Hudební kurýr (5)
Kresba tváře Antonína Dvořáka v archivu Newyorské filharmonie
Jedná se opravdu o Dvořákovu tvář v ručně psaných partech jeho 9. symfonie „Z nového světa“ z prvního provedení v roce 1893?
Tuto i další zajímavosti, jako třeba změnu tempa volné věty z Larghetta na Largo nebo délku provedení díla dirigenta Artura Toscaniniho, můžete najít na stránkách Newyorské filharmonie. Adepti dirigování mají možnost studovat s partiturou, kterou používal Leonard Bernstein. Doporučujeme nádherný výlet do minulosti v archivu The Leon Levy Digital Archives .
Určeno hudebním pedagogům a mladým hudebníkům
Hledáte pro své talentované studenty/soubory mezinárodní hudební soutěže:
Přehled s možností filtru podle nástrojů, nástrojových seskupení i termínů naleznete zde .
Výběr soutěží pouze pro klavíristy, výsledky a novinky jsou pečlivě uspořádány na Alink-Argerich Foundation .
Schubertův archiv na internetu
Rakouská akademie věd dala k dispozici na internetu více než tisíc ručně psaných a tištěných materiálů Franze Schuberta. Jedná se o největší digitalizovanou Schubertovu sbírku. Dokumenty pocházejí z rakouských, norských a berlínských knihoven. K vidění a studiu jsou k dispozici dopisy, rukopisy, prvotisky a další archiválie. Databáze se bude nadále rozšiřovat ve spolupráci s dalšími institucemi a sbírkami.
více zde
Otevření sezony v La Scale tentokrát bez stávky
Intendant Alexander Pereira se dohodl s odbory, že zahájení letošní sezony nebude narušeno stávkou zaměstnanců. Podle mezinárodních zpráv zaměstnanecké odbory CGIL souhlasily s nabídkou vedení divadla a časově omezenou smlouvou na rok 2016. Sezonu otevře 7. prosince 2015 představení Verdiho opery Giovanna d’Arco. Baletní představení L’histoire de Manon s tanečníkem Robertem Bollem bylo 12. listopadu 2015 kvůli stávce zrušeno.
Houslista Itzhak Perlman byl vyznamenán medailí svobody
Izraelský houslista, dirigent a pedagog Itzhak Perlman obdržel od amerického prezidenta Baracka Obamy „Medal of Freedom“.
Na slavnostním ceremoniálu v Bílém domě 24. listopadu 2015 udělil prezident toto nejvyšší civilní vyznamenání sedmnácti občanům Spojených států. Mezi oceněnými jsou mimo jiné zpěvačka Barbra Streisand, hudební skladatel Stephen Sondheim a filmový režisér Steven Spielberg.
Itzhak Perlman se narodil 31. srpna 1945 v Jaffě v Izraeli. Své první hudební vzdělání získal na Akademii múzických umění v Jaffě, později studoval na Juilliard School of Music u Dorothy DeLay a Ivana Galamiana. Za své nahrávky obdržel patnáct cen Grammy.
Program nejvýznamnějšího klavírního festivalu zveřejněn
Téměř měsíc trvající Ruhr Piano Festival koncentruje ve svém programu na rok 2016 opět výkvět klavírních hvězd. Nezapomíná ani na debutanty, vítěze soutěží a nové objevy světa klavíru. Mimo recitály, jazzová vystoupení, písňové večery a komorní a orchestrální koncerty pořádá rovněž mistrovské kurzy renomovaných sólistů. Velká váha je od roku 2006 věnována vzdělávacím projektům. Festival navštíví ročně téměř šedesát tisíc posluchačů. Výčet pouze několika jmen je úžasný: Evgeny Kissin, Julian Rachlin, Mischa Maisky, Mitsuko Uchida, Gerhard Oppitz, Krystian Zimerman, Daniil Trifonov, András Schiff, Maria João Pires, Antonio Meneses, Yefim Bronfman, Igor Levit, Emanuel Ax, Leif Ove Andsnes, Gabriela Montero, Lang Lang, Hélène Grimaud.
