Irena Chřibková a Roman Janál v Grossschönau
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica je již několik let skutečně mezinárodním projektem, který umně využívá své příhraniční polohy s Německem a v sudetské lokalitě nesoucí si stále svoji palčivou historickou zátěž, jež zanechává stopu až do dnešních dní, nabízí hudební podněty k navázání a soustavnému prohlubování česko-německého dialogu.
V letošním roce Lípa Musica připravila již v srpnu mimořádný prolog, který se uskutečnil v ruinách saského klášterního komplexu na hradě Oybin, jež je sám významně spjat s českou minulostí, a který se setkal s velkým úspěchem. Dalšími tradičními lokalitami, které v rámci česko-německého dialogu festival do programu již několik let zapojuje, je i obec Grossschönau, v podstatě navazující na český Varnsdorf, či jedna ze saských metropolí – Žitava.
V malebném Grossschönau se v rámci čtrnácté festivalové řady představí naše přední varhanice Irena Chřibková, která na zcela nový nástroj v místním Evangelicko-lutheránském kostele doprovodí barytonistu Romana Janála.„Jsem velmi ráda, že mohu vystoupit v rámci festivalu Lípa Musica. Každý koncert je jedinečný a je pro mne příležitostí přinést trochu krásy do tohoto světa. Dispozice nástroje vykazuje četné zajímavé romantické barvy, takže i náš program bude převážně v tomto duchu. Jinak varhany mohou vždy něčím překvapit, vždyť každý nástroj je originálem! Věřím, že tyto varhany budou pro mne překvapením jen příjemným,“ upřesňuje Irena Chřibková, která je jinak bytostně spjata s pražskou bazilikou sv. Jakuba. „Takřka pětadvacet let usedám za tyto největší pražské varhany, a tudíž ovlivněna tímto nástrojem ráda hraji francouzské mistry od baroka, přes romantiky a velké varhanní symfonie až po současnost. Na svých koncertech doma a především v zahraničí s oblibou uvádím české skladatele, ponejvíce Petra Ebena. Dílo Johanna Sebastiana Bacha patří k samozřejmé výbavě každého varhaníka,“ dodává Chřibková.
V sobotu 3. října se tito umělci zhostí programu, který nabídne setkání s hudbou Bacha, Regera, Guilmanta, Brahmse, Weinbergera, Dvořáka a Bonneta.Program tak sklene oblouk nad hudbou několika staletí. „Vždycky na podobné koncerty, byť duchovní nebo písňové se upřímně těším, jelikož kromě opery jsou tyhle sféry vokální tvorby mému srdci velmi blízké a znamenají určitou katarzi umělcovy duše,“ doplňuje Roman Janál.
Irena Chřibková je umělkyní světového renomé, ale přesto ráda vystupuje i na regionálních festivalech, kterým v tom nejlepším slova smyslu Lípa Musica je. „Regionální festivaly mají své nezastupitelné místo. Na koncertech v menších městech převážně potkávám pozorné a vděčné publikum. A pokud se týká nástrojů, pak mě zajímá jejich příběh a jejich budoucnost a vážím si všech, kteří jsou ochotni jakýmkoliv způsobem podpořit restaurování i stavbu nových varhan,“ uzavírá Irena Chřibková.
Na závěr poznamenejme, že festival Lípa Musica se do v letošním roce vypraví do Německa ještě jednou, a to společně se Smetanovým triem, které vystoupí v krásném secesním sále Žitavské radnice.
Foto Lípa Musica, archiv
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]