Hudebním ředitelem Královské opery v Londýně bude Jakub Hrůša
Světově uznávaný dirigent s českými kořeny Jakub Hrůša se od září 2025 stane novým hudebním ředitelem Královské opery v Covent Garden, kterou před ním jako jediný Čech v padesátých letech minulého století krátce řídil Rafael Kubelík. Do té doby bude zastávat pozici designovaného hudebního ředitele. Na uvedeném prestižním postu v jednom ze světově nejvýznamnějších operních domů vystřídá Antonia Pappana, který od sezony 2024/2025 přijal u Londýnského symfonického orchestru místo šéfdirigenta po Simonu Rattleovi, jenž odchází k Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu. Podepsáním smlouvy s Královskou operou v Londýně a po nedávných opakovaných vystoupeních s Berlínskými a Vídeňskými filharmoniky i vysoce oceňovaném debutu na Salcburském festivalu se nejlepší český dirigent současnosti Jakub Hrůša dostává na absolutní světovou špičku ve svém oboru.
Jakub Hrůša dosud v Královské opeře dirigoval s obrovským úspěchem Carmen (2018) a Lohengrina (2022). Budoucí inscenace, které povede už jako hudební ředitel, zahrnují mimo jiné díla Janáčka, Pucciniho, Prokofjeva a Brittena. V sezoně 2027/2028 se Hrůša znovu setká s režisérem Barrie Koskym, s nímž v létě spolupracoval v Salcburku na Janáčkově Kátě Kabanové, aby společně uvedli Prsten Nibelungův od Richarda Wagnera, který jako celek v Královské opeře zazní poprvé od roku 2018. Jako první opera ze čtyřdílného cyklu Prsten Nibelungův bude již v září 2023 uvedeno Zlato Rýna.
Ke svému jmenování na pozici hudebního ředitele Královské opery v Covent Garden Jakub Hrůša uvedl: „Měl jsem tu čest pracovat na dvou nádherných inscenacích Královské opery jako hostující dirigent a nedávný Lohengrin byl jedním z vrcholů mého dosavadního uměleckého života. Vždycky jsem snil o místě, kde bych mohl pravidelně a bez kompromisů dosahovat nejvyšších standardů v tak náročné umělecké formě, jakou opera bezesporu je. Proto nesmírně rád přijímám nabízenou pozici hudebního ředitele Královské opery a těším se na další spolupráci s jejím skvělým týmem, od hudebníků přes jevištní umělce a produkční až po management. A jsem šťastný, že Londýn bude nejen místem, kde jsem vždy rád pobýval i pracoval a kde po větší část roku žije moje rodina, ale nyní také mým skutečným uměleckým domovem v oblasti opery. Považuji za opravdový dar, že své dovednosti a energii mohu věnovat budoucnosti tohoto výjimečného operního domu.“
Jakub Hrůša bude po Karlu Ranklovi, Rafaelu Kubelíkovi, siru Georgu Soltim, siru Colinu Davisovi a Bernardu Haitinkovi teprve sedmým hudebním ředitelem Královské opery v jejích poválečných dějinách. Se sirem Antoniem Pappanem, nejdéle sloužícím hudebním ředitelem Královské opery, který ze svého postu odstoupí na konci sezony 2023/2024, bude až do září 2025 sdílet ředitelskou zodpovědnost za fungování operního domu.
Prostý výčet hvězdných jmen hudebních ředitelů Královské opery ukazuje, o jak mimořádně prestižní post se jedná. Královská opera je jednou z předních světových operních společností. Sídlí v kultovním divadle Covent Garden a je proslulá jak vynikajícími inscenacemi tradičních oper, tak i objednávkami nových děl od nejlepších současných operních skladatelů, jako jsou George Benjamin, Kaija Saariaho, Mark-Anthony Turnage a Thomas Adès.
