgické linie, která připomíná působení Josepha Haydna u hraběte Morzina na přelomu 50. a 60. let 18. století spjaté s Dolní Lukavicí na Plzeňsku. Své místo na festivalu mají profesionální orchestry a další tělesa z oblasti západních Čech, významní tuzemští sólisté a komorní soubory (jako například hobojista Vilém Veverka či Barocco sempre giovanne) či umělci mladší generace, kteří se pozoruhodnými výkony etablují na hudební scéně (Ensemble Rosa Mystica Jana Hajiče).
Festival samozřejmě zve i zahraniční hosty, což byl i případ koncertu, na němž se představili zakladatelé souboru La Morra, cembalistka Corina Marti a její umělecký i životní partner loutnista Michał Gondko. Cesty těchto mimořádných osobností spojilo studium na Schole Cantorum v Basileji, která je již po mnoho desetiletí jedním z evropských center vzdělanosti v oboru autentické interpretace staré hudby. Corina Marti na této instituci vyučuje hru na klávesové nástroje a historické flétny se zaměřením na středověk a renesanci (jejím žákem byl i dramaturg festivalu Jakub Kydlíček).
Marti a Gondko pro koncert zvolili repertoár z hudby 16. století dochované v polských pramenech (varhanní a loutnové tabulatury). Vystoupení tak dalo vzpomenout na letošní Letní slavnosti staré hudby, kde jeden z večerů též patřil polské renesanci. Zatímco tehdy šlo o předvedení „poitalštěné“ dvorské kultury tanečních sálů (a výrazně dominovala vizuální složka), tentokrát interpreti publikum pozvali k provozování hudby v mnohem intimnější formě. Jako velmi trefná se ukázala úvodní poznámka Jakuba Kydlíčka, že diváctvo má možnost sledovat hudebníky trochu jako „rybičky v akváriu“. Kostel sv. Prokopa ve Štěnovicích vzniklý v polovině 18. století přestavbou sýpky se ukázal akustikou i atmosférou jako velmi příhodné místo pro tento typ programu. Ostatně program kromě tanců tvořily též instrumentální verze duchovních písní a motet.
Dramaturgicky úzce zaměřený program nebyl nijak monotónní. Interpreti střídali společné skladby přednesené v příkladné souhře (i když zvukově někdy příliš dominovalo cembalino) se sólovými kusy, v nichž obzvláště vynikla Gondkova oduševněná, hladce plynoucí a zároveň do detailů odstíněná hra (např. ve Fantasii Benedicta de Drusina či v Pěti polských tancích). Corina Marti se sama neméně působivě zhostila skladeb v předposledním bloku (Preambulum super d, Vita in ligno moritur, Rex autem David).
Přestože Corina Marti spolupracuje s českými hudebníky na koncertních a nahrávacích projektech a je rovněž lektorkou na Mezinárodní letní škole staré hudby ve Valticích, takže se objevuje v Česku celkem pravidelně, její tuzemská vystoupení nesou vždy punc výjimečnosti, protože jsou setkáním se špičkou oboru. Mimořádnost večera si dobře uvědomovalo i štěnovické publikum, které udrželo soustředění až do gradujícího závěru. Jistě jej ocení též rozhlasoví posluchači, neboť koncert zaznamenával Český rozhlas Vltava.
Haydnovy hudební slavnosti letos pokračují ještě dvěma koncerty s typičtějším repertoárem. Mezzosopranistka Dagmar Šašková spolu s francouzským houslistou Françoisem Pineau-Benoisem a Monikou Knoblochovou (hammerklavier) 2. října na zámku V Nebílovech uvedou mj. výběr z Haydnových Skotských písní a Berliozovy Letní noci. Festival pak zakončí 6. října na zámku Kozel Karlovarský symfonický orchestr pod vedením Jakuba Kydlíčka Dvořákovým Nokturnem H dur, Haydnovým Violoncellovým koncertem č. 1 se sólistou Martinem Ondráčkem a skladatelovou Londýnskou symfonií.
Hodnocení autora recenze: 90%
Haydnovy hudební slavnosti: Fantasiae, Cantiones et Chorae, Music of Sixteenth-century Poland
23. září 2023, 18:00 hodin
Štěnovice, kostel sv. Prokopa
Program:
Jan z Lublina: Rex (Pl-Kp Ms 1716)
Mikolaj z Krakowa (?): Bona cor(ea?) (PL-Kp Ms 1716)
Benedictus de Drusina: Fantasia (Tabulatura…)
Mikolaj z Krakowa: Ave ierarchia (PL-Kp Ms 1716)
Autor neznámý: Polnischer Tantz (D-Mbs mus. ms. 1516)
Mikolaj Gomolka: Kleszczmy rekoma (Melodiae…)
Matthäus Waissel: 5 Pölnische Täntze (Tabulatura, 1591)
Mikolaj z Krakowa (?): Praeambulum in G per B (PL-Kp Ms 1716)
Mikolaj z Krakowa: Zaklolam szÿa Tharnem (PL-Kp Ms 1716)
Albertus Ambrosius Dlugoraj: Chorea polonica (D-LEu MS. II.6.15) / Cantio polonica (D-LEu MS. II.6.15)
Autor neznámý: Jeszcze Marczynye (PL-Kp Ms 1716)
Mikolaj z Krakowa (?): Daÿduczkÿ (PL-Kp Ms 1716)
Autor neznámý: Praeambulum super d (PL-Kp Ms 1716)
Podle Ludwiga Senfla: Vita in ligno moritur (PL-Kp Ms 1716)
Podle Antonia de Ribery: Rex autem David (PL-Kp Ms 1716)
Waclaw z Szamotul: Kryste dnyu nassey swyatlosci
Emanuel Wurstisen MS: Potorae Koniginn inn Polen Tantz (CH-Bu F IX 70)
Autor neznámý: Fantasia primi toni (PL-GDap 300. R Vv 123)
Christoph Löffelholz MS: Ein gutter polnischer Tantz (D-B Mus.ms40034)
Účinkující:
Corina Marti – cembalo
Michał Gondko – loutna
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]