více zde
Kontrabasista Misha Mullow-Abbado vydává debutové album
Syn houslistky Viktorie Mullow a Claudia Abbada je talentovaný třiadvacetiletý kontrabasista, jehož doménou není klasická hudba, ale jazz. Své album (A New Ansonia) vydal ve stejný den jako jeho matka Viktoria Mullow, která tentokrát s dirigentem Paavo Järvim a Frankfurtským rozhlasovým orchestrem nahrála Prokofjevův 2. houslový koncert. Na kompaktním disku je také skladatelova Sonáta pro sólové housle a Sonáta pro dvoje housle.
Nahrávka vítěze Chopinovy soutěže zaznamenala rekordní prodej
Korejský klavírista Seong-Jin Cho vydal u firmy Deutsche Grammophon první album, které zahrnuje živé snímky ze soutěžních vystoupení ve Varšavě. CD obsahuje následující Chopinovy skladby: Preludium op. 28; Nocturno op. 48, č. 1; Klavírní sonátu č. 2, op. 35 a Scherzo č. 2, op. 31.
Za první dva týdny se prodalo na světě více než šedesát pět tisíc kusů a na trhu ve Spojených státech nahrávka předstihla výrazně prodej CD Andrey Bocelliho. Pro mimořádný zájem v Koreji musel následující týden Universal Music Korea přiobjednat dalších padesát tisíc kusů.
Sibeliova houslová soutěž se blíží do finále
Šest houslistů postoupilo do finále jedenácté Mezinárodní houslové soutěže Jeana Sibelia, které se uskuteční ve dnech 1.–3. prosince 2015. Semifinálový program dvaceti postupujících obsahoval houslovou sonátu, virtuózní skladbu a také povinnou soudobou skladbu a dvě Humoresky Jeana Sibelia. Ve finále kandidáti provedou na dvou večerech dva houslové koncerty. Jedním z koncertů je Sibeliův Houslový koncert d moll op. 47. Na soutěž se přihlásilo dvě stě třicet čtyři houslistů z devětadvaceti zemí. K předchozím vítězům patří Oleg Kagan, Liana Isakadze, Pavel Kogan, Viktoria Mullova, Ilja Kaler, Leonidas Kavakos, Sergey Khachatryan a Nikita Boriso-Glebsky.
Jména finalistů najdete zde .
Špatné časy pro skladatele soudobé hudby
Výzkum ve Velké Británii poukazuje na problémy, s nimiž se setkávají skladatelé. Průzkum byl poprvé proveden v roce 2014 v reakci na stále se zhoršující podmínky pro tvorbu nové hudby. Hodnotící zpráva ukazuje, že situace skladatelů je zoufalá a je způsobena jak poklesem počtu přijatých zakázek, tak výší honorářů za ně získaných.
Zpráva zjistila, že průměrný honorář v roce 2014 byl 918 GBP oproti předešlým 1.392 GBP. Přestože údaje nejsou přímo srovnatelné z důvodu změny ve formátu otázek, toto číslo je stále mnohem nižší, než skladatelé pokládají za odpovídající. Respondenti navrhli, že spravedlivou částkou by bylo 1.478 GBP za desetiminutovou skladbu.
Joshua Bell nepotřebuje dirigenta
V listopadu se představil Joshua Bell v londýnském Barbicanu společně s Academy of St Martin in the Fields v Houslovém koncertu D dur Petra Iljiče Čajkovského. Houslista, který hraje tento koncert od svých třinácti let, hrál bez dirigenta. Je zcela obvyklé, že interpretace klasických koncertů je prováděna za spolupráce komorního orchestru bez dirigenta, a také na letošní Joachimově soutěži v Hannoveru soutěžící museli tuto dvojroli zvládnout.
Joshua Bell, který je uměleckým ředitelem orchestru Academy of St Martin in the Fields, je však důvěrně seznámen s jejich hrou a ví, jak budou na jeho inspirující podněty reagovat. Naskýtá se otázka, zda i při provedení koncertního díla romantického repertoáru je potřeba dirigent. Na koncertních pódiích v Evropě a USA si podobnou praxi vyzkouší Joshua Bell společně se Stevenem Isserlisem v Brahmsově Koncertu pro housle a violoncello i Julia Fischer a Yulianna Avdeeva v Mendelssohnově Koncertu pro housle a klavír a při světové premiéře Houslového koncertu Andreje Rubtsova.
Mnichovský maratón s pěti klavíristy a dvěma orchestry
Stejně tak jako na londýnských Proms provedl dirigent Valerij Gergijev v jednom dni 15. listopadu 2015 společně s Mnichovskou filharmonií a Mariinsky Orchestra všech pět klavírních koncertů Sergeje Prokofjeva. Koncerty začínaly v 11, 13, 15, 17 a 19 hodin a byly živě přenášeny po internetu. Jako sólisté vystoupili Herbert Schuch, Denis Matsuev, Behzod Abduraimov, Alexei Volodin a Olli Mustonen. Gergijev dále dirigoval díla Josepha Haydna, Carla Marii von Webera, Maxe Regera, Rodiona Ščedrina, Jörga Widmanna a Wolfganga Amadea Mozarta.
více zde
Ženy v orchestru nesměly na pódium. Koncert byl zrušen
Vystoupení Tehran Symphony Orchestra v Íránu bylo na poslední chvíli zrušeno. U nás známému dirigentu Ali Rahbarimu bylo patnáct minut před začátkem vystoupení konaného u příležitosti velké sportovní události a před provedením národní hymny sděleno, že ženy nesmějí být na pódiu.
Dirigent pořadatelům sdělil následující: „Byl jsem uražen a je pro mě nemožné přijmout takovou urážku. Buď budeme hrát všichni společně, nebo odejdeme.“ Snahy o vyřešení problému selhaly. „Je to naprosto nemožné, aby ženy hrály na hudební nástroje na pódiu,“ citoval Rahbari organizátory obřadu.
Negativní a odsuzující recenze na Griegův koncert v podání Lang Langa
I takové recenze od renomovaných kritiků vyšly na koncertní provedení Griegova Klavírního koncertu v podání Lang Langa v Royal Festival Hall v Londýně 26. listopadu 2015:
Jeho provedení Griegova koncertu bylo bludnou snahou, nevyrovnané, a jeho části převálcoval, jako by se jednalo o Liszta nebo Rachmaninova. Vše předramatizoval až za hranice možností… Byla tam spousta charakteristických velkých gest a extatických pohledů směrem k publiku i ve chvílích hlubokého rozjímání. Když hrál pouze pravou ruku, položil levou ruku na srdce a hleděl k nebesům. Salonen se snažil udržet věci pod kontrolou…
(The Guardian – 27. 11. 2015 – Tim Ashley)
více zde
Melodie dojí až do poslední kapky emocí. Rychlá hudba byla bušena nejvyšší možnou rychlostí bez ohledu na smysl a přehlednost (a nikoliv na preciznost, jaká by náležela). Vše bylo redukováno na předvádění se, což zcela devalvovalo hudbu.
(Financial Times – 29. 11. 2015 – Richard Fairman)
více zde
Vitruózní urážka. Umělec se procházel na pódiu Festival Hall, jako kdyby jej vlastnil, mával s malátným požitkem nadšenému zaplněnému sálu… Čím těžší kaskády not, tím více burácející byly dvojité oktávy a tím rychleji je Lang Lang vrhal. To by mohlo být zábavné, pokud by tam byl sám. Hlubším problémem bylo, že potěšení z virtuozity a práce s davem dostaly přednost před hudbou. Je moc špatné, když dá důraz na nedůležitou basovou notu nebo konec fráze jen proto, aby udělal na nás jemné gesto. To je urážkou naší inteligence.
(The Telegraph – 30. 11. 2015 – Ivan Hewett)
více zde
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]