David Mareček, generální ředitel České filharmonie, výběr Jakuba Hrůši na místo hudebního ředitele Královské opery okomentoval lapidárně: „Královská opera Covent Garden patří do elitní společnosti nejlepších operních domů světa. Jmenování Jakuba Hrůši do jejího čela je podobným úspěchem, jako kdyby český trenér usedl na lavičku Realu Madrid. Pro českou kulturu je to senzační zpráva!“
Důvody výběru Jakuba Hrůši shrnul ředitel Královské opery Oliver Maers: „Jakub se v symfonickém i operním repertoáru osvědčil jako jeden z nejzajímavějších dirigentů současnosti. Zaujala nás nejen jeho vynikající umělecká tvorba, ale také velkorysost a vřelost jeho osobnosti: Jakub je opravdový spolupracovník, schopný ze svých kolegů dostat to nejlepší. Jako hudebník s vysokým intelektem, přemýšlivostí a hlubokým přesvědčením o síle hudby, která nás může změnit, je pro Covent Garden perfektní volbou.“
Jakub Hrůša je šéfdirigentem Bamberských symfoniků, hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie a hlavním hostujícím dirigentem Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Nejlepší a nejúspěšnější český dirigent současnosti je zároveň častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů v Evropě i v zámoří včetně Berlínských, Vídeňských a Mnichovských filharmoniků, amsterdamského královského orchestru Concertgebouw či Newyorské filharmonie, Bostonského symfonického orchestru a Clevelandského orchestru. Vedle symfonické hudby Jakub Hrůša často diriguje i v operních domech, jako jsou Vídeňská státní opera, Národní opera v Paříži nebo Curyšská opera. Tři roky byl hudebním ředitelem festivalu v Glyndebourne. Rozsah jeho repertoáru je obdivuhodně široký. V zahraničí bývá Jakub Hrůša zvláště oceňován za vynikající interpretace děl velikánů klasické hudby od 18. do 20. století stejně jako za kanonická provedení slavných i méně známých skladeb českých autorů od Smetany až po současnost. Jeho nepříliš častá vystoupení v tuzemsku jsou vždy vyhledávanou uměleckou událostí.
Také v letošní sezoně bude Jakub Hrůša v České republice dirigovat jen několik málo koncertů. S Českou filharmonií před Vánocemi provede ve světové premiéře Sedmou symfonii Jaroslava Krčka spolu s Druhým houslovým koncertem Bohuslava Martinů a Sinfoniettou Leoše Janáčka a v dubnu Klavírní koncert Alexandra Skrjabina a Sukova Asraela, který stál na počátku jeho strmé, s jinými českými dirigenty těžko srovnatelné kariéry. V obou případech s prvním českým orchestrem doprovodí sólisty zvučných jmen – houslistu Leonidase Kavakose a klavíristu Daniila Trifonova. Vedle pražských koncertů bude možné Jakuba Hrůšu slyšet ještě ve Zlíně, kam se snaží i přes své enormní pracovní vytížení pravidelně vracet ke svému prvnímu orchestru, který řídil jako šéfdirigent, a v rodném Brně, kde ve scénické podobě nastuduje Janáčkovu Glagolskou mši, kterou sám navrhl nápaditě spojit s operou Z mrtvého domu. V tuzemsku se bude jednat o jeho první operu od roku 2009.
V zahraničí věnuje Jakub Hrůša v sezoně 2022/2023 nejvíce času Bamberským symfonikům, a to jak v Bamberku a jinde v Německu, tak i na zájezdech do Belgie, Vatikánu, Španělska, Švýcarska, Jižní Koreje a na Tchaj-wan. S Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia nastuduje čtyři projekty. Dva abonentní programy provede s Vídeňskými filharmoniky, s nimiž zároveň vyrazí na turné do Paříže, Amsterodamu, Hamburku a Kolína nad Rýnem. Z dalších hudebních těles se znovu setká se Staatskapelle Dresden, Pařížským rozhlasovým orchestrem či Orchestrem curyšské Tonhalle. Mimo jiných závazků bude také tradičně předsedat mezinárodní porotě mahlerovské soutěže v Bamberku.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]