Hudební kurýr: Z Opery v Lausanne vyhodili recenzenta, prý byl neobjektivní

1. 1
  2. 2
Hudební kurýr - vydání číslo 62. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině března 2018: Knihovna moderní hudby. Během operace mozku hrála na flétnu. Opera v Lausanne vyhodila recenzenta. Berlínští filharmonikové budou hrát nadále v Baden-Badenu. Hudbymilovný prezident. Smutné zprávy o úmrtí – Michael Tree, František Pospíšil, Grigorij Fejgin. Co máte z Debussyho díla nejraději?

Knihovna moderní hudby

Ve švýcarské Basileji se nachází budova, která se stala poutním místem pro hudební vědce studující současnou hudbu. Je obrovskou knihovnou originálních materiálů skladatelů – počínaje Igorem Stravinským až po Steva Reicha. Nadace Paula Sachera se specializuje na sbírku děl skladatelů dvacátého a jednadvacátého století, od rukopisů až po dopisy a další artefakty. Zakladatel a miliardář Paul Sacher byl v devadesátých letech jedním z nejbohatších lidí na světě. Studoval dirigování a v roce 1926 založil Basler Kammerorchester, soubor, který se specializoval na hraní jak staré, tak nové hudby. Provozování moderních děl se stalo pro Sachera vášní. Podnítil vznik řady nových skladeb od skladatelů, které osobně znal, včetně osobností jako Pierre Boulez, Richard Strauss, Igor Stravinskij a Béla Bartók.

The Paul Sacher Foundation byla založena v roce 1973 s cílem zachovat hudební knihovnu Paula Sachera. Knihy, sbírky nahrávek a videozáznamy mohou být použity pouze v prostorách nadace. Část knihovny a soubor nahrávek jsou volně přístupné, zbytek je třeba objednat z archivních prostor nadace. Rukopisy ze sbírek skladatelů jsou průběžně kopírovány na mikrofilm a v zásadě je možné je studovat pouze v této podobě. Zvukové nahrávky jsou k dispozici na CD.
více zde

Archive and Research Center for the Music of the Twentieth and Twenty-First Centuries Basilej (zdroj paul-sacher-stiftung.ch)

Během operace mozku hrála na flétnu

Během operace mozku hrála na svůj nástroj profesionální hráčka na flétnu, která trpí od dětství esenciálním familiárním tremorem, což způsobuje, že se jí třesou ruce a hlava. Pacientce se podařilo hrát na flétnu při zákroku, který by měl tento třes v rukou odstranit. Lékaři v Texasu implantovali do jejího mozku elektrody, jež by měly třes kontrolovat. Během chirurgického zákroku ji však museli udržet při vědomí, aby zjistili, zda elektrody fungují. V připojeném videu můžete vidět paní Henry, jak hraje na flétnu bez jakéhokoli viditelného třesu, zatímco lékaři a zdravotní sestry tleskají, jakmile skončí. Hluboká mozková stimulace se používá hlavně u pacientů s Parkinsonovou chorobou a u lidí s tremorem, ale také se testuje u lidí trpících depresí.
více zde

Orchestr El Sistema v potížích

Eduardo Mendez, nově jmenovaný výkonný ředitel National System of Youth and Children’s Orchestra of Venezuela známého pod názvem El Sistema, říká, že se bude snažit udržet programovou náplň souboru, který po smrti svého charismatického zakladatele čelí jednomu z nejtvrdších období své historie. V rozhovoru v hlavním sídle hudebně-vzdělávacího programu El Sistema v Caracasu uvedl, „že program musí překonat zhoubnou ekonomickou krizi, která přinutila stovky hudebníků opustit zemi, a vzpamatovat se ze ztráty José Antonia Abreua, který v minulých dnech zemřel“. Sdělil, že 8 procent učitelů programu nedávno opustilo zemi, aby hledalo lepší život v zahraničí.

Simón Bolívar Youth Orchestra ztratil v uplynulých šesti měsících 42 procent svých hudebníků, i když většina volných míst byla naplněna mladšími hudebníky. „Nebylo snadné přesvědčit lidi, aby zůstali,“ řekl Mendez. Podle údajů společnosti El Sistema se v celé Venezuele účastní hudebního programu 980.000 dětí a mladých hudebníků.

Napětí mezi El Sistema a venezuelskými úředníky se projevilo v loňském roce, když žák Abreua, dirigent Gustavo Dudamel, kritizoval diktátorskou politiku prezidenta Nicoláse Madura. Krátce po vyostřené výměně názorů venezuelští představitelé pozastavili dvě turné po Spojených státech a Asii, které měl Gustavo Dudamel dirigovat. Ke zrušení nebylo poskytnuto žádné vysvětlení. Mendez řekl, že Dudamel bude i nadále kreativním ředitelem společnosti a očekává se, že v srpnu a v září bude dirigovat několik koncertů ve Venezuele. Mohl by se také účastnit výstavy o El Sistema na summitu OSN ve Vídni v květnu tohoto roku.

Opera v Lausanne vyhodila recenzenta

Operní dům v Lausanne zrušil akreditaci kritika časopisu ResMusica. Důvodem jsou texty, které opera považuje za nevhodné, nenávistné a lidsky škodlivé. Vedení divadla obecně považuje texty recenzenta ResMusica za neobjektivní a nespravedlivé. Podnětem pro stažení akreditace byla recenze na provedení Belliniho opery La Sonnambula s ruskou sopranistkou Olgou Peretyatko v roli Aminy. ResMusica odmítá obvinění a hovoří o bezprecedentním incidentu.

Vincenzo Bellini: La Sonnambula – Marie Lys (Lisa), Olga Peretyatko-Mariotti (Amina), Antonino Siragusa (Elvino) – Opéra de Lausanne 2018 (zdroj opera-lausanne.ch / foto Alan Humerose)

Berlínští filharmonikové budou hrát nadále v Baden-Badenu

Velikonoční festival ve Festspielhausu Baden-Baden bude pokračovat v partnerství s Berlínskou filharmonií až do roku 2022. Jarní festival se koná od roku 2013. V roce 2019 zde orchestr vystoupí s dirigenty Kirillem Petrenkem a Riccardem Mutim.

Festspielhaus Baden-Baden bude pokračovat v partnerství s Berlínskou filharmonií – na snímku intendant Festspielhausu Andreas Mölich-Zebhauser a intendantka Berlínských filharmoniků Andrea Zietzschmann (zdroj FB Festspielhaus Baden-Baden / foto Michael Gregonowits)

V letošním roce přijel orchestr do Baden-Baden naposledy pod taktovkou Sira Simona Rattlea. Letošní program zahrnoval operu Richarda Wagnera Parsifal.

Hudbymilovný prezident

Prezident Bundestagu, tedy Spolkového sněmu (parlamentu), Wolfgang Schäuble (75) je uznávaným fanouškem Johanna Sebastiana Bacha. Jeho oblíbeným dílem jsou Matoušovy pašije. Jak řekl týdeník Die Zeit: „Matoušovy pašije vás dvě a půl hodiny uchvátí. Člověk je unesen, ale také vyčerpán, a tak to má být,“ řekl politik CDU.

1. 1
  2. 2