Igor Františák: Kultura a umění se ocitly na úplném okraji zájmu

  1. 1
  2. 2

Jako interpret se nemůžu dočkat, až budu opět moci naplno zkoušet se svými hudebními kolegy nové programy. A především hrát na koncertech pro živé publikum. Streamované přenosy rozhodně nepovažuji za vhodnou a důstojnou náhradu živých koncertů. Je to pouhá reprodukce – náhražka, která nikdy nenahradí emoce a prožitky získané z živých vystoupení. Rozumím ale tomu, že v překlenovacím období tato služba byla prospěšná – není to však cesta, po níž bychom se měli ubírat do budoucna. Nyní bych si už konečně přál návrat k normálnímu životu, k jednoduchosti a přirozenosti.

Mahan Esfahani a Igor Františák (archiv umělce)

Pojďme ale k něčemu pozitivnímu, k hudbě samotné. Letošní festivalový program je protkán skladbami Ludwiga van Beethovena, jehož 250. výročí od narození si letos celý svět připomíná. Máte Vy osobně k tomuto velikánovi nějaký specifický vztah?
Letošní dramaturgii jsem do značné míry (třetinu festivalových koncertů) věnoval tomuto hudebnímu géniovi. V tomto ohledu jsem zařadil jeho monumentální duchovní skladby, jakými jsou Missa solemnis či krásné, ale zřídkakdy uváděné oratorium Kristus na hoře Olivetské. Beethoven mě především okouzlil svou komorní tvorbou. Ať se jedná o smyčcová kvarteta, klavírní tria či sonáty pro housle nebo violoncello. Jeho dokonalá forma a instrumentace byla vzorem také dalším skladatelům.

Řadu z těchto kompozic si budou moci vyslechnout návštěvníci našeho festivalu.

Na festivalu se rovněž představíte jako interpret. Jednou ve skladbách již zmiňovaného Ludwiga van Beethovena a Franze Schuberta společně s Bennewitzovým kvartetem, Petrem Riesem, Ondřejem Vrabcem a Martinem Petrákem, podruhé pak s Jiřím Vodičkou, Tomášem Jamníkem a Martinem Kasíkem v Kvartetu pro konec času Oliviera Messiaena. Zajímá mě, jestli a jak moc je pro vás obtížné skloubit hraní na festivalu s jeho řízením?
Za ty roky, co zastávám obě tyto roviny, to nepovažuji za příliš komplikované. V mnoha ohledech je to oboustranně prospěšné a inspirativní. Pravdou je, že mě vždy fascinovala komorní muzika a možnost spolupráce se špičkovými interprety, se kterými právě zde mám nejlepší možnost tříbit názor na finální podobě každého jednotlivého díla. Oba projekty jsou v podstatě snem každého klarinetisty, protože se jedná o nejzásadnější komorní skladby, které se navíc uvádějí velmi zřídka.

Collegium 1704, Opava 2011 (zdroj SHF)

Kdybyste měl vypíchnout koncerty, na které se vy sám nejvíce těšíte, a měl na ně pozvat čtenáře tohoto rozhovoru, které by to byly?
Rozhodně to budou oba projekty, na kterých vystoupí vynikající sopranistka Martina Janková (12. září společně s barokním orchestrem Musica Florea a 18. září se symfonickým Ostrava Youth Orchestra, kde uvede nádherné Mozartovy árie). Nevšedním zážitkem bude rozhodně vystoupení absolutní světové špičky komorní hry Pavel Haas Quartet, který zahraje smyčcové kvartety Janáčka a Smetany. Poprvé na našem festivalu vystoupí unikátní žesťový orchestr Moravia Brass Band, a to společně s Českým filharmonickým sborem Brno, který je stejně jako Collegium 1704 s Václavem Luksem a barokním souborem Collegium Marianum již řadu let našim rezidenčním souborem. Pyšnit se také můžeme dvěma koncerty íránského cembalisty Mahana Esfahaniho, který byl posledním žákem legendární Zuzany Růžičkové. U této mimořádné příležitosti propojíme oba recitály s veřejnými besedami tohoto geniálního interpreta před promítáním životopisného filmu Zuzana Růžičková – Hudba znamená život. V letošním roce si rovněž připomeneme odkaz Jana Amose Komenského v podobě Labyrintu světa a ráje srdce Petra Ebena, kterou představí jeho syn Marek Eben společně s varhaníkem Tomášem Thonem. Žánrově poněkud odlišnou hudbu zahraje skvělá jazzová pianistka Beata Hlavenková se svým kvartetem. Uvede autorský večer zhudebněné poezie ze svého alba Sně, za které letos získala Cenu Anděl 2019.

Z letošní programové nabídky byly některé koncerty přesunuty na příští rok. Jak se rýsuje podoba Svatováclavského hudebního festivalu 2021? Můžete již nyní poodhalit něco z dalších plánů?
Psát v tuto chvíli relevantně o následujícím ročníku našeho festivalu a poodhalovat plány nepovažuji za smysluplné. Nikdo z nás neví, co se bude dít za měsíc, natožpak za rok! Nicméně v současné době finalizuji dramaturgii, kterou bychom rádi v září 2021 u nás uvedli. Z těchto „idejí“ namátkou mohu uvést oratorium Potopa francouzského skladatele Camilla Saint-Saënse, Rossiniho Petite messe solennelle nebo pozvání skvělých zahraničních interpretů jakými jsou například italský pianista Federico Colli, hráčka na barokní housle Florence Malgoire, violoncellista Othmar Müller nebo cembalisté Ingomar Rainer a Lars Ulrik Mortensen. Z netradičních projektů to bude vystoupení Cotatcha Orchestra s projektem „Bigbandová elektronika“. Pokud přežijeme letošní podzim, upřímně věřím, že se společně setkáme s našimi posluchači i v následujícím roce.

Děkuji za rozhovor a přeji vám i Svatováclavskému hudebnímu festivalu vše dobré.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments