Hudební kurýr (8)
R. I. P. členové Talichova kvarteta
V krátké době po sobě ve vánočním období zemřeli členové Talichova kvarteta Petr Messiereur a Evžen Rattay. Evžen Rattay byl zakládajícím členem souboru, který pod tímto názvem vystoupil poprvé 9. prosince 1965.
Petr Messiereur nastoupil na místo primária v roce 1972. Oba vynikající komorní hráči nahráli pro francouzskou firmu Calliope nejen řadu kvartetních kompletů včetně Mozarta, Beethovena, Bartóka, Smetany a Janáčka, ale také řadu sólových desek. Velmi ceněné byly jak suity Johanna Sebastiana Bacha nebo variace a sonáty Ludwiga van Beethovena v podání Evžena Rattaye, tak houslové sonáty Wolfganga Amadea Mozarta, za které Petr Messiereur obdržel ve Francii Diapason d’Or.
Menuhinova soutěž mladých houslistů 2016 s převahou dívek
Do soutěže, konané v Londýně ve dnech 7.–17. dubna 2016 ve dvou kategoriích, se přihlásilo tři sta pět mladých talentovaných houslistů. Komise vybrala do závěrečné fáze čtyřicet čtyři účastníků. Pozoruhodným rysem je, že tři ze čtyř soutěžících jsou dívky. V seniorské kategorii je dokonce z dvaadvaceti vyvolených pouze jeden mladík. Porotu tvoří mimo jiné houslisté Pamela Frank, Julia Fischer, Tasmin Little, Dong-Suk Kang, Joji Hattori, Ning Feng a Ry Chen, ředitel festivalu ve Verbiere Martin Engstroem a klavírista Jeremy Menuhin.
více zde
Gianandrea Noseda se stane sedmým dirigentem National Symphony Orchestra ve Washingtonu, D.C.
Italský dirigent Gianandrea Noseda se stane od koncertní sezony 2017–2018 sedmým šéfdirigentem Národního symfonického orchestru ve Washingtonu, D.C. Nahradí na tomto postu Christopha Eschenbacha.
Předchozími dirigenty orchestru založeného v roce 1931 a působícího v John F. Kennedy Center for Performing Arts byli mimo jiné Antal Doráti (1970–1977), Mstislav Rostropovič (1977–1994), Leonard Slatkin (1996–2008) a Iván Fischer (2008–2010). Noseda, který byl prvním zahraničním dirigentem na pozici hostujícího dirigenta v Mariinském divadle, byl portálem Musical America zvolen dirigentem roku 2015.
Zázračná desetiletá skladatelka, houslistka a klavíristka v péči jedné z největších koncertních agentur
Alma Deutscher se narodila v Anglii v roce 2005 a již ve svých čtyřech letech začala komponovat. Ve věku šesti let napsala svoji první klavírní sonátu, po které další rok následovala krátká opera o pirátovi Don Alonzo. Mimo další skladby zaujala provedením pro sebe napsaného houslového koncertu s doprovodem orchestru, který provedla v lednu 2015 s Oviedo Filarmonía.
Komorní skladby si u ní objednaly festivaly v Anglii a Švýcarsku. Koncertní agentura Askonas Holt (zastupující mimo jiné Adama Plachetku), se kterou jako vůbec nejmladší podepsala smlouvu, počítá s brzkým provedením její celovečerní opery. Společně s jejími rodiči bude o její rozvoj pečovat Martin Campbell-White, který pracoval pro sira Simona Rattla od jeho osmnácti let.
Oslava 85. narozenin Alfreda Brendela formou kompletních nahrávek Phillipse
Limitovaná série 114 CD vydaná Universal Global Classics zahrnuje všechny snímky od roku 1960, včetně záznamu jeho posledního koncertu v roce 2008. Obsahuje dva kompletní cykly Beethovenových sonát, komplet mozartovských koncertů, jakož i vrcholná díla Haydna, Mozarta, Schuberta, Liszta, Brahmse a Schumanna. Brendel dostal v roce 2010 ocenění časopisu Gramophone za celoživotní dílo. Jeho koncertní aktivity vzrůstaly, až když dosáhl věku čtyřiceti let, ale to měl již velkou řadu nahrávek za sebou. Byly důkazem o širokém spektru repertoáru, provedeného s nadhledem a energií. Prokazovaly celistvost jeho intelektu podpořeného zájmem o výtvarné umění, literaturu a humor.
Řád britského impéria pro umělce velkého formátu
Při novoročním udílení Řádu britského impéria ve Velké Británii byli oceněni také umělci klasické hudby. Radu Lupu, který nedávno oslavil své sedmdesáté narozeniny, získal CBE (Commander of the British Empire). Klavírista Malcolm Martineau obdržel řád OBE (Order of the British Empire) za „zásluhy o hudbu a mladé zpěváky“, houslistka Alina Ibragimova, která zazářila na posledních BBC Proms, se honosí titulem MBE (Member of the British Empire).
Řád britského impéria byl vytvořen králem Jiřím V. v roce 1917 jako všeobecný záslužný řád pro civilní osoby, v roce 1918 pak byla přidána vojenská skupina určená důstojníkům za zásluhy o mír. Pouze držitelé dvou nejvyšších tříd mají právo užívat titul Sir nebo Dame.
Pokud však je čestné ocenění uděleno osobě, která není občanem Commonwealthu, oceněný nebo oceněná nemohou používat titul Sir nebo Dame.
Jeho dělení je následující a z českých osobností řád obdrželi (bez vojenské skupiny):
velkokříž (Knight Grand Cross GBE / Dame Grand Cross GBE)
rytíř-komandér (Knight Commander KBE / Dame Commander DBE) – Libor Pešek (dirigent)
komandér (Commander CBE) – Eva Jiřičná (architektka) a Jiří Bělohlávek (dirigent)
důstojník (Officer OBE)
člen (Member MBE) – Martin Hilský (překladatel)
Nový sedmipatrový kostel ve tvaru houslí otevřen v Číně
Nový 30 metrů vysoký křesťanský kostel ve tvaru obřích houslí byl postaven v Číně. Sedmipatrová budova má obytné prostory pro kazatele, pokoje pro návštěvníky, knihovnu a školu. Architektura kostela má navodit spojení hudby a křesťanství.
Hlad po evropské kultuře v Číně
Zájem veřejnosti a institucí o umění a literaturu, oproti klesajícímu zájmu v Evropě, je v Asii zřejmě neutuchající. V současné době se do čínštiny překládají všechna díla Johanna Wolfganga von Goethe. V tchajwanském městě Kaohsiung vyrostlo velké kulturní centrum s operou (2.300 míst), symfonickým sálem (2.000 míst), komorním sálem (470 posluchačů) a divadlem (až 1.250 sedadel).
O kulturní život v tomto třímiliónovém městě se postarají zejména umělci z Evropy a Ameriky. Centrum bylo otevřeno inscenací opery Turandot v provedení Deutsche Oper am Rhein.
více zde
Výročí narození klavíristy Emila Gilelse
V letošním roce uplyne sto let od narození Emila Gilelse, po Svjatoslavu Richterovi druhého nejvýznamnějšího ruského klavíristy (19. října 1916 – 14. října 1985).
Již třetí ročník festivalu pořádá Vysoká hudební škola ve Freiburgu. Mimo koncerty Grigorije Sokolova a Jevgenije Kissina se čeká také vystoupení nositele stříbrné medaile z Čajkovského soutěže, dvacetiletého George Li. Zakladatelem přehlídky, která navíc pořádá mistrovské kurzy a přednášky, je bývalý žák Emila Gilelse a profesor školy Felix Gottlieb.
více zde
Houslistka Vanessa Mae a její nejen olympijské eskapády
Mae hraje jak na klasické, tak na elektrické housle populární skladby od klasiky až po pop. Kromě jiného je kritizována pro vážné porušování lidských práv za svoje vystoupení na oslavě narozenin čečenského prezidenta Ramzana Kadyrova, kde za vystoupení obdržela 500.000 dolarů. Na otázku, odkud pocházel tak vysoký honorář, Kadyrov odpověděl: „Aláh nám dal.“ Za svoji účast na Olympijských hrách 2014 v Soči byla v roce 2015 lyžařským svazem FIS obviněna, že podváděla v kvalifikaci na olympijskou soutěž, a byla jí zakázána účast ve sportovních soutěžích na dobu čtyř let. V soutěži v obřím slalomu skončila na šedesátém sedmém místě jako poslední. Zákaz, kterému se nyní brání soudně, jí byl udělen na základě čtveřice obřích slalomů ve Slovinsku, které se uskutečnily na žádost jejího managementu. Výsledky závodů však byly zmanipulovány tak, aby houslistka získala body potřebné pro účast na hrách. Nadaná houslistka již jako desetiletá vystoupila s London Philharmonic Orchestra a vystudovala na Royal College of Music v Londýně. V dubnu 2006 byla označena za současnou nejbohatší houslistku své generace s odhadovaným bohatstvím přibližně 64 milionů dolarů, jež pocházejí z koncertů a z asi 10 milionů prodaných nahrávek.
Hledáte noty ke svému studiu? IMSLP vám nabízí novou formu stahování
International Music Score Library Project (IMSLP) je projekt, jehož cílem je vytvoření virtuální knihovny veřejně přístupných hudebních partitur. Funguje od 16. února 2006 a patří mezi největší archivy partitur veřejně přístupných přes internet.
International Music Score Library Project Petrucci Music Library oznámilo v prosinci nový plán členství. Doposud byla tato služba zcela zdarma. Poskytuje přístup k více než 350.000 partitur nechráněných autorskými právy a k více než 30.000 hudebních nahrávek. Nové členství, které stojí 22,80 $ na rok, bude poskytovat určité výhody. Není však povinné a uživatelé mohou nadále využívat službu zdarma.
Placené členství bude pro stahování bez čekací doby; ti, kdo i nadále budou využívat bezplatnou službu, musí počkat 15 sekund před zobrazením materiálů. Placené členství bude bez reklam. Důvodem je nutnost příjmů z jiných zdrojů, neboť financování není pro tento portál v dlouhodobém horizontu udržitelné.
více zde
Elbphilharmonie: hamburský tunel Blanka
Přesně za rok, 11. a 12. ledna 2017, by měla být – po řadě let odkladů – otevřena Elbphilharmonie v Hamburku. Stánek symfonické a komorní hudby, situovaný ve 110 metrů vysoké budově, provází opakované zdržení a zejména zvyšování nákladů. Jeho celková cena se vyšplhá na více než 789 miliónů eur.
Na slavnostní otevření ve formě dvou koncertů bude čtvrtina vstupenek slosována, a otevření tak bude přístupné nejen pozvaným hostům. Do konce června 2017, před definitivní novou koncertní sezonou, bude realizováno více než dvě stě koncertů ve velkém sále a sto koncertů v sále komorním. Mělo by se jednat o jeden z nejlepších koncertních sálů vůbec. Velký koncertní sál s kapacitou 2.100 návštěvníků je stavěn na principu „viničné architektury“, jejímž příkladem je například konstrukce Berlínské filharmonie (architekt Hans Scharoun) postavené v roce 1957. Pódium je situováno uprostřed sálu a sedadla stoupají, tak jako na vinohradech, vzhůru ze všech stran. V sále budou instalovány varhany a bude jej možno využít rovněž pro jazzové a populární koncerty. Akustika sálu je v péči významného japonského akustika Yasuhisa Toyoty. Komorní sál bude mít kapacitu 550 posluchačů.
více zde
Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků 2016
Již potřetí se ujal taktovky v čele Vídeňských filharmoniků lotyšský dirigent Mariss Jansons. Tradice novoročních koncertů ze Zlatého sálu Musikvereinu, který má vynikající akustiku, začala před pětasedmdesáti lety. V minulosti byly koncerty řízeny „Stehgeigerem“ od pultu prvních houslí a nezapomenutelným představitelem této éry byl Willy Boskovsky. V následujícím roce bude koncert dirigovat, jako doposud nejmladší dirigent, Gustavo Dudamel.
Tento venezuelský dirigent (v současné době šéfdirigent Los Angeles Philharmonic) s orchestrem spolupracuje od roku 2007 a představil se také na krásném letním koncertě v roce 2012 v zámeckém parku Schönbrunn. Byl také jedním z kandidátů na místo dirigenta Berlínských filharmoniků, ke kterým byl však zvolen (hlasováním orchestru) Kirill Petrenko.
Brendelova více než zajímavá kniha na trhu
Nejnovější vydaná sbírka jeho oceněných spisů a esejů kombinuje obě jeho dvě předchozí publikované knihy Musical Thoughts and Afterthoughts a Music Sounded Out s novým materiálem o nahrávkách, o pódiových zvycích a s reflexemi na život a umění. Jedná se o poutavé čtení, které poskytuje jedinečný pohled do nitra a mysli jednoho z nejvýraznějších hudebníků dvacátého a jednadvacátého století. Jeho průzračný pohled na díla Bacha, Beethovena, Schuberta nebo Schoenberga dává jak znalcům, tak milovníkům hudby zcela mimořádný zážitek.
více zde
Největší společná kompozice všech dob
Sto dvacet pět nejvýznamnějších současných skladatelů napsalo společně z podnětu Fóra pro soudobou hudbu Lipsko (FZML – Forums Zeitgenössischer Musik Leipzig) práci nazvanou Party Pieces.
Party Pieces jsou dle intendanta organizace největší společnou skladbou na světě a jsou „senzačním příkladem umělecké spolupráce přesahující hranice“. Po premiéře v New Yorku se evropská premiéra tohoto díla plného všech současných kompozičních technik uskuteční 20. ledna v Lipsku.
Zainteresovaní umělci se museli podřídit přísnému konceptu, který stanovila čtyřčlenná správní rada. Pořadí bylo stanoveno hozením mincí, jež je založeno na starověké čínské knize I Ging, respektive Yì Jīng patřící k nejstarším čínským klasickým textům. Všichni účastníci složili a rukou napsali pětitaktový úsek (maximálně jednominutový) pro desetičlenný ansámbl. Poslední takt skladby byl zaslán dalšímu skladateli v pořadí. Dílo tak 125krát procestovalo celý svět. Originální manuskripty byly reprodukovány a zveřejněny v limitované edici.
Pět nejhorších momentů klasické hudby v roce 2015 v Londýně
I tak píší angličtí hudební kritici:
– Maurizio Pollini v Royal Festival Hall
Nebylo to tak hrozné. Ale slyšet od tohoto umělce, svého času básníka klavíru, takovýto zvuk suchý jako troud bylo zoufalým zklamáním. Recitál Maurizia Polliniho ve Festival Hall neukázal pianistickou legendu v tom nejlepším světle.
– všechny Prokofjevovy koncerty na BBC Proms
Někdo si na BBC Proms myslel, že je to dobrý nápad, aby zaznělo všech pět Prokofjevových klavírních koncertů v řadě (Dirigent Valery Gergiev). Neuvěřitelné, ale pravdivé. Příliš mnoho klavírních koncertů zkazilo vývar: virtuos Daniil Trifonov hraje Prokofjeva.
– New York Philharmonic Orchestra v Barbicanu
Newyorská filharmonie s Alanem Gilbertem se představila s verzí Stravinského Petrušky a měla několik dobrých nápadů. Ale proč se s námi muselo zacházet jako s dětmi?
– Ivo Pogorelić v Royal Festival Hall
Proč promotéři prodávají vstupenky na takovou znepokojující ukázku exhibicionismu, jako byla tato? John Allison řekl o svéhlavém chorvatském pianistovi po provedení tří vět ze Stravinského z Petrušky, že „hudbu nejen zavraždil, ale rozsekal ji na kusy“. Hodnocení: pouze jedna *.
– Eric Whitacre na BBC Proms
Neexistuje žádný důvod, proč by z nás měl Proms dělat pitomce. Tisíce zbožňujících fanoušků hltalo tento koncert nové duchovní hudby z pera sborového skladatele a dirigenta Erica Whitacre. Naleštěná kůže je jistě úžasná a upřímnost je jako hořící laserový paprsek. Jenže ouha, kde je hudba?
Kolik koncertů stihl na přelomu dubna a května 2015 mystický mág Valery Gergiev?
Moskevský velikonoční festival 2015 — rozvrh Mariinského operního orchestru s Valery Gergievem:
11. duben — Smolensk
12. duben — Vladimir (odpoledne), Moskva (večer)
13. duben — Moskva (dva koncerty)
14. duben — Rybinsk (odpoledne), Yaroslavl’ (večer)
15. duben — Nižnij Novgorod (dva koncerty)
16. duben — Vonkinsk (rodiště Čajkovského – odpoledne), Iževsk (večer)
17. duben — Perm’ (dva koncerty)
18. duben — Jekatěrinburg (dva koncerty)
19. duben — Ťumen’ (dva koncerty)
20. duben — Omsk (dva koncerty)
21. duben — Tomsk (dva koncerty)
22. duben — Kemerovo (dva koncerty)
23. duben — Barnaul
24. duben — Astana (hlavní město Kazachstánu)
25. duben — Magnitogorsk
26. duben — Orenburg (dva koncerty)
27. duben — Penza (dva koncerty)
28. duben — Samara (dva koncerty)
29. duben — Kazaň
30. duben — Moskva (dva koncerty)
1. květen — Sankt-Peterburg
2. květen — Moskva
3. květen — Ul’janovsk
4. květen — Volgograd
5. květen — Voroněž (dva koncerty)
6. květen — Belgorod (odpoledne), Kursk (večer)
7. květen — Moskva (odpoledne), Klin (Čajkovského letní rezidence – večer)
8. květen — Moskva (dva koncerty)
9. květen — Moskva (dva koncerty)
A vystoupení v roce 2016 najdete zde
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]