Hudební kurýr (25)

Letmý pohled na události ze světa hudby, k nimž došlo v měsíci září 2016. Interaktivní koncerty BBC. Lipsko přiděluje další miliony eur do hudby. Konkurz na místo prezidenta Salcburského festivalu. Bach v digitální podobě. Čtvrtý post šéfdirigenta FOK Pietari Inkinena. Kompletní nahrávky klavíristy Claudia Arraua. Dmitri Hvorostovsky se podrobí další chemoterapii. Zubin Mehta aneb Co musí udělat dirigent pro posluchače. Poloprázdný mnichovský Gasteig na koncertě s London Symphony Orchestra. Braniborský koncert č. 5 v interpretaci Glenna Goulda z roku 1960. Chudák Mozart se v hrobě obrací. Geniální třináctiletá harfistka. Ve věku 92 let zemřel dirigent Neville Marriner.

Interaktivní koncerty BBC
Jak bylo oznámeno, Ministerstvo kultury České republiky podpoří projekt digitální koncertní síně připravovaný Českou filharmonií po vzoru Berlínské filharmonie (více najdete zde). Ve Velké Británii BBC Philharmonic zahajuje propracovanější projekt The Red Brick Sessions – sérii devíti interaktivních koncertů ve spolupráci s University of Salford.

BBC Philharmonic (foto archiv autora)
BBC Philharmonic (foto archiv autora)

Koncerty se objeví na internetových stránkách orchestru. To umožní divákům přiblížit se dění v orchestru, ukáží se jednotlivé skupiny hráčů a zájemce dostane možnost v synchronizované formě sledovat partituru. I posluchači koncertů budou vyzváni, aby vzali své mobilní telefony a tablety a vše simultánně sledovali.

První rozšířený live stream se uskuteční 13. října 2016 a na programu bude violoncellový koncert Ouroboros Thomase Larchera a Mozartova Symfonie č. 25. Bruce Weir, vedoucí technolog BBC pro výzkum a vývoj, řekl: „Ti, kteří sledují on-line nebo prostřednictvím svých telefonů a tabletů, si budou moci užít a prozkoumat orchestr jako nikdy předtím.“

Přenos bude možno sledovat živě na stránkách BBC Philharmonic a bude k dispozici po dobu třiceti dní po živém vysílání. Koncerty budou také zaznamenány pro budoucí vysílání na stanici BBC Radio 3.


Lipsko přiděluje další miliony eur do hudby

Bývalé průmyslové město Lipsko zvyšuje svou kulturní nabídku a rozhodlo se navýšit v příštích třech letech výdaje na hudbu. V Lipské opeře se dotace zvýší ze současných 47 milionů eur na téměř 52 milionů v roce 2020 (to je asi čtyřikrát více, než dostane English National Opera). Rovněž Gewandhausorchester dosáhne mírnějšího nárůstu z 19 milionů eur na 20,6 milionu v roce 2020. Hlasování v městské radě vyznělo ve prospěch kultury.

Gewandhaus Lipsko (zdroj commons.wikimedia.org / foto vxla)


Konkurz na místo prezidenta Salcburského festivalu

Správní rada Salcburského festivalu zveřejnila v Úředním věstníku Wiener Zeitung oficiální výběrové řízení. Nicméně výběrové řízení by mělo být pouhou formalitou, neboť Helga Rabl-Stadler, až do září 2017 úřadující prezidentka, již oznámila, že se bude o post znovu ucházet. Prezidentkou tohoto nejvýznamnějšího divadelního a hudebního festivalu je již od roku 1995. Zpočátku váhala s další kandidaturou. V červenci pak vysvětlila, že vyhověla jednomyslné žádosti správní rady i žádosti budoucího intendanta Markuse Hinterhäusera. Mezi hlavní úkoly nového prezidenta patří příprava a realizace festivalu jakož i plánování stoletých oslav, které se budou konat v roce 2020.  Žádosti budou přijímány do 12. října 2016.

Helga Rabl-Stadler (foto © Salzburger Festspiele / Doris Wild)
Helga Rabl-Stadler (foto © Salzburger Festspiele / Doris Wild)


Bach v digitální podobě

Bachův archiv začíná v polovině září s digitalizací přibližně sedmi set hudebních materiálů. Mezi nejcennější kousky patří mnoho rukopisů Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750), včetně sbírky Mühlhäuser Hochzeitsquodlibet BWV 524 nebo přepisu jednoho z Albinoniho koncertů BWV Anh. 23.

Bach-Werke-Verzeichnis - archiv děl J. S. Bacha (zdroj bach-leipzig.de/Hans-Dieter Kluge)
Bach-Werke-Verzeichnis – archiv děl J. S. Bacha (zdroj bach-leipzig.de/Hans-Dieter Kluge)

V roce 1935 získalo Lipsko od Manfreda Gorkeho (1897-1956) rozsáhlou sbírku hudby, hudebně-teoretických děl, dopisů, dokumentů a archivních materiálů převážně z osmnáctého století a také řadu materiálů pocházejících ze středního Německa. Velká část byla ve sbírce Johanna Valentina Bacha (1787-1875). Více informací o lipském Bachovu archivu naleznete zde.


Čtvrtý post šéfdirigenta FOK Pietari Inkinena

Dirigent Pietari Inkinen (foto Jan David Günther)
Dirigent Pietari Inkinen (foto Jan David Günther)

Pietari Inkinen byl s účinností od koncertní sezony 2017/2018 jmenován šéfdirigentem německého orchestru Deutsche Radio Philharmonie. Orchestr byl založen v roce 2007 po sloučení Saarbrücken Radio Symphony Orchestra (SR) a rozhlasového orchestru Kaiserslautern (SWR) pod vedením svého prvního dirigenta Christopha Poppena. Pietari Inkinen převezme post po Karlu Markovi Chichonovi. Orchestr kromě svých koncertů v Saarbrückenu a Kaiserslauternu pravidelně vystupuje ve Francii, Lucembursku, Belgii a také v Mohuči a Karlsruhe. Inkinen mimo FOK působí od sezony 2016/2017 jako šéfdirigent Japan Philharmonic Orchestra. V minulém roce rovněž podepsal s platností do roku 2020 smlouvu s orchestrem festivalu Ludwigsburger Schlossfestspiele. Dirigent je výborným houslistou, studoval na Hudební akademii v Kolíně nad Rýnem u Zakhara Brona. Dobrá práce i zisky agentury IMG Artists.


Kompletní nahrávky klavíristy Claudia Arraua

Mimořádným počinem je vydání kompletních nahrávek Claudia Arraua, realizovaných ve čtyřicátých a padesátých letech pro společnosti RCA Victor a Columbia. Album dvanácti CD vydala Sony Classical.

Kompletní nahrávky Claudia Arrau (foto archiv autora)
Kompletní nahrávky Claudia Arraua (foto archiv autora)

Chilský klavírista, narozený v roce 1903, zemřel v roce 1991. Na snímcích je zaznamenán jeho mimořádně široký repertoár. Odhaduje se, že měl na repertoáru celkem sedmdesát šest recitálů a téměř šedesát klavírních koncertů s orchestrem. Na nahrávkách najdete téměř celé Bachovo dílo včetně Goldbergových variací, dále Sonáty a fantazie Wolfganga Amadea Mozarta, 24 preludií Frédérica Chopina, Schumannovu Kreislerianu i koncerty Ludwiga van Beethovena a Franze Liszta a řadu dalších děl. Jeho učitelem byl Martin Krause, jeden z posledních žáků Franze Liszta. Když mu bylo dvanáct let, dokázal Arrau zahrát Lisztovy Transcendentální etudy, považované za jedny z nejtěžších klavírních skladeb. Mezi jeho žáky patří mimo jiné také Garrick Ohlsson.


Dmitri Hvorostovsky se podrobí další chemoterapii
Tato zpráva přišla jako blesk z čistého nebe. Loni na podzim, když se Dmitri Hvorostovsky vrátil k práci po léčbě na onkologické klinice Royal Marsden v Londýně, všichni chtěli věřit, že onemocnění je zažehnáno.

Dmitri Hvorostovsky (foto Pavel Vaan & Leonid Semenyuk)
Dmitri Hvorostovsky (foto Pavel Vaan & Leonid Semenyuk)

Na radu lékařů v minulých dnech odřekl vystoupení v titulní roli Verdiho opery Simon Boccanegra. Text jeho vyznání na síti Facebook:

„Drazí přátelé: Jsem zklamán, že musím odstoupit ze Simona Boccanegry ve Vídeňské státní opeře. Na příkaz lékařů se podrobím dalšímu kolu chemoterapie. Jsem optimistou stran tohoto léčení a těším se na své nadcházející koncerty v Německu i jinde. Do té doby vám všem děkuji za vaše pokračující přání všeho dobrého. S dobrým pocitem a láskou Váš DH“


Zubin Mehta aneb Co musí udělat dirigent pro posluchače

Na filharmonickém koncertu ve Vídni byli milovníci hudby ohromeni. Stejně tak jako v Praze turisté i pozvaní hosté zavrženíhodně tleskají po jednotlivých větách – i za dob Mozarta, Schuberta či Brahmse to bylo zvykem – ovšem při provedení „Velké“ Symfonie C dur Franze Schuberta došlo k neobvyklému překvapení.

Zubin Mehta (foto FB Z. Mehty)
Zubin Mehta (foto FB Z. Mehty)

Zubin Mehta posadil flétny na místo koncertního mistra prvních houslí a celá sekce dřevěných dechových nástrojů seděla v kruhu před jeho dirigentským pultem.  Zdůraznil tímto krokem důležitost fléten, hobojů, klarinetů a fagotů a veškeré smyčce posadil za ně. Zvuk se linul ze středu, zazněl zřetelněji, velmi rytmicky a diferenciovaně. Ostatně smyčce Mehtu důvěrně znají a mohou s ním hrát téměř poslepu, i když sedí vzadu.


Poloprázdný mnichovský Gasteig na koncertě s London Symphony Orchestra

Oktoberfest zřejmě odlákal publikum z koncertu pořádaného maďarskou koncertní agenturou v rámci festivalu Bartok For Europe.

Gasteig Mnichov - poloprázdný sál (foto archiv autora)
Gasteig Mnichov – poloprázdný sál (foto archiv autora)

V sále pro 2.387 posluchačů jich sedělo maximálně 400. Program byl lákavý:

Claude Debussy: Prélude à l’après-midi d’un faune
Ludwig van Beethoven: Klavírní koncert č. 1, C dur op. 15
Claude Debussy: Iberia
Béla Bartók: Podivuhodný mandarín

Valery Afanassiev (klavír) / Dirigent: Vladimir Jurowski

Vstupenky od 40 do 80 €, pivo na Oktoberfestu 10,40 €. Kde byla chyba?


Braniborský koncert č. 5 v interpretaci Glenna Goulda  z roku 1960

Pro milovníky umění Glenna Goulda


Chudák Mozart se v hrobě obrací

The Guardian zveřejnil před novým nastudováním Dona Giovanniho v Londýně snímky z inscenací v minulých letech. Fotografie jsou plné barev, ale především kontroverzní. Jsou také příspěvkem k diskuzi vedené na našem portálu.
více zde


Geniální třináctiletá harfistka

Alisa Sadikova vystupovala v Carnegie Hall, v St. Petersburg Philharmonic Hall a pravidelně vystupuje na festivalech po celém Německu a Rusku. Poslechněte si její umění.

Nyní je Alisa studentkou Speciální hudební školy Petrohradské konzervatoře. Její učitelkou je Karina Maleeva. Je podporována nadací Vladimíra Spivakova. Domácí video v té době sedmileté Alisy s první větou Händelova koncertu zhlédlo na YouTube 427.293 uživatelů.


Ve věku 92 let zemřel dirigent Neville Marriner

Ve věku dvaadevadesáti let včera zemřel slavný, světově uznávaný britský dirigent a houslista Sir Neville Marriner (informovali jsme mimo jiné zde). Neville Marriner má řadu svých obdivovatelů i v Česku.

Sir Neville Marriner (zdroj en.wikipedia.org/Araceli Merino)
Sir Neville Marriner (zdroj en.wikipedia.org/Araceli Merino)

Neville Marriner byl dlouholetým uměleckým šéfem Akademie sv. Martina v polích, kterou založil v roce 1958. Těleso, jehož doménou se stala interpretace barokní a klasicistní hudby, vedl do roku 1992. Marriner se podílel také na hudbě k filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Královna Alžběta II. ho v roce 1985 za zásluhy povýšila do šlechtického stavu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat