Jací budou Komedianti s Curou v Českém Krumlově?
Bezesporu jednou z nejvýznamnějších událostí letošního mezinárodního českokrumlovského hudebního festivalu budou Komedianti Ruggera Leoncavalla před Otáčivým hledištěm a světově uznávaný argentinský tenorista José Cura jako Canio, až na jednu reprízu ve všech naplánovaných představeních. José Cura tak splnil svůj slib, daný při svém recitálu na loňském festivalovém ročníku, že se po roce opět vrátí. (Tehdejší rozhovor Josého Cury pro Operu Plus najdete zde).
Přípravy na českokrumlovské Komedianty jsou v plném běhu, potvrdil jejich režisér Josef Průdek v rozhovoru pro náš portál:
Jací budou vaši Komedianti v Českém Krumlově? Bez nějakých větších experimentů nebo se přece jen alespoň v něčem budete snažit o novější pohled na ně?
Přál bych si, aby to bylo představení velmi temperamentní, které využije všechny možnosti, jež nám Otáčivé hlediště v Českém Krumlově nabízí. Jsme ještě více než měsíc před premiérou, máme již připravený a vyzkoušený plán otáčení točny, nasvícené jednotlivé scény a základní aranžmá sólistů a sboru. Předpokládám, že závěrečný čtrnáctidenní zkušební cyklus před premiérou 5.srpna, za přítomnosti našich hostů, především José Cury a dirigenta Maria De Rose přinesou teprve definitivní tvar inscenace. Příběh Cania a Neddy a dalších postav, které jsou jeho součástí, vyprávím svým pohledem, ale experimentem se to nazvat nedá.
Dělali jste nějaké úpravy v partituře? Budete hrát v originále nebo v českém překladu?
Partitura zazní kompletní bez jediného škrtu. Dokonce dirigent Mario De Rose po společné diskuzi o koncepci inscenace připravil do předehry asi třináctiminutovou vložku z Leoncavallovy hudby z Komediantů. Co bude inscenační náplní této vložky neprozradím, neboť to je překvapení. Celá opera je zpívána v originále.
Není přece jen trochu škoda, že v jednom večeru nebudete společně s Komedianty uvádět i Sedláka kavalíra? Proč ne?
Škoda to je z prostého důvodu, že Sedlák kavalír je nádherná opera. Provozní podmínky Otáčivého hlediště, kde hrajeme představení bez přestávek, nám však nedovoluje inscenace trvající okolo dvě a půl hodiny i více. Pro publikum by to bylo neúsnosné.
Snad každého operního fanouška, který o návštěvě vašich Komediantů začne uvažovat, napadne, zda José Cura bude mít při představení aspoň trochu rovnocenné partnery. Je přece jen zvyklý na vesměs špičkovou úroveň zpěváků – a nejen jich – okolo sebe…
Dobře jsme si vědomi, že řetěz je pevný tak, jak je pevný jeho nejslabší článek. Proto jsme vypsali mezinánárodní konkurs na ostatní role. Proběhl ve dvou dnech za přítomnosti dirigenta Maria De Rose. Myslím, že obsazení je výborné. Rozšířili jsme operní sbor na třiapadesát členů a posílili operní orchestr. Dále už musí následovat jen práce, práce a práce.
Byť už Komedianty v Českém Krumlově zkoušíte, José Cura se k vám připojí až v závěrečných zkouškách. Budete z něj mít trému? Při vší úctě k tomu, co v opeře máte za sebou, je to asi největší hvězda, se kterou jako režisér budete pracovat, že?
S José Curou a s dirigentem Mariem De Rose jsem se setkal již v prosinci roku 2010 ve Vídni, kde jsem jim na maketě Otáčivého hlediště představil koncepci mé inscenace. Naše diskuse trvala dvě hodiny a rozešli jsme se ve vzájemné shodě, s příslibem, že se sejdeme letos pětadvacátého července v Českém Krumlově. Takže trému už mám za sebou, respekt mi zůstal, což je asi přirozené a doufám, že se dostaví i příjemný pocit ze vzájemné tvůrčí spolupráce.
Byl velký problém získat Josého Curu pro tuto produkci?
Projekt vzniká v koprodukci Jihočeského divadla a agentury Auviex. Tato agentura také pana Curu pro roli Cania získala po loňském velmi úspěšném koncertu na Mezinárodním hudebním festivaluv Českém Krumlově. Nevím, jestli to bylo obtížné nebo ne, ale pan Cura se byl podívat na Otáčivém hledišti a tento prostor a princip otáčení hlediště jej nadchl.
Kolik zkoušek pan Cura bude mít? A měl předem nějaké zvláštní podmínky?
Pan Cura bude mít jednu samostatnou zkoušku s orchestrem, tzv. sedačku, tři aranžovací zkoušky, jednu hlavní zkoušku a jednu generální zkoušku. Jeho jedinou podmínkou je, že představení bude zpíváno na mikroporty, což je u exteriérových představení vcelku běžné.
Připomeňte prosím to, na co se lidé v souvislosti s českokrumlovskou točnou často ptají, totiž co se bude dít, pokud vám nebude přát počasí? A co to obnáší z hlediska příprav pro vás jako režiséra?
V případě nepřízně počasí je připravena tzakzvaná mokrá varianta, což je koncertně – poloscénické provedení opery v Jízdárně českokrumlovského zámku. Pro režiséra to znamená jednu zkoušku navíc v Jízdárně – na ní budeme vytvářet formu tohoto náhradního řešení.
Co se s inscenací Komediantů bude po letošním létě dít dál? Uvažuje se o reprízách i v létě příštího roku? Popřípadě o jejím přenesení do Českých Budějovic do běžného repertoáru Jihočeského divadla?
Inscenace Komedinatů má být reprízována na Otáčivém hledišti i v roce 2012. V Jihočeském divadle bude mít tato inscenace premiéru 7.října v Domě kultury Metropol, samozřejmě upravena pro realizaci v divadle kukátkového typu.
Kolik inscenací máte vůbec vy osobně na českokrumlovské točně za sebou? Ať už jako zpěvák či režisér?
Na českokrumlovské točně mám za sebou tři inscenace jako zpěvák a teď připravuji třetí inscenaci jako režisér. Jak vidíte, nemám v tomto prostoru žádné velké zkušenosti.
Poté, co jste odešel z místa šéfa opery v pražském Národním, jak vůbec šel dál váš život?
Po ukončení práce v pražském Národním divadle jsem se začal věnovat pedagogice. Učím od roku 2002 na Konzervatoři v Českých Budějovicích zpěv a vedu operní studio. Externě dále spolupracuji s Jihočeským divadlem, kde hraji a zpívám v některých inscenacích a jako režisér inscenuji přibližně jeden titul za sezónu. Teď mne čekají Komedianti v Českém Krumlově a přijal jsem také nabídku od Slovenského národného divadla, kde budu inscenovat operu Giuseppe Verdiho Otello s premiérou 21.října 2011. Takže na nedostatek práce si zatím nemohu stěžovat.
Ať se vám nejen českokrumlovští Komedianti vydaří, díky za rozhovor.
Ruggero Leoncavallo:
Pagliacci
(Komedianti)
Hudební nastudování: Mario De Rose
II. dirigent: Martin Peschík
Režie: Josef Průdek
Scéna : Pavel Krejčí
Kostýmy: Tomáš Kypta
Sbormistr: Josef Sychra
Orchestr a sbor opery a balet Jihočeského divadla České Budějovice
Premiéra 5.srpna 2011 Otáčivé hlediště Český Krumlov
Mezinárodní hudební festival Český Krumlov
Canio – José Cura / WeiLong Tao (8.8.)
Nedda – Jana Kačírková / Gabriela Kopperová
Tonio – Marco Danieli / Alexandr Beň
Beppe – Josef Moravec / Aleš Voráček
Silvio – Jiří Brückler / Svatopluk Sem
www.otacivehlediste.cz
www.festivalkrumlov.cz
Ptal se Vít Dvořák
Foto ze zkoušek: Jihočeské divadlo
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]