Hudební kurýr

Vydání číslo 37. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině března 2017: Přijede Sol Gabetta do Prahy? Khatia Buniatishvili hvězdou nejen na pódiu. Zemřel bývalý koncertní mistr Berlínské filharmonie Rainer Kussmaul. Nová koncertní síň v Paříži. Rukopis Matoušových pašijí vydražen. Abonenti Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu. Nový rukopis v majetku Beethovenova domu v Bonnu. Dvanáct let je čekací doba na abonentní vstupenky u Vídeňských filharmoniků. Aprílový Brexit z pera Jessicy Duchen: London Hamburger Orchestra. Křídlo Bechstein opět ve Wigmore Hall. Klavírista Yefim Bronfman hraje na housle.

Přijede Sol Gabetta do Prahy?
Argentinská violoncellistka Sol Gabetta po oznámení, že je těhotná, zrušila koncert v Basileji, kde měla vystoupit 24. května 2017 s orchestrem Orchestra Filarmonica della Scala pod vedením Myung-whun Chunga. S Českou filharmonií pod vedením Davida Zinmana má vystoupit během velikonočního týdne 12., 13. a 14. dubna 2017 s Violoncellovým koncertem Edwarda Elgara. Teď především v soukromém jí přejeme hodně štěstí!

Sol Gabetta (zdroj solgabetta.com / foto Uwe Arens)


Khatia Buniatishvili hvězdou nejen na pódiu
Módní stránky Madame pařížského deníku Le Figaro zveřejnily fotografie popstar klasické hudby – gruzínské klavíristky Khatii Buniatishvili, která před nedávnem vystoupila také v Praze (naši recenzi najdete zde). Pro umělkyni není v repertoáru pouze klasická hudba. Její sexy virtuozitu podtrhují nově zveřejněné snímky ve stylu Madonny, které zaujmou velkými výstřihy, vysokými podpatky, legínami i uhlově černými vlasy s karmínovou rtěnkou.
více zde
(Zdroj: madame.lefigaro.fr)

Khatia Buniatishvili (zdroj khatiabuniatishvili.com / foto © Gavin Evans/Sony Classical)


Zemřel bývalý koncertní mistr Berlínské filharmonie Rainer Kussmaul

Rainer Kussmaul byl prvním koncertním mistrem Berlínské filharmonie v letech 1993–1998. Patřil mezi přední hráče během doby působení Claudia Abbada v čele tohoto orchestru. Založil soubor Berliner Barock Solisten a vyučoval na vysoké hudební škole ve Freiburgu.


Nová koncertní síň v Paříži

La Seine Musicale se otevírá 22. dubna 2017 na ostrově l’Île Seguin na řece Seine na západ od Paříže na místě bývalé automobilky Renault. Bude hostit všechny druhy hudby, od klasiky po moderní žánry.

La Seine Musicale (zdroj FB La Seine Musicale)

Koncertní stříbrná budova za 170 milionů eur je ve tvaru vejce a navrhl ji japonský architekt Shigeru Ban společně s francouzským partnerem Jeanem de Gastinesem. Nový areál má sál s 1.150 sedadly pro klasické koncerty a auditorium se 6.000 sedadly pro popová a rocková vystoupení.

Konstrukce upomíná na průmyslovou minulost a architekturou evokuje velkou loď. La Seine Musicale bude mít kromě koncertních sálů také výstavní prostory, nahrávací studia, zahrady a butiky.
více zde


Rukopis Matoušových pašijí vydražen

Znovuobjevený hudební rukopis s částmi Matoušových pašijí Johanna Sebastiana Bacha St. Matthew Passion byl vydražen v Curychu za 168.000 eur (180.000 franků). Sběratel zaplatil o 20.000 franků více, než byla odhadovaná hodnota, sdělil aukční dům Koller. Jednalo se o mimořádně zachovalou kopii, kterou pořídil z partitury Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847). Rukopis nebude k dispozici veřejnosti, jak sdělila švýcarská tisková agentura Schweizerische Depeschenagentur.

Šest a půl stran rukopisu obsahuje dvě árie a recitativ. Mendelssohn opsal tyto skladby pro Agnes, sestru svého přítele a pozdějšího libretisty Julia Schubringa.


Abonenti Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu

Bavorský rozhlasový symfonický orchestr od nástupu šéfdirigenta Marisse Jansonse do úřadu více než zdvojnásobil počet svých abonentů. I když počet v minulém roce mírně poklesl – z 10.286 na 10.038 předplatitelů – využití kapacity je 87 procent.

Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (zdroj FB Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks)

A to je stále relativně vysoká úroveň: když se Mariss Jansons ujal v sezoně 2003/2004 postu, orchestr měl jen 4.589 předplatitelů. V následující sezoně jsou zváni hostující dirigenti jako Simon Rattle a Kent Nagano, Daniel Barenboim jako klavírista a řada dalších světových hvězd.


Nový rukopis v majetku Beethovenova domu v Bonnu

Sbírka Beethovenova domu v Bonnu získala další důležitý skladatelův dokument z aukce. Jde o vlastnoruční návrh titulní strany Ludwiga van Beethovena k Diabelliho variacím. „Je to rarita, že tyto důležité kusy přišly k prodeji – a měli jsme štěstí, že jsme je získali,“ řekl mluvčí.Původní rukopis Diabelliho variací má Beethovenův dům ve sbírce od roku 2009. Již v roce 1987 byly získány vložené listy. Kdy bude dokument vystaven, není zatím přesně známo.

Kupní cena nebyla sdělena, ale nákup byl umožněn díky podpoře spolkového zmocněnce vlády pro kulturu a média. Byl také podpořen kulturní nadací spolkové země, ministerstva kultury, nadací Gielen-Leyendecker a soukromými dary.


Dvanáct let je čekací doba na abonentní vstupenky u Vídeňských filharmoniků

Poptávka po koncertech Vídeňské filharmonie je tak velká jako nikdy předtím. Jen v březnu koncertovala ve Spojených státech, Německu, ve Vídni a v Paříži měla více než deset koncertů. 28. března oslavil renomovaný orchestr 175. výročí (překlad článku nejen k výročí Vídeňských filharmoniků, ale i Newyorských filharmoniků jsme přinesli zde).

Zahájení oslav 175. výročí založení Vídeňských filharmoniků – Haus der Musik Vídeň 28. 3. 2017 (zdroj FB Wiener Philharmoniker)

První koncert se konal dne 28. března 1842 a dirigoval jej německý skladatel Otto Nicolai. Hudebníci pocházeli vždy ze všech zemí bývalé monarchie. Před dvaceti lety zasedla za orchestrální pult první žena – harfistka Anna Lelkes. V současné době je v 142 členném orchestru zastoupeno jen jedenáct žen. Další tři vídeňské symfonické orchestry mají počet žen zřetelně vyšší.

Chce-li zájemce získat koncertní abonentku, musí čekat až dvanáct let. Každý žadatel musí každoročně opětovně podat žádost. „Zjistili jsme, že je hezké, že každý se musí snažit a lidé to skutečně dělají,“ řekl člen představenstva Andreas Grossbauer pro vídeňský týdeník Falter. Letní koncert na zámku Schönbrunn je přístupný všem. Iniciativa Password: Klassik se týká studentů, kteří se mohou zúčastnit zkoušek orchestru.


Aprílový Brexit z pera Jessicy Duchen: London Hamburger Orchestra

London Philharmonic Orchestra údajně přijal pozoruhodnou nabídku od města Hamburk, aby se přestěhoval po Brexitu do Německa a přijal jako domovskou základnu nádhernou Elbphilharmonie.

London Philharmonic Orchestra (zdroj lpo.org.uk)

London Philharmonic Orchestra plánuje migraci na rok 2021. Zástupce města Hamburg prohlásil: „Stejně jako finanční centra Frankfurt a Paříž, která se nemohou dočkat, až se jim dostanou do rukou britské banky, které chtějí uniknout tvrdým účinkům Brexitu, toužíme přivítat nejlepší umělecká tělesa, jejichž koncertní aktivity budou mnohem snazší, pokud budou moci pokračovat v rámci jednotného trhu Evropské unie.“ (Zdroj: jessicamusic.blogspot.cz)
více zde


Křídlo Bechstein opět ve Wigmore Hall

Bechstein Hall (Wigmore Hall) v Londýně byla otevřena v roce 1901. Mnoho z největších pianistů tam koncertovalo na klavíry firmy Bechstein. Nyní se po 117 letech vrací restaurovaný nástroj z roku 1899 opět i do Wigmore Hall.

Piano Bechstein (zdroj crosseyedpianist.com)

Uznávaný klavírista Pierre-Laurent Aimard zvolil na koncert konaný 11. března speciální repertoár složený ze skladeb autorů, kteří hráli na nástroj Bechstein v té době.

Technik Peter Salisbury, který klavír restauroval, říká: „Klavír má jedinečný zpěvný tón. Je přirozeně éterický a není tlumený, a proto se Skrjabin a Debussy tak dokonale hodí k jeho hlasu. Nenechte se mýlit – to je skutečně koncertní křídlo s průkopnickým klavírním designem, které je v souladu s dnešními nástroji více než jakýkoli kladívkový klavír. Jsem zamilován do jeho vlastností.“ Nástroj má původní ozvučnou desku a kobylku, nová kladívka jsou v souladu s původním zvukem Bechsteinových nástrojů. Černý leštěný lak, vysoustruhované nohy, osmaosmdesát kláves (řada klavírů z té doby jich má jen pětaosmdesát) a technik na něm pracoval tři měsíce.


Klavírista Yefim Bronfman hraje na housle
Více na videu, které najdete zde .

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat