I operní pěvci jsou jen lidé – v Litomyšli se zpívalo navzdory nemocným hlasivkám

Ve středu 7. července 2021 večer se scházeli do Smetanova domu v Litomyšli operní nadšenci. Chtěli vidět a slyšet své idoly, pěvce, kteří mají rozběhnutou světovou kariéru, a ještě k tomu jsou mladí a atraktivní. Ohlášen byl koncert operních hvězd Petra Nekorance a Simony Šaturové. Překvapení však čekalo na návštěvníky již u vchodu. Po nezbytné prohlídce dokladů o očkování dostali návštěvníci program zdarma. To proto, že byla náhlá změna účinkujících. Namísto Simony Šaturové, kterou postihla náhlá hlasová indispozice, vystoupila sopranistka Jana Šrejma Kačírková.

Jana Šrejma Kačírková, Petr Nekoranec a Komorní filharmonie Pardubice - Smetanova Litomyšl 2021 (foto Smetanova Litomyšl)
Jana Šrejma Kačírková, Petr Nekoranec a Komorní filharmonie Pardubice – Smetanova Litomyšl 2021 (foto Smetanova Litomyšl)

Zvědavost publika však byla o to větší. Ještě, že tenorista Petr Nekoranec v programu zůstal – pěvec letos na festivalu v Litomyšli debutoval a publikum se na něho těšilo. Změn doznal samozřejmě také program, ale jen lehce. Árie z oper W.A. Mozarta zůstaly zachovány, sopranistka přidala oproti programu árii Zuzanky z Figarovy svatby a árii Fiordiligiz Cosi fan tutte. Tenorista oproti programu přidal árii Nemorina z Donizettiho Nápoje lásky a společně pěvci přinesli duet Fiordiligi a Ferranda z druhého dějství Cosi fan tutte.

Na programu tedy bylo dílo W.A.Mozarta, nejprve předehra k opeře Don Giovanni, pak zazněla árie Dona Ottavia z prvního dějství. Pokračoval duet Donny Anny a Dona Ottavia z prvního dějství a poté recitativ a árie Donny Anny ze druhého dějství. Další operou byl Mitridates, král Pontský a jeho kavatina z prvního dějství a po ní árie Zuzanky z opery Figarova svatba ze čtvrtého dějství.

Poté zazněla hudba Gaetana Donizettiho a již zmíněná árie Nemorina, následovala předehra k opeře Gioacchima Rossiniho Lazebník sevillský a poté árie Arnolda ze čtvrtého dějství z opery Vilém Tell. A na závěr opět Mozart a opera Cosi fan tutte. Nejprve árie Fiordiligi z prvního dějství a poté duet Fiordiligi a Ferranda z druhého dějství, který večer uzavřel.

Łukasz Borowicz a Komorní filharmonie Pardubice - Smetanova Litomyšl 2021 (foto Smetanova Litomyšl)
Łukasz Borowicz a Komorní filharmonie Pardubice – Smetanova Litomyšl 2021 (foto Smetanova Litomyšl)

Pro oba pěvce to musela být neskutečně stresová situace. Jana Šrejma Kačírková reagovala na změnu v podstatě ze dne na den a spolu s tenoristou si museli duety alespoň zkusit. Přesto zůstala na venek zcela klidná a klidný zůstal i její hlas. Příjemný, jasný, znělý soprán, plný alikvotních tónů, které dávají hlasu barvu, pevný a podpořený dechem, dokázal vyjádřit emoce, obsažené v každé árii i duetu.

Přesto pro publikum zůstal největším „tahákem“ tenorista. Byl to jeho debut na festivalu a jistě mu na vystoupení záleželo. Nicméně posluchač stále čekal, kdy konečně předvede svůj hlas. V prvních áriích i v duetu bylo slyšet, že se šetří a že výšky bere sice měkce, ale jen „jako“. Přesto mu zněl hlas jasně a dobře se nesl. Ale přece jen, nebylo to ono. V poslední árii Arnolda, ze čtvrtého dějství opery Vilém Tell, se ozvalo jemné přeskakování hlasu ve střední poloze. To už i interpret usoudil, že je zle. Proto vystoupil před publikum s omluvou. Nejprve za Simonu Šaturovou, kterou znovu omluvil před publikem, ale pak i za sebe. Prozradil, že se mu poprvé stalo něco s hlasivkami a k tomu že má migrénu, a proto že nezpívá naplno. Posledním číslem pořadu byl duet Fiordiligi a Ferranda z druhého dějství Mozartovy opery Cosi fan tutte, kde již tenorista slyšitelně s hlasem bojoval.

Jana Šrejma Kačírková, Petr Nekoranec, Łukasz Borowicz a Komorní filharmonie Pardubice - Smetanova Litomyšl 2021 (foto Smetanova Litomyšl)
Jana Šrejma Kačírková, Petr Nekoranec, Łukasz Borowicz a Komorní filharmonie Pardubice – Smetanova Litomyšl 2021 (foto Smetanova Litomyšl)

Je nutné uznat, že Petr Nekoranec dostál svému slibu a na festivalu před publikem vystoupil, když už nemohla jeho partnerka, a že to byl hrdinský a zodpovědný přístup k pořadateli a k publiku (méně již sám k sobě). Publiku předvedl, že je opravdový profesionál se skvělou hlasovou technikou, jestliže dokázal náročný repertoár uzpívat i v indispozici. Riskoval ovšem, že si hlas poškodí, což by při jeho mládí a nastartované kariéře bylo fatální. Snad jeho vystoupení nemělo následky a držme mu palce, aby se brzy dal do pořádku. Budeme se jistě těšit na některý z dalších koncertů.

Hrdinou večera však byl bezesporu orchestr. Komorní filharmonie Pardubice není soubor, který by každý večer hrál opery a měl na repertoáru operní díla. Proto pro ně změna programu nejspíš znamenala ze dne na den nazkoušet nová repertoárová čísla. Je obdivuhodné, že hráli bez problémů a doprovázeli oba interprety velmi citlivě, což má jistě na svědomí Łukasz Borowicz, polský mladý dirigent, který se věnuje především operní hudbě a dokázal udržet výkon orchestru na vysoké úrovni i ve velmi neobvyklých podmínkách.

Smetanova Litomyšl: Jana Šrejma Kačírková & Petr Nekoranec Gala
Středa 7. července 2021, Smetanův dům, Litomyšl

Jana Šrejma Kačírková – soprán
Petr Nekoranec – tenor

Komorní filharmonie Pardubice
Łukasz Borowicz – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


1 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments