Hudební kurýr

  1. 1
  2. 2
Vydání číslo 45. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině července 2017: Nebezpečné povolání: hudebník. Ještě kratší sukně klavíristky Yuji Wang také v Praze? Mnichovský operní festival plně obsazen. Brusel podpoří v dlouhodobém horizontu Evropský orchestr mládeže. Mnichovská rozhlasová soutěž ARD s rekordní účastí. Klavírista Krystian Zimerman po 25 letech opět ve studiu. Joshua Bell obnovil smlouvu s Academy of St Martin in the Fields.
Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Nebezpečné povolání: hudebník
Nová studie zveřejněná ve vědeckém časopise Eating and Weight Disorders zjistila, že hudebníci mají větší pravděpodobnost, že mohou trpět poruchami příjmu potravy kvůli stresu, úzkosti a perfekcionismu. Autoři studie zkoumali tři sta jedna hudebníků starších osmnácti let, z nichž 86 procent bylo hudebníky klasické hudby.

Studie zjistila, že téměř třetina (32,3 procenta) hudebníků tvrdí, že trpí nebo trpělo poruchami příjmu potravy, jako je anorexia nervosa, bulimia nervosa nebo záchvatovité přejídání (Binge Eating disorder – BED). Ke spouštěcím mechanismům u zmíněných hudebníků patřily zkoušky, deprese, úzkost, tréma, stres, koncertní vystoupení a perfekcionismus. Perfekcionismus byl zjištěn vyšší u klasických hudebníků než u ostatních hudebníků zahrnutých do průzkumu.

Rovněž hudebníci cestující do zahraničí, včetně studentů hudby, profesionálů a sólistů, měli větší pravděpodobnost, že budou trpět poruchou stravování. Studie také zjistila, že 41,67 procent žen – hudebnic trpí poruchou příjmu potravy, ve srovnání s 18,27 procenty mužů – hudebníků. Důvodem je pravděpodobně také  nepředvídatelný pracovní plán hudebníka, veřejná vystoupení a nízký příjem. Tyto faktory je rovněž vtahují do začarovaného kruhu nezdravého stravování. Dalšími rizikovými faktory pro hudebníky jsou tlak rodičů a učitelů, soutěživost, sociální tlak a puberta, což představuje významné body pro změny stravovacích návyků hudebníků.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

82,8 procent dotázaných hudebníků byli instrumentalisté, 31,3 procent zpěváci, 4,5 procenta skladatelé, 2,2 procenta muzikologové a 1,5 procenta dirigenti a 2,4 procenta byli klasifikováni jako jiní.


Ještě kratší sukně klavíristky Yuji Wang také v Praze?

Čajkovského Klavírní koncert zahrála v minulých dnech tato pianistka v novém modelu společně s National Youth Orchestra of China. Již v prosinci se mají na co těšit abonenti i hráči České filharmonie. Její interpretace 3. koncertu Sergeje Prokofjeva bude zajisté fenomenální.

Vynořují se však otázky: Bude se Yuja Wang v Rudolfinu snažit, abychom se soustředili na její nahá záda, spíše než na to, abychom si užívali hudbu bez dalších zbytečných rušivých momentů? Nebo bude chtít ukázat správné používání zádových svalů, které jsou naprosto uvolněné při hře obtížných oktávových pasáží? Potřebuje hudba nějaký další doplněk? Bude tato klavíristka hrát v šatech, které by byly vhodnější pro zábavu v kabaretu? Je potřeba téměř pokaždé prezentovat prakticky nahé tělo a sexualizovat umění ještě víc? Je to její ego, které se upřednostňuje před skladatelem? Není tento extrém docela neuctivý k hudbě a divákům, kteří navštěvují koncert? Chce být zapamatována jako „klavíristka, která hraje napůl nahá“, nebo jako skutečná umělkyně, která slouží hudbě a skladateli?


Mnichovský operní festival plně obsazen

Mnichovský operní festival dokázal z 97 procent vyprodat svoji devátou sezonu. Jednalo se o více než 87.000 vstupenek, které byly prodány na téměř sedmdesát představení. Na akce s volným vstupem Opera pro všechny přišlo dalších 25.000 návštěvníků. Přibližně 12.000 lidí zažilo zahajovací koncert pod širým nebem pod taktovkou Omera Meira Wellbera. Přenos opery Tannhäuser Richarda Wagnera na velké obrazovce sledovalo dalších 13.000 zejména mladých posluchačů.

Münchner Opernfestspiele 2017 – Oper für alle (zdroj FB Bayerische Staatsoper)

První premiérou nadcházející sezony je 26. října 2017 Mozartova opera Figarova svatba v režii Christofa Loye. Před začátkem sezony vystoupí orchestr pod vedením Kirilla Petrenka v rámci asijského turné na Tchaj-wanu, v Jižní Koreji a Japonsku.


Brusel podpoří v dlouhodobém horizontu Evropský orchestr mládeže

Financování prestižního evropského orchestru mládeže (European Union Youth Orchestra) bude dlouhodobě podpořeno Evropskou komisí. Jak sdělily orgány komise v Bruselu, orchestr získá finanční prostředky Evropské unie, aniž by bylo nutné pravidelně žádat o podporu. Na začátku roku 2016 bylo mladým hudebníkům odepřeno financování ze strany Evropské unie. Přežití orchestru bylo v sázce. Aby se zániku zabránilo, Evropská unie se zavázala, že na roky 2016 a 2017 přidělí vždy 600.000 eur a následně bude do roku 2020 soubor financovat stejnou částkou.

European Union Youth Orchestra (zdroj FB European Union Youth Orchestra)

O záchranu činnosti orchestru se mimo jiné zasloužila aktivita Berlínské filharmonie a jejího dosavadního šéfdirigenta Simona Rattlea. Orchestr talentovaných mladých hudebníků byl založen v roce 1976 a u dirigentského pultu se vystřídali vynikající dirigenti včetně Daniela Barenboima, Claudia Abbada a Leonarda Bernsteina. Členové orchestru ze všech osmadvaceti členských států Evropské unie se musí podrobit přísnému výběrovému řízení. Vystupují po celém světě jako vyslanci Evropské unie.


Mnichovská rozhlasová soutěž ARD s rekordní účastí

Na letošní ARD-Musikwettbewerb bylo přihlášeno 640 hudebníků z 53 zemí a čtyř kontinentů. Jedná se o nejvyšší počet registrací v historii soutěže, organizované bavorským rozhlasem (Bayerischer Rundfunk). Ve čtyřech kategoriích (klavír, housle, hoboj a poprvé od roku 1993 také kytara) bude soutěžit na základě anonymního hodnocení předložených nahrávek 198 mladých hudebníků. Na ceny vítězům je připraveno 130.000 eur.

Hudební soutěž ARD se koná každoročně od roku 1952 v několika oborech a doposud zahrnula jednadvacet kategorií. Je organizována Bavorským rozhlasem a je považována za největší soutěž klasické hudby na celém světě. Jediným vybraným českým soutěžícím je v oboru hoboj Vojtěch Podroužek.

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (6) “Hudební kurýr

    1. skvěle to vyjádřila khatia buniatishvili, když na nejapné otázky nejmenovaného českého novináře týkající se jejího oblékání odpověděla:
      „Já hraji pro lidi, jejichž imaginace sahá někam dál než jen k sexu, promiňte. A jsem přesvědčena, že je možno ji dále vhodně stimulovat, třeba zářivě bělostnými brilantními šaty k Ravelovu Kašparu noci…“

Napsat komentář

Reklama