Linus Roth hrál Houslový koncert D dur Eduarda Lassena

Čtenáři Opery Plus blogují

5. ledna se v Dessau konal nezapomenutelný koncert. Německý houslista Linus Roth hrál Houslový koncert D dur, op. 87 dánského skladatele Eduarda Lassena. Tento houslový koncert doprovázela Mozartova Pražská symfonie a 4. symfonie Bohuslava Martinů, čímž se tento večer stal „tschechische Abend“.

Linus Roth (zdroj linusroth.com)

Ale co měl s Českou republikou společného dánský skladatel Eduard Lassen? To je velmi jednoduché. Lassen věnoval svůj houslový koncert koncertnímu mistru ve Weimarském orchestru, který v 1888 Lassen řídil. Tím koncertmistrem byl český houslista Karel Halíř (1859-1909). Halíř hrál Lassenův koncert po celé Evropě. Není pochyb, že Halířova interpretace Lassena v Paříži s Orchestre Lamoureux byla také důvodem, že se 17. února 1889 stal Halíř jedním z prvních Čechů, kteří viděli Eiffelovu věž pouhých šest týdnů před tím, než byla otevřena.

Německá hudební kritika té doby hovořila o dlouhé pasáži v primách ve druhé větě, jež vyžadovala neobvyklou techniku – prý nikdo nic takového pro nikoho ještě nenapsal.

Eduard Ludwig Lassen (zdroj commons.wikimedia.org / Druck und Stich v. Weger, Leipzig)

Lassenův koncert byl uveden také v březnu 1893 v New Yorku, v Carnegie Hall, pouhých devět měsíců před světovou premiérou Deváté symfonie Antonína Dvořáka. Tehdy byla sólistkou francouzská houslistka Camilla Urso, doprovázená Newyorskou filharmonií pod taktovkou Antona Seidla. Lassenův koncert není na úrovni Čajkovského nebo Brahmse, ale jeho melodická bohatost a virtuozita si určitě zaslouží, aby tento kousek byl zařazen do programu jakéhokoliv orchestru. A nesmíme zapomenout, že se jedná o první houslový koncert věnovaný českému houslistovi. Partitura a party zmiňovaného koncertu byly publikovány španělským houslistou, který žije v Praze, Eduardem Garcíou, koncertním mistrem v Hudebním divadle Karlín. Od roku 2009 je spolupracovníkem České filharmonie a předsedou Společnosti Karla Halíře.

Karel Halíř (zdroj cs.wikipedia.org / Fotoatelier Friedrich Hertel, Weimar)

Doufáme, že se orchestry odváží k zařazení zapomenutého Lassenova díla do svého programu a houslisté se odváží čelit koncertům, které nejsou tak často hrané. Studovat Lassenův koncert nepochybně znamená vstoupit do neznámých vod, ale je to fascinující.

I váš text v této rubrice rádi uveřejníme. Naše adresa: [email protected]

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]