Jak nic nechtít. Festival 4 + 4 dny v pohybu slavil dvacetiny

Plug & Play – speciální událost k dvacátému výročí festivalu

K slavnostnímu zakončení festivalu byl připraven unikátní taneční a hudební večer v režii Michala Cabana. Na dramaturgii se podíleli ředitel festivalu Pavel Štorek a Jana Návratová. Pozvali nejlepší soubory současné taneční scény, tanečníků, hudebníků, aby propojili své nejlepší výňatky z tvorby a svou výjimečnou energii k barevnému kaleidoskopu. Řada z nich se také na uplynulých ročnících Čtyř dnů spolupodílela.

Plug & Play - 10.10.2015 Divadlo Archa - 4+4 dny v pohybu (foto 4+4)
Plug & Play – 10.10.2015 Divadlo Archa – 4+4 dny v pohybu (foto 4+4)

Moderování bohatého programu převzali Ondřej Cihlář a Petr Prokop, skvělí improvizátoři z Vosto5. Chvíli divákům nedocházelo, zda to skutečně nejsou opravdoví komentátoři sportovních událostí. Byli naprosto věrohodní. Celý program doprovázeli – udiveni chvílemi sami sebou – i tanečními výstupy, které se humorně a s vtipem sobě vlastním snažili hodnotit a konfrontovat se sportovním kláním.

Boca Loca Lab, seskupení zpěváků a performerů, rytmicky zpívali a rapovali, a bavili se i s podivným výrazným slovem „politika“. Za doprovodu kapely Please The Treas zahájili 420 PEOPLE. V čele s Natašou Novotnou a Václavem Kunešem si protančili Best of ze svého repertoáru. Jako vždy: Nataša Novotná, kolem které se vždycky vznáší neobyčejná aura, byla nádherná v duetu spolu se Štěpánem Pecharem.

Z repertoáru Debris Company byla předvedena krátká studie se sólovým violoncellem, které je uprostřed světelných efektů vtipně promítaných na zem. Tanečnice tančí na rastru světelných čar a kruhů. Obtáčí se s nimi a proti nim kolem sólového hráče, jako by byli na točně.

Veronika Kotlíková a Tereza Ondrová, zakladatelky a výborné tanečnice VerTeDance, souboru, který sbírá ceny na zahraničních festivalech a reprezentuje český tanec v zahraničí. Spolu s tanečnicí Karolínou Hejnovou a za doprovodu kapely Zrní si zahrály na jakési zrození. Z pytlů se vyklubaly jako kuřata nebo ptáčci. Tančí mezi peřím, to se z nich sype, na závěr rádoby komického čísla si na tělo vykreslí klíčová slova festivalu. Jak nic nechtít nebo chtít?

Mezitím Petr Váša, moravský básník, výtvarník a performer a tak trochu Bob McFerrin, baví publikum a improvizuje podle své momentální nálady. Ve zkratce nás vtahuje do žánru svého fyzického básnictví a tvůrčího procesu, na kterém dlouhá léta pracuje. Miřenka Čechová předvedla kus svého sólového vystoupení, kdy odvážně rozehrává své nohy a přirození. I když je v trikotu, je to drsná priorita pro komunikaci s divákem. Tanečnice a performerka leží na židli nohama k publiku, které na vtipnou, skoro surrealistickou hříčku přistupuje. Posléze již vsedě sama sebe ohryzává a pojídá. Její trup je přímo osázen zeleninou, a kam ústy dosáhne, všeho se zmocní a spolyká. Že by to byla inspirace Janem Švankmajerem?

Dalšími důležitými hosty byla Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského s ukázkou z inscenace Divadlo. Choreografka Dora Sulženko Hoštová s partnerem Honzou Čtvrtníkem vybrala kus ze svého pojetí Procesu.

Výrazná tanečnice Andrea Opavská vtáhla diváky do jedné z klíčových scén inscenace La Loba choreografky Lenky Vagnerové. Dialog tanečnice a zpěvačky Jany Vébrové (na hudbu Ivana Achera) vyjadřuje vnitřní napětí šelmy – to, co zvíře zažívá v boji o holou existenci.

Ke zlehčení atmosféry patřila vystoupení Suicidal pantomimers a Handa Gote mimů a performerů a na úplný závěr představení zahrála kapela Mamapapabanda s Tomášem Žižkou, který ke Čtyřem dnům neodmyslitelně patří. Výtvarník i hudebník Tomáš Žižka (mamapapa) je spolu s Denisou Václavovou (4 + 4 dny) autorem knihy Site specific a znovuobjevitelem tohoto pojmu, ke kterému má i může mít nepoučený divák nedůvěru.

Celý festival 4 + 4 dny v pohybu je postaven na tomto principu, jak vytáhnout umělecká díla a výtvory z uzavřených divadelních, koncertních či muzejních prostor, jak hledat a nacházet opuštěná a zapomenutá místa a jak je nechat zaznít a znít v jejich autentičnosti, stárnutí i zániku.

Dvacátý ročník festivalu skončil. Další opuštěný a nevyužitý prostor letos vybraného a propůjčeného Desfourského paláce, kde se uspořádalo množství událostí, výstav, představení, přednášek, sympozií a úvah o tom, co a jak a kdy přestavět, oživit či demolovat.

Když byli tvůrci festivalu na návštěvě bývalých kasáren na náměstí Republiky před jejich rekonstrukcí a před přestavěním těchto budov v nevkusné a matoucí obchodní centrum, vyjádřili se tímto zřejmě velmi významným výrokem: „Nakonec budou všechny obchodní centra opuštěný, až si lidi všechno nakoupěj, a my budeme dělat festival v opuštěných obchoďácích. Na to bychom se už teď měli připravit…“

4 + 4 dny v pohybu 2015
Plug & Play
Režie: Michal Caban
Dramaturgie: Pavel Štorek, Jana Návratová
Technická produkce: Katarína Ďuricová
Idea: Romana Š. Maliti
Moderátor: Jiří Havelka
10. října 2015 Divadlo Archa Praha

420PEOPLE
Please The Trees
Vertedance
Zrní
Petr Váša
Farma v Jeskyni
Miřenka Čechová
Handa Gote
Debris Company
Lenka Vágnerová
Dora Hoštová
Boca Loca Lab
Vojta Švejda
Tomáš Procházka aka Federsel
Me-Sa

www.ctyridny.cz

Foto 4+4 dny

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na