Interview s českou soudobou komorní hudbou (2)

Rozhovor s těmi, kdo ji píší a hrají a kdo jí pomáhají do světa
Texty Ivana Medka (66)


Ivan MedekV šedesátých letech dvacátého století spolupracoval Ivan Medek s Československou televizí. Jeden z pořadů, které pro ni připravil (patrně koncem šedesátých roků), se věnoval soudobé komorní hudbě. Jejím tvůrcům, interpretům i organizátorům.

Zveřejňujeme druhou část Medkova bodového scénáře se stejnou poznámkou jako minule. Text má tu odvrácenou stránku, že některá témata jsou jenom naznačená, takže se ne vždy dovídáme, o čem jednotliví hosté nakonec hovořili.

A kde navazujeme? Po ukázkách z tvorby Viktora Kalabise a Věroslava Neumanna přišla v pořadu řeč na příležitosti, při nichž soudobá komorní hudba mohla znít: v rámci Pražského jara a koncertních sezon v Praze i ve všech ostatních městech. A samozřejmě také při skladatelských přehlídkách pořádaných Svazem československých skladatelů.
***

Záběr na stolek, u kterého sedí zástupci Svazu československých skladatelů
(titulek: Kateřina Šulcová, Dr. Pavel Eckstein /Svaz čsl. skladatelů/)

Kateřina Šulcová: Letošní přehlídka nové tvorby začne… (Uvádí statistická čísla a stručně nový pořad.)

Dr. Pavel Eckstein: Nesmíme zapomenout také na to, o čem jste hovořil na začátku, totiž že naše komorní hudba se hraje ve velkém rozsahu i v zahraničí. A to nejen živě, při koncertech, ale i v rozhlasech a vyvážíme ji na páscích, uvádíme při přednáškách a tak dále. (Hovoří o této práci.)

Ivan Medek: To všechno jsou fakta, která začínají ospravedlňovat tu hromadu not, desek a plakátů, za kterou jsem se na začátku pokusil schovat. Ale skutečný smysl má popsaný notový papír teprve ve chvíli, kdy se změní ve zvuk.

Zvuk: Klement Slavický: Toccata – 3. část – hraje Václav Zelený.
Po několika taktech záběr na klavír, detaily rukou, klaviaturu, pak teprve záběr na klavíristu

(titulek: Klement Slavický: Toccata pro klavír – hraje Václav Zelený)

Záběry na posluchače – Dr. Miloslav Nedbal drží v ruce noty skladby Klementa Slavického, sleduje skladbu, záběry notového zápisu, ruce klavíristy, posluchači a tak dále

(titulek: Dr. Miloslav Nedbal – Čs. rozhlas)

Dr. Miloslav Nedbal: Myslím, že kdybychom se podívali zejména do minulých let, museli bychom spravedlivě konstatovat, že málokde se pro uvedení soudobé tvorby do života udělalo tolik práce jako v rozhlase.

Mezitím přišel ke stolku Dr. Nedbala

Ivan Medek: Což ovšem neznamená, že by se jí právě v současné době nemohlo věnovat trochu víc času. A nejen soudobé komorní hudbě, myslím totiž dobré hudbě vůbec. Někdy mám trochu pocit, že posluchače – a nezlobte se na mne: taky diváky – trochu podceňujeme. Napadlo mě to při poslouchání Slavického, který přece v rozhlase řadu let pracoval, a byla to dobrá práce.

Dr. Miloslav Nedbal: (Hovoří o profilu Klementa Slavického – skladatele)

Medek mezitím přechází ke klavíru, kde stále sedí Václav Zelený

Ivan Medek: Kdybyste měl srovnat práci třeba na Brahmsově Klavírním koncertu a této Toccatě?

Václav Zelený: (Hovoří o studiu skladby a moderní hudby vůbec.)

Medek stranou klavíru s poznámkami v ruce

Ivan Medek: Slíbili jsme na začátku, že se pokusíme o jakýsi průhled do současné komorní tvorby. Je mi teď trochu, jako bych listoval skladatelským kalendářem a zastavoval se u různých jmen a dat narození: Viktor Kalabis – 1923, Věroslav Neumann – 1931, Klement Slavický – 1910, a teď jsem otevřel další stránku se jménem Jan Klusák – 1934. Komorní harmonie s Liborem Peškem natočila jeho První invenci už před časem na filmový záběr.

Film 35 mm
Klusák: I. Invence
Komorní harmonie
Libor Pešek

Studio: U stolku Jan Klusák a Ivan Medek

Jan Klusák: Já vím, že je to trochu jiné, než co jsme poslouchali až dosud. Bylo tady ale už řečeno, že nemůžeme a teď už konečně snad ani nemusíme hovořit všichni stejně. Jde jen o to, abychom nelhali. (Vlastními slovy, jak to dělá.)

Jan Klusák (foto archiv)
Jan Klusák

Ivan Medek: Děkuju vám za to, že vlastně jen dál potvrzujete skutečnost mnoha souběžně probíhajících proudů v naší soudobé hudbě. A to ještě nemluvíme o oblasti, kde se experimentuje a dělá to, čemu se říká Nová hudba. Mám z toho více než širokého rozpětí radost a taky mám radost, že nemusím dělat ani soudce, ani proroka. Myslím, že mnohem těžší úlohu mají ti, kdo z toho všeho musí vybírat pro vydávání tiskem, na deskách a pro export.

Záběry obálek desek, hudebnin, propagačního materiálu Hudebního informačního střediska a tak dále.
Medek mezitím přechází k většímu stolku, kde sedí ostatní účastníci besedy:

(titulky: Dr. Milena Galušková /Hudební informační středisko/, Dr. Ladislav Šíp /Státní hudební vydavatelství/, Dr. Jiří Macek /Artia/ a tak dále)

Krátký rozhovor Ivana Medka o vydavatelské práci, propagaci a exportu hudebnin a desek s pracovníky Státního hudebního vydavatelství, Artie, Hudebního informačního střediska a tak dále.

Na závěr rozhovoru opět montáž propagačních materiálů.
Medek přechází ke stolku, kde sedí Pavel Bořkovec, Hana Prošková, Miroslav Venhoda – vždy titulek pod obraz

Ivan Medek: (k Pavlu Bořkovcovi) Já vím, pane profesore, že bych asi dostal nedostatečnou ze společenského chování za to, že vás, jako nejstaršího, představuju až naposled, ale zachránit se můžu jen tak, že z toho udělám úmysl a budu tedy důsledný a zeptám se nejdřív Mirka Venhody, proč si myslí, že taková starodávná forma jako je madrigal může ještě i dnes něco říct a znamenat.

Miroslav Venhoda: Protože madrigal je moc, zhruba řečeno, něco mezi taneční písní a filosofickou meditací a já doufám, že dnes mají lidi stejnou schopnost být veselí a současně přemýšlet jako třeba v patnáctém století.

Ivan Medek: (k Haně Proškové) Hanko, jaké je to psát verše a vědět, že jedním z prvních čtenářů bude tatínek (musím to prozradit, že Hana Prošková je jednou z dcer Pavla Bořkovce) a současně vědět, že asi dřív nebo později začne uvažovat, že by z nich mohl udělat píseň nebo něco takového?

Hana Prošková: (Několik slov k otázce.)

Mezitím Venhoda odchází k souboru

Pavel Bořkovec: Já jsem vlastně psal vokální hudbu vždycky a ve všech podobách – opery a tak dále.

Ivan Medek: Máte, pane profesore, pocit, že obraz dnešku v oblasti komorní hudby se podstatně liší od let vašeho mládí v Sukově škole nebo od let mezi dvěma válkami?

Pavel Bořkovec: (Vlastními slovy odpověď – stručně.)

Ivan Medek: (Závěr pořadu)

(titulek: Pavel Bořkovec: Hudba a Ptáci z Madrigalů
O čase na slova Hany Proškové.)

Noví pěvci madrigalů řídí Miroslav Venhoda

Miroslav Venhoda (archiv)
Miroslav Venhoda (archiv)

(pokračování příště)
Foto archiv rodiny Medkovy, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat