Hudební kurýr (32)
Příští Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků bude již popáté dirigovat Riccardo Muti
Po letošním debutu Gustava Dudamela se za pultem znovu objeví Riccardo Muti. Oblíbený koncert dirigoval již v letech 1993, 1997, 2000 a 2004. Muti je znám pro své intenzivní studium všech dostupných zdrojů, které považuje za základ dokonalé interpretace, a současně je ceněn pro hlubokou znalost specifického zvuku Vídeňských filharmoniků.
Vzhledem k vysoké poptávce budou vstupenky na tradiční koncert losovány na začátku roku na internetových stránkách Vídeňských filharmoniků. Přihlášky do slosování budou přijímány do 28. února 2017 zde . K dnešnímu dni bylo doposud registrováno 194.055 zájemců.
Zemřel violoncellista a dirigent Heinrich Schiff
Rakouský hudebník Heinrich Schiff (18. listopadu 1951 – 23. prosince 2016) byl znám pro své nahrávky violoncellových suit Johanna Sebastiana Bacha, které nahrál počátkem osmdesátých let, a byl mezi prvními, kteří kombinovali historicky poučenou interpretaci s moderní technikou. Byl také úzce spojen s koncerty Witolda Lutosławského a Dmitrije Šostakoviče a prováděl současný repertoár, včetně premiér koncertů Luciana Beria, Krzysztofa Pendereckého a Johna Caskena.
Heinrich Schiff studoval u André Navarry v Detmoldu a debutoval ve věku jednadvaceti let. Zanedlouho už zastupoval za onemocnělého Mstislava Rostropoviče s Violoncellovým koncertem Witolda Lutosławského ve Vídni. Jako dirigent se poprvé představil v roce 1986. Od roku 1990 do roku 1996 zastával funkci uměleckého ředitele v Northern Sinfonia a v letech 2005 a 2008 byl šéfdirigentem Wiener Kammerorchester. Po mozkové mrtvici opustil sólistickou kariéru a věnoval se s velkým nadšením pedagogické činnosti v Mozarteu v Salcburku a ve Vídni. Koncertoval na nástrojích Antonia Stradivariho Mara (1711) a Domenica Montagnany Sleeping Beauty (1739). Mezi jeho žáky patří Gautier Capuçon, Truls Mork a Natalie Clein. Umělec často vystupoval i u nás.
Nahrávky vydané k jubileu Mstislava Rostropoviče
27. března 2017 by Mstislavu Rostropovičovi bylo devadesát let. Nyní vydává Deutsche Grammophon dvě alba tohoto úžasného mistra violoncella. Deset let po jeho smrti je neutuchající zájem o jeho interpretaci a stále má vliv zejména na mladou generaci umělců.
Na nahrávkách je možno slyšet jeho báječnou tónovou krásu a poezii. Mstislav Rostropovič nahrával rovněž pro Philips, Decca a Westminster Recordings. Nahrávky obsahují mimo jiné Dvořákův Violoncellový koncert s Herbertem von Karajanem, ale také například Chopinovu Sonátu s Marthou Argerich nebo Brahmsovu Sonátu č. 1 s Rudolfem Serkinem. Šestasedmdesátistránkový booklet obsahuje vzácné fotografie umělce a esej jeho žáka Davida Geringase.
Co jiného než Chopin: nové album Maurizia Polliniho
5. ledna 2017 se dožil italský klavírista Maurizio Pollini pětasedmdesáti let. Jeho celoživotní láskou byl a stále je Fryderyk Chopin. 27. ledna 2017 vychází jeho nové album, které zahrnuje pozdní díla tohoto polského skladatele. Mimo Beethovenovy a Schubertovy skladby interpretoval Maurizio Pollini ve velké míře hudbu dvacátého století s díly Albana Berga, Antona Weberna, Arnolda Schoenberga, Luigiho Nona i Luciana Beria. Joachim Kaiser ve své knize Grosse Pianisten in unserer Zeit o Pollinim píše: „Chopin zní pod jeho rukama vždy slavnostně, stále běží vpřed a nikdy se neuchýlí k často nadměrně používaným rubatům.“
Album bude obsahovat líbeznou Barcarolu, šest Mazurek a tři Valčíky, které Maurizio Pollini uvádí poprvé. Kromě lyrické posthumní Mazurky fis moll a Polonaise-Fantasie As dur končí album dvěma intimními Nokturny.
