Hybatelé rezonance pokračují recitálem Jana Bartoše
Jan Bartoš hledá pro každou skladbu ten „správný“, odpovídající výraz, bez ohledu na obecné metodiky a principy. Na koncertě zazní Schubertova Sonáta a moll a z Beethovenových skladeb Sonáta c moll a 6 bagatel. „Díla, která jsem vybral pro tento recitál, pro mě představují to nejhlubší, co v hudbě kdy vzniklo. Všechny tři skladby mají mnoho společného – vznikly ve stejné době, tzn. v průběhu let 1822 – 1823, a všechna nějakým způsobem reflektují smrt,“ komentuje výběr programu Jan Bartoš a dodává: „Pokud hudba může zprostředkovat mystický zážitek, v posledních Beethovenových skladbách jsme mu nejblíže.” To, že Bartoš patří k současné české klavírní špičce, potvrdil mimo jiné při lednovém sólovém recitálu v Rudolfinu i na posledním CD Beethovenových klavírních sonát.
Jan Bartoš je držitelem doktorátu Akademie múzických umění v Praze a Professional Studies Certificate Manhattan School of Music v New Yorku. V roce 2009 debutoval v New Yorku v Beethovenově Koncertu pro klavír a orchestr Es dur s Manhattan Philharmonia. Ve stejném roce absolvoval sólová vystoupení v Carnegie Hall, Merkin Concert Hall, Juilliard School a Rockefeller University v New Yorku. Vedle svých uměleckých aktivit se věnuje též dramaturgii Prague Music Performance, jenž před sedmi lety založil a jenž novátorsky kombinuje koncerty s mistrovskými kurzy a přednáškami.
Jan Bartoš má hudbu v genech, oba jeho rodiče a bratr jsou hudebníci. Sám začal hrát na klavír v 5 letech. Studia v Praze proložil zahraniční zkušeností v Amsterdamu. Vedle Ivana Moravce, jenž vedl jeho doktorské studium, Bartoše ovlivnili také pedagogové na Manhattan School of Music v New Yorku či Leon Fleisher a Boris Berman v rámci soukromých konzultací. V USA se také intenzivně věnoval komorní hudbě pod vedením Roberta Manna (Juilliard String Quartet) a Lawrence Duttona (Emerson String Quartet). Je vítězem mnoha zahraničních soutěží (např. newyorské Peter S. Reed Award, Rotary Musikförderpreis v Norimberku či Concertino Praga) a koncertoval v mnoha evropských zemích, v Asii i v USA. Vystupoval s proslulými orchestry, namátkou s Českou filharmonií, PKF – Prague Philharmonia, Manhattan Philharmonia či Siam Sinfonietta. Spolupracoval s řadou skvělých dirigentů, vedle Jiřího Bělohlávka třeba s Kennethem Kieslerem, A. Sebastianem Weiserem, Ondrejem Lenárdem nebo Tomášem Hanusem. Získal též řadu prestižních ocenění a stipendií, ale vlastně se těmito úspěchy chlubí nerad, protože „umění nelze měřit.“
Za koncertním cyklem Hybatelé rezonance stojí firma C. Bechstein ve spolupráci s Národní galerií Praha. Celý cyklus letos uzavře 10. června 2019 Ivo Kahánek, který si svou technicky dokonalou a působivou interpretací vybudoval nejen u tuzemského publika výjimečné postavení. V jeho podání zazní díla Johanna Sebastiana Bacha, Miloslava Kabeláče, Leoše Janáčka i Ludwiga van Beethovena.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]