Iphigénie in HD – newyorská chřipka na Tauridě

Emocemi se na newyorské scéně v sobotu rozhodně nešetřilo. Přiznám se, že teď mám na mysli něco jiného, než se může zdát. Totiž nemohu se ubránit dojdu, že přenosy z Met se do jisté míry začínají podobat bulváru. Plácido Domingo a Susan Graham zpívali v ohlášené indispozici a očividně jim bylo pod psa. Oba by si zasloužili alespoň deset minut klidu. Jenže proč bychom se netěšili také z nachlazení sedmdesátiletého maestra, kterému o pauze div nestrkali kameru až do pytlíku mentolových bonbonů, kterými si v šatně snažil pomoci. Co bude dál? Něco jako Met in HD Gossip Show? Nechme to raději být a pojďme na ty emoce, o které zde jde především.


Iphigénie na Tauridě je jednoznačným důkazem skladatelovy filosofie, která si klade za cíl vyprávět o emocích, citech či jiných hnutích mysli, které hrají jednu z hlavních rolí ve vnitřním životě každého z nás. Současná produkce Stephena Wadswortha věrně ctí tradiční pojetí řeckého mýtu. Nesnaží se příběh jakkoliv aktualizovat, a tak vcelku prostá scéna zde především dává vyniknout vnitřnímu konfliktu každého z protagonistů. Hudební režie se opět snažila zachraňovat, co se dalo, takže Susan Grahamovou v první třetině večera násilným odostřením zvuku téměr zcela zbavila sykavek, čímž bylo znemožněno umělkyni rozumět. Naštěstí to netrvalo dlouho, a tak po váhavém začátku, kdy se zvukový výstup jako celek podobal spíše hluku, již ve zbytku večera hudební složka působila vyrovnaněji. Nabyl jsem ale dojmu, že tentokrát šlo především o to, co bylo v New Yorku namixováno a vysláno do světa, kde s tím už moc nezmohli. (Přenos jsem sledoval v královéhradeckém Centrálu.)



Patrick Summers vedl orchestr tak, aby dění v orchestřišti nekontrastovalo s tím, co se odehrává na jevišti. V hledišti Met musel orchestr působit jako bílé plátno pro barvité výjevy citového dění na jevišti, čehož se bohužel přes smíšenou kvalitu zvuku můžeme jen domýšlet.

Tahákem večera byli i přes svou indispozici Susan Graham a Plácido Domingo. Tenor Paul Groves v roli Pylady ovšem ukázal, že je mu strojené herectví cizí, a tak působil naprosto přirozeně. Jako kdyby si svůj hebký tenor nechal ušít přímo na míru pro gluckovsko-mozartovský repertoár. Přestože Susan Graham včera nemohla vládnout silou, povedlo se jí vyzpívat pozoruhodnou škálu barev krutého osudu hlavní hrdinky. S rolí Iphigénie je sžitá natolik, že si může dovolit k roli na jevišti přistupovat především psychologicky. Plácido Domingo byl v zákulisí očividně hodně nervózní, čemuž již zmíněné bulvární špehování rozhodně nepřidalo. Ovšem jakmile vstoupil na scénu, podal i přes mizerné rozpoložení standardní výkon hodný jeho osobnosti. Pro Paula Grovese musí být spolupráce s Domingem opravdu velkou inspirací. Za zmínku v obsazení přenosu by stál také baryton Gordon Hawkins alias tauridský král Thoas.



Sečteno a podtrženo, ani viróza, ani bezcitné zásahy techniky sobotní přenos rozhodně nepokazily. Nicméně, jak jsme i včera z úst Natalie Dessay alias makové panenky v šedém provedení slyšeli, bylo by nejlepší být přímo v divadle a ne pouze kdesi v kině, kde se poslední dobou zvukový výstup zdá velice nevěrohodný.

 

Christoph Willibald Gluck:
Iphigénie en Tauride
Dirigent: Patrick Summers
Režie: Stephen Wadsworth
Scéna: Thomas Lynch
Kostýmy: Martin Pakledinaz
Světla: Neil Peter Jampolis
Choreograf: Daniel Pelzig
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Premiéra 27.listopadu 2007 The Metropolitan Opera New York
(koprodukce The Metropolitan Opera New York/Seattle Opera)
Met in HD live 26.2.2011

Iphigénie – Susan Graham
Oreste – Plácido Domingo
Pylade – Paul Groves
Thoas – Gordon Hawkins
Diane – Julie Boulianne
First Priestess – Lei Xu
Second Priestess – Cecelia Hall
Scythian Minister – David Won
Clytemnestre – Jacqueline Antaramian
Agamemnon – Rob Besserer

www.metopera.org


Mohlo by vás zajímat


90
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
90 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Inu ano, přesně tak, bulvárnost k MET organicky patří, nevkusné průvodcovství, na které jsou nasazovány operní hvězdy, je pevnou součástí těchto přenosů. Přenosy z jiných divadel na tomto nešvaru nestaví. Nevím, nakolik by stálo za to, vymanit se z alchymie přenosu a zajet si rovnou do divadla – nevím, nakolik by se mi líbila atmosféra v publiku, které sice vítá potleskem nachlazeného Dominga, ještě, než zazpívá jedinou notu, protože to je Domingo, ale neocení zatleskáním Grovese, jehož výkon byl včera ze všech sólistů nejvíce pozoruhodný, protože jej prostě bere jako "doplněk".

Khail

Domingo už ztrácí sílu, je za zenitem. Po zcela nesmyslném promítání Nixona, zase jeden kousek, který z dramaturgického hlediska stojí za to vidět i v kině. I když musím souhlasit s autorem, že přenosy se stávají stále více bulvárním koloritem, přiživovaným u nás ještě stále dokola se opakující reklamou ve všech možných plátcích. Možná, by bylo dobré se místo na MF orientovat na reklamu v Blesku. Ano, mám úplně stejný dojem jako autor recenze. Z přenosů v Česku se stal jakýsi fallus uctívaný rádobymilovníky opery. Po třech letech snad i jim došlo, že nejde o nic jiného, než o marketing… Číst vice »

Anonymous

pro anonymního 27. února 2011 11:22

Ano, máte naprostou pravdu. Groves, skvělý a daleko vyčnívající, byl jen outěžkem stárnoucího Dominga. Tak to při těchto na efekt vysílaných projekcích je. Stavějí na hvězdách, ne na výkonech.

Rút

Výnimočně pravdivo napísané.

Šári

I mě došlo po návštěvě Metropolitní vloni, že jde o pouhý marketing. Ještě před dvěma lety jsem si myslela, že jde o věrný přímý přenos ve zvuku i obraze. Teď vím, že nejenom zvuková magie, ale především nesmyslná obrazová režie přenosu, zprostředkovává úplně jiný zážitek. Tak tomu muselo být i včera. Nicméně chodím dál a mám v hlavě vždy pozornou dělicí čáru, abych se nepropadla do iluze dokonalosti servírovanou mistrem zvuku při přenoszu do kina.

Hvězdou večera byl jednoznačně Groves.

Anonymous

K nafouklé bublině ohledně přenosů z Metropolitní lze říct všelicos. Před delší dobou jsme opustili přenosy do Brna, kde kromě návodu na použití, přímo z New Yorku z úst Voigt, Graham, Fleming či jiných propagátorů, kde se dozvíte, jak úžasné je to představení, dostanete ještě jeden návod na použití, v češtině, který vám objasní, jak úžasné je představení, které za chvíli zhlédnete…V programech stále čteme, že jde o "text převzat z anglického originálu dodaného Metropolitníé operou NY", ač snad už každá ví, že to prostě není pravda a že o "anglický originál" šlo pouze v případě opery Nikxo v Číně,… Číst vice »

Anonymous

Je treba to tak brat. Nie cakat cosi neskutecne, ale ako doplnok ist do kina na veci, ktore v dosahu v divadle nemate moznost pozriet.

fandorin

K bulváru se blíží v některých místech i recenze: "Newyorská chřipka na Tauridě", "maková panenka Dessay", to má být co? Přijde mi poněkud zbytečné pořád dokola opakovat, že přenosy z MET do kin nejsou opravdové divadlo a autentický prožitek z opery vypadá jinak. To snad každý trochu inteligentní člověk ví. Stejně tak nemá cenu rozhořčovat se nad marketingovými triky MET. Taková MET prostě byla, je a bude. I když osobně by mi hodně vadilo, kdybych polovinu přestávky musel dělat rozhovor a být sledován kamerou téměř všude.Jinak jsem měl včera pěkný večer krásnou Gluckovou hudbou. Susan Graham splnila mé předběžné představy,… Číst vice »

Khail

pro fandorina:

Bulvární recenze na bulvární produkt. Bohužel včera snad nejvíc ze všech přenosů, které jsem měl možnost vidět čišelo to, že je vyumělkovaný (hlavně po zvukové stránce). Je dobré to připomenout, neboť v MF se můžete dočíst, jak je to skvělý a velkolepý umělecký počin po každém přenosu.

Ano, Dominga si stejně jako vy vážím, jako legendy. Ale umění odejít by měl mít každý soudný, i legenda.

fandorin

A ještě jedna poznámka: rozhodně bych se obešel bez "úvodního slova" před přenosem, které v Pardubicích obstarává jakási slečna, která patrně o vysílané opeře neví nic (asi o žádné opeře), a má i problém se souvislým vyjadřováním. A to řekne všeho všudy čtyři, pět vět.

fandorin

pro Khail:

Pravda, včera se mi nejvíce ze všech přenosů zdál zvuk "divný". Navíc v Pardubicích jsme měli řadu rušivých prvků v první části (praskání jako na staré desce), po přestávce toto bylo odstraněno.

fandorin

Kdo se trochu orientuje v hudebním světe, nebude věřit paní Drápelové, a ani ji číst. O její erudici jsem zjistil své tak před deseti, patnácti lety, když jsem si čas od času četl časopis Harmonie. Už tehdy psala nesmysly.

Anonymous

Fandorin Nesouhlasím s postojem, že nemá cenu se k tomu vyjadřovat, protože pí Drápelová nerozumí tomu, o čem píše, zatímco vy tomu rozumíte. Drápelová, stejně jako všechny slečny, co mají projevy před přenosem, a všichni zvukaři a režiséři přenosu, kteří vaří tento šalebný lektvar, se obrací nikoliv na poučené, nýbrž na nepoučené publikum. Virtuálka z Met má nejen šanci přežít, ale i uškrtit skutečné divadlo, protože cílí na bulvární složku vkusu mas, zatímco skutečné divadlo má už dnes existenční potíže: lidi budou chodit na iluzi z Met a nebudou platit ksuitečné divadlo – reálně hrozí, že přijde doba, kdy i… Číst vice »

ytaner

Ani já nemohu napsat něco přiliš odlišného. Potlesk Domingovi za to, že vešel mě též pobavil. Kromě P. Grovese mi přišel hodně zajímavý výkon G. Hawkinse. Ani on však velké uznání publika nesklidil. To, s čím ale nesouhlasím je, že na přenosy chodí "rádobymilovníci". I přes všechna negativa (zvuk, komerční snahy…) je to velmi snadná možnost vidět a slyšet (byť ne zrovna autenticky). A popularizaci opera přeci také potřebuje. Návštěvnost operních představení známe všichni – nebo je to někde jinak? Myslím, že každému je jasné, že večer v divadle se něčím podobným nedá nahradit. Jen doplnit. A za sebe přiznám,… Číst vice »

fandorin

"Masy" na operu nikdy nechodily a chodit nebudou, navzdory mediálním masážím. Většině lidí je operní hudba 1) cizí, 2) když už, tak si zvolí něco "populárního" typu Traviaty, Bohémy. Mají-li divadla existenční potíže, není to kvůli přenosům do kin, které trvají teprve pár let.

fandorin

Malá glosa k potlesku pro Dominga: jemu takhle při vstupu na scénu tleskali v MET už před čtvrtstoletím – podívejte se na Toscu z března 1985 (dirigoval Sinopoli). Mnohem bouřlivější aplaus měla třeba Mirella Freni ve Fedoře (myslím rok 1996), tam tleskali asi 1 minutu. Když v roce 1960 Callasová zpívala v La Scale v Poliutovi, potlesk trval asi 2 minuty!

Anonymous

fandorin

Obtíže divadel je jev, který na příčiny komplexní, přenosy jsou pouze jedním, nejnovějším faktorem, který ovšem má potenciál nesnáze prohloubit.
Vzhledem k silné iluzornosti, až virtuálnosti přenosů nesouhlasím s názorem, že jde o "propagaci opery". To v žádném případě.
A proto povznesený přístup typu "o Drápelové se nemá cenu bavit (protože já jsem znalec)" nesdílím.

fandorin

Nepokládám za znalce, možná trochu poučeného laika:-)
Jenom se mi někdy zdá, že Drápelové a spol. vlastně děláme reklamu… Protože nakonec té většině lidí, která se o operu nezajímá, nebo zajímá jenom velmi povrchně, stačí "recenze" paní Drápelové, stejně jako jim stačí pouze přenosy z MET (a hlavně takové, kde zpívá Nětrebko, protože je mediální hvězda). Takže svůj přístup bych neoznačil za povznesený, ale za realistický:-)

Anonymous

Neviděl jsem Toscu před 25 lety, ale předpokládám, že tehdytleskai Domingovi za jeho současné výkony, včera – a to jsem viděl – mu tlekali za to, co znamenal dříve. Jistě publikum v Metopera prodělalo za čtvrtstoletí také vývoj – včera tleskalo jednomu bez příčiny, jinému bez příčiny netleskalo. A když už se dívám na přenos, tak vnímám a hodnotím i publikum.

Evan

Vždy má smysl upozorňovat na to, že pod krásným zlatým staniolem může být místo kvalitní čokolády sojová náhražka. To má smysl za všech okolností a vždy. I když se to může zdád jako boj s větrnými mlýny. Je mi lhostejné, že si někdo v Česku zvolil přenosy jako svůj podnikatelský záměr a že ten projekt je (alespoň v Praze) dobrý a živí ho. Vadí mi spíše nepravdivá reklama, která je o projekcích šířena a chvástalství, které je zaplacené mediálním propojením s MF Dnes. To poškozuje především domácí divadla. Právě tím, že to oslovuje lidi, kteří se o operu, jak psal… Číst vice »

Anonymous

Děláme Drápelové reklamu? Tak ji nedělejme (kdo toto jméno do dnešní diskuze vnesl??).
Bylo by chybou kvůli nějaké takové paní nepozvednout hlas, nevyužít toho, že existuje prostředí, které dává nezávislý prostor, který není popaltný ani MFD ani MET.

Anonymous

No já nevím, ale mám z některých předchozích komentářů rozporuplný pocit. Kritizovat projekt MET in HD?? To je podle mě hloupost. Upřímě, kdo z vás by jinak např. včerejší Ifigénii viděl?? Troufnu si říct, že jen velmi velmi malá část z těch, kteří zavítali do kina. A pokud někomu nevoní přímé přenosy, nikdo mu nebrání v tom jet přímo do Metropolitní. Tolik asi můj názor.

Petr

Ale ono tady o to jde. Je zaměstnaná v MF jako redaktor, Aerofilms uzavřel zcela jednostranně nevýhodnou smlouvu s MF, za kterou platí nejenom jedním projekčním sálem v Praze vyhrazeným MF, ale i těžké peníze za každoprojekční článek. Pochvalný od zaměstnance MF. Tím se sice v očích odborné veřejnosti ta redaktorka zdiskreditovala už dávno, ale laik si ho v kulturní rubrice přečte a myslí si, že je to divadlo a že stačí jít do kina. Jde o to, že lidé musí mít chuť chodit na operu do divadla a ta redaktorka by měla dělat maximum pro divadla, reginální i pražská… Číst vice »

Anonymous

pro anonyma 27. února 2011 12:56

Nikdo nekritizuje projekt Met in Hd, ale způsob jeho prosazování do povědomí lidí v Česku. Ten je jednoznačně masivně prováděný a ničí a ubíjí tím domácí kulturu. Takže jistě, ať existuje, ale ať ho v médiích neglorifikují, jako něco nneuvěřitelného. Na celou řadu věcí chodím také proto, že je to můj zájem a vidět Iphigenii se jen tak nedá. Ale názor na věc mám velmi střízlivý. Nelze připustit, aby projekce z Met byly podávány médii jako umění, které není a na operní divadla v Česku se kašlalo, jako to děla MF Dnes.

Anonymous

Naprostý souhlas. To, že MF Dnes dokáže ovivnit spoustu lidí je jasné a že se nevěnuje domácí kultuře (opernímu dění) ani z desetiny tolik, co placenému odstavci o přenosech je více než zjevné.

Anonymous

fandorin a Netrebko, tak mediální hvězda říkáte, jo? Já jsem ji až do nedávna neviděl, jen slyšel a četl, jak je krásná a jak zpívá a tak jsem se šel podívat na dona Pascala. Tam přišla na jeviště herečka, které taky hned jak se objevila tak tleskali. A ejhle žádná krasavice to ta Netrebko nebyla, ale naopak skříňovitě zavalitá nepochybně ruska od pohledu a zpěv: No, zpívala hlavně stehny. Nebo zívala stehny? Však víte čím obecenstvo ohromila že, taky jste to viděli.

Pavel Šimáček

Potlesk zpěvákovi nebo zpěvačce po té, co se objeví na scéně – aniž vydá jediný tón – k opeře patří odedávna. Víme, že zpěvačky mnohdy ani nemohly začít zpívat, orchestr musel začínat znovu a znovu, protože publikum vyžadovalo další a další děkovačky. Sám jsem byl ale před lety překvapen ve Vídni,kde publikum Gruberovou, jakmile se objevila na jevišti jako Lucia, přivítalo neuvěřitelným potleskem.K Iphigenii: inscenačně mi přišla dost nevzrušivá, narozdíl třeba od Fischerovy v Theater an der Wien před rokem (kdybyste si chtěli přečíst, psal jsem o ní https://www.operaplus.cz/2010/03/viden-iphigenie-plna-prizraku.html). A byl jsem docela rád, že se na ni dívám v… Číst vice »

Anonymous

Dovolte několik poznámek k diskuzi. Že do divadel nikdo nechodí? Tak třeba ve Vídni, kde se opera sice jmenuje Státní, ale vnímají ji jako Národní divadlo, ba téměř jako Císařské divadlo, jako klenot, vynaloží snahu o nejvyšší kvalitu, angažuji za manažera špičkového zahraničního odborníka, který najde openíze, aby angažovval mezinárodnín pěveckou špičku, ba dokáže angažovat celý externí orchestr (podívejte se naproti tomu do Prahy, či do celé řady zdejších "národních" divadel) – a výsledek je, že na všechny jen trochu atraktivní věci nedostanete lístky, pokud si je ihned po otevření předprodeje nezajistíte, tedy 4-6 měsíců dopředu. Totéž vidíte v Paříži,… Číst vice »

Ruda Koláčný

Předchozí: ano, je to přesně tak. Ztrácí se úcta k tradicím, opravdovým a skutečným kulturním hodnotám a divadlu jako takovému. Místo toho jsou všichni vedle z přenosů z Met. A nakonec ta zaplacená redaktorka Mladé Fronty ještě vymýšlí, jak zlikvidovat SOP. Inu asi jí za články o Met platí dobře. Nevím, ale jestli jí to samotné v budoucnu uživí. Přeci jenom občas napsat něco z domácích divadel by nebylo od věci. Až nebudou domácí divadla (a díky vám paná Drápelová) a budou jenom přenosy, asi nebude zaměstanavatel platit jen za jeden článek o přenosech plný plat? Co paní Drápelová?

Anonymous

Chodím na přenosy už od doby jejich vzniku. Prošl jsem obdobím euforie z toho, že máem na dosah hvězdy a inscenace, o kterých se mi ani nesnilo i zklamáním, když jsem viděl, jak odlišné je představení v sále a přenos na vlastní kůži. I přesto stále chodím. Je to pro mne doplnění divadelního zážitku doma, ve Vídni, Mnichově, Paříži. Nwelíbí se mi však u nás celostátně prosazovaná kampaň na přenosy. Jsem skutečně přesvědčený jako pisatel 13.38, že bychom si místo chvály přenosů, na nichž nemáme žádnou zásluhu a jen dáváme vydělat Met a agenturám, měli více vážit domácí kultury. Současná… Číst vice »

Anonymous

Předchozí: "Nwelíbí se mi však u nás celostátně prosazovaná kampaň na přenosy" A mně se zase nelíbí celostátně prosazovaná kampaň na jogurty Danone. Proboha, přemýšlejte!

Anonymous

S těmi jogurty máte vlastně pravdu – tu reklamu všichni platíme. Stejně jako reklamní kampaň na přenosy z Met – celý aprát, včetně MfD a Drápelové platímne ze vstupného na ty přenosy.

Anonymous

Spíš je to o morálním kreditu Drápelové. Na jednu stranu se nechá platit Aerofilms a na druhou ruší SOP! nevím, ptroč bych měl ze vstupného platit i oslavné články v tisku! Možná, že kdyby se na tu zbytečnou glorifikaci vykašlali, mají ty své jogurty levnější. danone nekupuju, koupím jihočeský jogurt a levněji :-)

Anonymous

No právě. Kupujte si jihočeské jogurty, choďte do Jihočeského divadla a ne na MET do kin a nestěžujte si na nějaké celostátní kampaně. Už to unavuje.

Anonymous

Jakápak nezávislá publicistika? Operaplus je snad také mediálním partnerem přenosů, její logo je na všech propagačních materiálech Met in HD a pan Dvořák do brožury k sezóně přenosů z Met přispěl také svou vlezdoprdelovskou špetkou do mlýna. Cituji: "Kažý přenos z Metropolitní opery je i v Česku ohromnou událostí nevídaných rozměrů, kdy o nějakém zevšednění nemůže být ani řeč." Vít Dvořák, Operaplus, brožura ke stávající sezóně přenosů z Met, strana 5

Vít Dvořák

Dobré dopoledne, pro předchozího anonymního: Můj příspěvek do sezónní brožury Met in HD byl autorem publikace hrubě zkreslen, když byla jedna věta vytržena z kontextu a ty ostatní neuvěřejněny. Ale hlavně: Za Operu Plus jsme už loni rozhodli vypovědět společnosti Aerofilms smlouvu o mediálním partnerství. Výpovědní lhůta končí 28.2.2011. V otázce závislosti či nezávislosti našich recenzí si každý může názor udělat sám.

Anonymous

Taky se mi včera zdál zvuk při přenosu upravovaný víc než je únosné. Vedle toho co píše autor recenze jsem na několika místech měl pocit, jak když sedím v nějaké zvukové laboratoři, kde různými náhlými změnami zkouší můj sluch. Také mi hodně vadila nápovědka, evidentně pomáhající Domingovi.

Khail

Pane Sovinský recenzi ale psal někdo jiný :-) Je zábavné, jak je některým nepříjemné, když tu někdo v diskusi odhalí pravdu. Proč bych měl nadšeně konzumovat konzum z Met a všude hlásat jaká to je nedostižná kvalita, když nejde o nic víc, než o komerční projekt? Inu namalovat se dá i dřevo, aby vypadalo jako zlaté. Pane Sovinský vaše pochvalné trošky do mlýna včetně recenze brožury, o které mluvíte vám nikdo nebere. To, že se tady nechváli nekriticky to je díky bohu pravda a lidi je potřeba získávat hlavně pro divadlo a ne pro náhražky. Jinak to s kulturou u… Číst vice »

Anonymous

Recenze tu opravdu nebývají na přenosy přehnaně pochvalné. Vlastně tu nejsou nějaké přespříliš chvástavé recenze na nic. Je mi také líto, že si nevážíme domácího operního divadla raději jsme ohromeni západem a přenosy. Věřím však, že domácí divadlo si i přes nepřízeň osudu a komercionalizaci velkých operních divadel své věrné diváky zachová a přežije. Zohlednit byla z těch oper, které člověk jen tak neshlédne a tak v tomto případě bylo dobře jeji nasazeni v dramaturgii přenosů této sezóny. Eva Zilmundová

Anonymous

Opravuji a omlouvám se: Iphigenie byla z těch oper… Eva Zikmundová

Dan

Chodíme pravidelně na SMS zaslané MF. Je to zadarmo. Takže není potřeba platit vysoké vstupné v němž je ta všechna reklama, jenom být chytrý a využít toho, za co ostatní na vstupném platí. Ještě se mi nestalo, že bych se zadarmo jako firemní předplatitel MF nedostal do malého sálu ve Světozoru. Chce to být chytrý a ne platit vstupné :-). K debat´m: Je to čistá komerce a výdělečný podnik. Tak čemu se divíte. Pořadatel a jeho věrný pan Sovinský a paní Drápelová budou pět ódy dál. Jen s tím rozdílem, že V. Dŕapelová to dělá za prachy a Jarda Sovinský… Číst vice »

Radek

Proč to tu pořád řešíte? Jasně, že to je výdělečný podnik a vždycky byl. Okouzlení opadá, ukazuje se, že jde zčásti o podvod se zvukem, ale i tak na ně všichni chodíte :-) Proč asi? nechte si každého ať si hodnotí co chce a jak chce a ať si fandí čemu chce a kdy chce. kdo chce chválu má ji v novinách a na blugu přenosů i jinde víc než dost :-)). Tentokrát to pro mne bylo velké zklamání z Dominga. Hoch už stárne.

Anonymous

pro anonymního 27. února 2011 14:53(zřejmě pověstného J. Sovinského odjinud). A o co jde? Narozdíl od jiných mediálních partnerů (jako je třeba MF, Harmonie) se tu nešílí a píší tu recenze přenosů tak, jak to přísluší, jako bulváru z kina a jako o promítání, ne jako o hlubokém uměleckém zážitku. Vždyť to ty přenosy jsou. Bulvár jak vyšitý. Ano všichni jsme byli před lety okouzlení, ale teď se ukazuje jaká bublina to je. Konkurenční projekty Opera in Cinema takhle trapně bulvární reklamní praktiky nepoužívají – ty návody k použití jsou fakt jen pro hloupé amíky :-) Výborný byl včera Groves… Číst vice »

Anonymous

Odajkživa tu volají po tom, aby lidé chodili do divadla. Odjakživa se tu strhává vášnivá debata nad každým přenosem z Metropolitní. Tak se na kino vyklašlete a jděte do divadla. Mě už to taky štve, jak lidé na domácí operu kašlou a blázní po kinech.

Anonymous

Mě to pobaví vždycky. Ta hádka zastánců a odpůrců a úporná snaha o zbožštění modly. Proč? Přenosy do kin, upravované zvukově i onrazově. Konzum, ale dobrý. 450 korun trochu drahé,a ale kdo chce vidět hvězdy a klasickou výpravu, dá je za to. Ještě jsou tři kousky a příští sezóna zase plná hvězdiček.

Anonymous

Souhlasím s předchozím komentářem, ta "válka" je vždycky vtipná. Každopádně můj názor je ten, že projekt MET in HD je v podstatě dobrá věc. Určitě přiblíží operu veřejnosti. Já osobně jsem toho skvělým příkladem. O operu se zajímám od té doby co jsem byla na přímém přenosu Carmen a uchvátilo mě to. A pro některé nenechavé čtenáře na svou obranu musím dodat, že od té doby jsem i několikrát navštívila místní operní scénu, takže ne že by to u mě kinem končilo. A to je podle mě zásadní myšlenka celého projektu, přiblížit operu lidem. A určitě je i pro zpěváky… Číst vice »

Anonymous

S Garančou a Netrebko je to nesmysl, to spíš přenosy těží z jejich popularity, ale samozřejmě nepopírám, že ji i přiživují.Prostě taková spirála, kterou někdo někde někdy roztočil a teď už se točí sama.

Jinak zde alternativa pro místní diskutující, která dle mého názoru odpovídá nejvíce realitě přenosů. Běžný divák je spokojen, rozdíl mezi přenosem a opravdovým divadlem si uvědomuje, na živou operu chodí minimálně příležitostně, žádný marketing přenosů neřeší

http://klatovsky.denik.cz/kultura_region/prvni-primy-prenos-opery-lidi-prilakal20110227.html

Anonymous

Dobrý odkaz, hlavně fotka. Kino poloprázdné a nikdo neřeší, jestli je to zvokově nahalené nebo ne. Té hrstce se to líbí :-)

Anonymous

Těm neustálým narážkám na hall ve zvuku přenosů vůbec nerozumím. Hall je přece právě to, co zvuku dodává na přirozenosti. Pokud by zvuk zůstal suchý, tak to bude nepříjemné i babičkám v Klatovech. Pokud by se snímal tak, aby pobral přirozený dozvuk Metropolitní opery, tak z toho při vší úctě ke zvukařům Met vždy vyjde koule a vše bude nečitelné a rozmazané.

Anonymous

Já bach myslela, že to, co přenosy z MET přibližují divákům, je jen ztěží opera. Možná je to opera pro ty, co jinak žádnou skutečnou operu nenavštívili. Zvukařsky upraveníá Netrebko mi moc úchvatná nepřipadá. A tak mezi přínosy, které mi přenosy zprostředkovaly, bylo, že jsem se dozvěděla, že Neubauerovic rodina je velkorysá a že Bloombergovci jsou hrdí, jakož i že v San Franciscu je ve stejnou chvíli jiný čas než v Sydney.