Hudební kurýr (22)
Riccardo Muti: poslední panovník mezi dirigenty slaví pětasedmdesátiny
Jeho držení těla, když se zvýšenou bradou zvedne taktovku, znamená, že vyžaduje poslušnost. Bývá nazýván i jako „Fanatik preciznosti“, „Diktátor u pultu“, „Verdiho král“ nebo „Horká hlava“. Dirigent, který se narodil 28. července 1941 v Neapoli, slaví své narozeniny s Giuseppe Verdim v Ravenně. Zde se věnuje mladým dirigentům na operní akademii a přibližuje jim svého oblíbeného skladatele. A příští rok bude ve znamení návratu mistra taktovky ve velkém stylu. V lednu 2017 Muti uvede Miláně dva koncerty s Chicago Symphony Orchestra, jehož je od roku 2010 hudebním ředitelem.
„Návrat do této budovy ve mně vyvolává silné emoce, i když nejsem ten, kdo ukazuje své pocity: v dobrém i špatném jsem dal hodně La Scale, městu, a tím i Itálii,“ řekl v červnu na zahájení výstavy Riccardo Muti – Gli anni della Scala (Riccardo Muti – Léta v La Scala).
Jeho oddanost dílu je legendární. O inscenaci Verdiho oper Rigoletto, La traviata a Trubadúr Muti jednou řekl: „Neměli bychom býti spokojeni s pozlátky, která slyšíme v některých operních domech, kde zpěváci a dirigenti nemají žádný respekt k hudebnímu textu. Vraťme se k tomu, co Verdi skutečně napsal. Snažím se již více než čtyřicet let pochopit jeho poselství.”
Znovuobjevené filmové záběry: Wagnerova rodina s Adolfem Hitlerem
Wolfgangu Wagnerovi bylo šestnáct, když Hitler přišel na návštěvu do vily Wahnfried v Bayreuthu. Že nacistický diktátor byl v přátelském vztahu s Wagnerovými, to rozhodně není nic nového. Ale nyní se to opět potvrdilo v dříve neznámém 16 milimetrovém filmu. Skladatelův vnuk, později po celá desetiletí ředitel festivalu Bayreuthu, natočil hosta v roce 1936 na černobílý němý dokument. Jeden záznam je dlouhý 4 minuty, druhy má 10:40 minut. Film ležel ve druhém patře Festspielhausu v plechové krabici Agfa společně s dalšími šestadvaceti záběry mladého Wolfganga Wagnera. Kdo je na snímku ještě vidět? Dirigent a rodinný přítel Heinz Tietjen, Hermann Göring a Joseph Goebbels s manželkami nebo Hitlerův architekt Albert Speer.
Jak řekla ředitelka Bavorského státního archivu Sylvia Kraus, materiál bude brzy v digitalizované podobě k dispozici na zvláštní povolení pouze pro výzkumné účely.
Šedesátý pátý ročník Mezinárodní soutěže ARD začíná 29. srpna 2016
Letošní ročník, který potrvá do 16. září, přivítá sto dvacet sedm vybraných účastníků, kteří budou soutěžit v oborech kontrabas, lesní roh, harfa a smyčcové kvarteto. Organizátoři této největší německé hudební soutěže očekávají okolo osmnácti tisíc posluchačů. Do soutěže se přihlásilo tři sta čtyřicet pět soutěžících ze čtyřiačtyřiceti zemí světa. Na základě nahrávek bylo vybráno do všech kategorií sto devadesát devět kandidátů. Nejvíce uchazečů se přihlásilo do oboru kontrabas (sto dvacet sedm), ve kterém se bude soutěžit po sedmi letech. Pro soutěžící jsou připraveny ceny ve výši 180.000 € (4.868.000 Kč). V porotě má Česká republika dvojí zastoupení: Jiří Hudec v oboru kontrabas a Petr Prause v oboru smyčcové kvarteto. V oboru lesní roh budeme držet palce jediným českým zástupcům v soutěži: člence České filharmonie Kateřině Javůrkové a Mikuláši Koskovi.
více zde
Soutěže a zase klavírní soutěže
Minutý týden skončená Mezinárodní klavírní soutěž v Sydney má svého vítěze, kterým se stal ruský klavírista Andrej Gugnin. Tato náročná soutěž však přinesla větší ocenění druhému v pořadí, Arsenymu Tarasevichi-Nikolaevovi.
Tento třiadvacátý vnuk slavné ruské klavíristky Taťjany Nikolaevy získal smlouvu na nahrání pěti CD pro společnost Universal Music Australia/Deutsche Grammophon. Ceny pro vítěze jsou o mnoho vyšší než na slavné Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Náročnost není však ve srovnání tak veliká a soutěž netrvá tak dlouho. Ale zdání možná klame. A ve srovnání se soutěží Pražské jaro?
Semifinále je náročné:
1. 65 minutový recitál,
2. jednu sonátu s houslemi (Ludwig van Beethoven: č. 9, op. 47, Johannes Brahms: d moll, op. 108, Gabriel Fauré: A dur, op. 13, César Franck: Sonáta A dur, Richard Strauss: Es dur, op. 18),
3. jeden klavírní kvintet (Ernest Bloch: Kvintet č. 1, Antonín Dvořák: A dur, op. 81, Edward Elgar: a moll, op. 84, César Franck: Kvintet f moll, Robert Schumann: Es dur, op. 44, Sergej Ivanovič Tanějev: g moll, op. 30).
Ve finále jsou na výběr koncerty od následujících skladatelů:
1. koncert skladatele osmnáctého století (všichni hráli Mozarta!!!)
2. koncert skladatele devatenáctého a dvacátého století (Samuel Barber: op 38, Béla Bartók: č. 3, Ludwig van Beethoven: č. 4, op. 58, Johannes Brahms: č. 2, op 83, Frédéric Chopin: č. 2, op. 21, Ernst von Dohnányi: Variations on a Nursery Tune, op. 25, César Franck: Symfonické variace + Henry Charles Litolff: Scherzo z Concerto Symphonique č. 4, George Gershwin: Concerto in F, Edvard Hagerup Grieg: a moll, op. 16, Johann Nepomuk Hummel: a moll, op. 85, Franz Liszt: č. 2, A dur, Nikolaj Medtner: č. 2, op. 50, Sergej Prokofjev: č. 3 c moll, op. 26, Sergej Rachmaninov: č. 2, op. 18, Maurice Ravel: Koncert g moll, Camille Saint-Saëns: č. 2, g moll, op. 22, Robert Schumann: a moll, op. 54, Alexandr Skrjabin: fis moll, op. 20, Petr Iljič Čajkovskij: č. 2 G dur, op. 44, Malcolm Williamson: č. 3, Es dur).
Nicméně. Dle seznamu Gustava Alinka (najdete jej zde ) se konalo od ledna do poloviny července sto jedna klavírních soutěží a jen v samotném červnu dvacet devět. Za celý rok 2016 to bude celkem sto osmdesát. A tak pokud předpokládáme udělení v průměru čtyř cen v každé soutěži, koncem roku si bude psát do svého životopisu laureát sedm set klavíristů. Když k tomu přidáme oceněné za poslední tři roky, dojdeme k číslu dva a půl tisíce. Je schopen hudební trh všechny uživit? Zatím se zdá, že z výše uvedeného profitují porotci a organizátoři.
Skvělý úspěch a kritiky Zuzany Markové v Cagliari
Novou sopranistku z týmu IMG Artists obdivuje publikum i kritika v roli Violetty Valéry na pódiu v Teatro Lirico v Cagliari. Představení se konají v červenci a srpnu.
Po únorovém ztvárnění role Marianny v díle Henriho Saugueta Les Caprices de Marianne v Opera National de Bordeaux ztvární letos roli Lucii v Donizettiho opeře Lucia di Lammermoor v Anconě a v roce 2017 v La Fenice v Benátkách.
více zde
Jana Boušková hvězdou nově založeného orchestru v Estonsku
Dlouho vysněnou ambicí dirigenta Paavo Järviho bylo osobně sestavit orchestr, který spojuje to nejlepší z estonských talentů s předními hudebníky z celého světa. Tento sen se stal na hudebním festivalu Pärnu Music Festival skutečností.
Až doposud Estonský festivalový orchestr vystupoval pouze v Pärnu, ale v srpnu 2017 uskuteční své první turné v sousedních zemích po celém pobřeží Baltského moře a na nejvýznamnějších festivalech ve Skandinávii. V lednu 2018 se pak vydá na koncerty do hlavních hudebních metropolí. Vystoupí v Bruselu, Berlíně, Vídni, Curychu a Lucembursku. Touto cestou také oslaví sté výročí estonské nezávislosti, bude prezentovat novou orchestrální skladbu estonského skladatele Erkki-Sven Tüüra. Harfistka České filharmonie a profesorka na Královské konzervatoři v Bruselu Jana Boušková je členkou tohoto orchestru a vystoupila na gala koncertu společně s Dunjou Lavrovou ve Fantasii pro housle a harfu Camilla Saint-Saënse.
Dalšími českými zástupci v orchestru jsou houslista Peter Zelienka a kontrabasista Petr Popelka.
více zde
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]