Zubin Mehta odchází od Izraelské filharmonie v roce 2019
Mehta, který byl hudebním ředitelem Israel Philharmonic téměř půl století, své rozhodnutí o odchodu oznámil na začátku ledna. V indické Bombaji narozený Zubin Mehta (29. dubna 1936) se stal dirigentem Izraelské filharmonie v roce 1977 a v roce 1981 byl jmenován jejím doživotním hudebním ředitelem. Mehta vedl celých třináct let Newyorskou filharmonii. Předtím stál po téměř dvě desetiletí u dirigentského pultu Los Angeles Philharmonic Orchestra a po dobu šesti let u Montreal Symphony Orchestra.
Zubin Mehta je synem Mehki Mehty, zakladatele Bombay Symphony Orchestra. Je čestným občanem Tel Avivu a Florencie, jakož i čestným členem Státní opery ve Vídni, Bavorské státní opery a Společnosti přátel hudby ve Vídni.
Naučte se „tajemství” techniky Heifetze, Milsteina, Horowitze, Goulda a jiných
Autor David Jacobson ve své knize Lost Secrets of Master Musicians: A Window Into Genius proplétá své zážitky studenta na Curtis Institute of Music se snahou odhalit „tajemství” největších hudebníků. Dá se talent vysvětlit? Jeho závěr zní: metody a hudební přístupy těchto mistrů jsou v podstatě stejné, ale často se zásadně liší od toho, jak se vyučuje v současnosti houslová hra třeba podle Ivana Galamiana a Shinichi Suzukiho, nebo jaké jsou pedagogické postupy v klavírním, pěveckém nebo dalších instrumentálních oborech.
Jacobson ve své knize vysvětluje nespokojenost se současnými pedagogickými metodami, které mají tendenci být založeny na osobním přesvědčení jednotlivých pedagogů, a hledá pedagogickou platformu (tím, že studuje způsob hry velkých mistrů), která by mohla sloužit jako základní paradigmatický model pro výuku všech nástrojů, dokonce i zpěvu.
Vídeňská filharmonie zadala návrhy obleků pro hudebníky u návrhářky Vivienne Westwood
Pro 175. výročí Vídeňské filharmonie Dame Vivienne Westwood a její návrhář, partner, kreativní ředitel a manžel Andreas Kronthaler navrhli nové koncertní oblečení, ve kterém se již orchestr představil na letošním Novoročním koncertu.
Dříve hudebníci hráli denní koncerty v oblecích, nebo spíše žaketech, pojmenovaných po německém státníkovi Gustavu Stresemannovi. (Roku 1925 zavedený oblek sestává z černošedých pruhovaných kalhot, černých /zpravidla lakových/ bot, černého nebo antracitového saka se špičatým límcem /nejčastěji jednořadového/, světle šedé /při smutečních příležitostech tmavé/ vesty, bílé či stříbrošedé košile /při smutečních příležitostech odpovídající černé/, kravaty s kravatovou jehlicí či sponou nebo bez ní. Košile má překládací manžety a nosí se s manžetovými knoflíčky – zdroj Wikipedie). Na večerní koncerty používali fraky.
Pánské obleky jsou navrženy v tradičním londýnském střihu Savile Row a šijí se z lehkých, anglických, vysoce kvalitních a odolných tkanin, černého mohéru a vlny. Otevřený žaket a tradiční frak byly navrženy a upraveny v moderním střihu. Sako je sladěno s tradičními černo-bíle pruhovanými jemnými vlněnými kalhotami a klasickými dvouřadovými vestami, které jsou tkané britskými tkalci.
Pro denní koncerty budou hudebníci nosit tkaný vlněný oblek s dvouřadovou klasickou vestou ve stříbřité barvě, doplněné hedvábnou vázankou v barvě šampaňského s vyšitým logem Vienna Philharmonic.
Ženský oděv byl inspirován sakem „Dangerous Liaison”, které se poprvé objevilo v podzimní kolekci Vivienne Westwood v roce 1993. Oblek je spárován s přehozem z měkkého hedvábného saténu v barvě stříbřitého písku tak ,aby doplňoval pánské denní oblečení. Na večerní koncerty budou hudebnice nosit pléd ze špičkového černého hedvábí.
Jméno každého hudebníka je vyšito uvnitř jeho oděvu. Oba, jak Vivienne Westwood, tak v Tyrolsku narozený Andreas Kronthaler, sdílejí lásku ke klasické hudbě a Kronthaler byl nadšený návštěvník koncertů filharmonie již od dětství. Oba se formálně setkali ve filharmonii poprvé v roce 2009.
Galerii filharmonických oděvů najdete zde .
Výlet dronem do nově otevřené Elbphilharmonie v Hamburku
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]