Jak se vyhnout potížím při létání s hudebními nástroji?

Letní měsíce jsou nejen obdobím dovolených, ale také častého cestování s hudebními nástroji. Kdo to jednou vyzkoušel, ví, s kolika problémy, malou vstřícností, zbytečnými diskuzemi a neznalostí leteckého personálu se dost často hudebníci setkávají. Slýcháme příběhy hráčů na smyčcové nástroje, kteří byli nuceni sundat ostrunění, protože by údajně šlo nástroj použít jako prak, fagot si hudebně nevzdělaný celník spletl s bazukou a také podivné argumenty o tom, že nástroj sice smí být na palubě jako kabinové zavazadlo, ale jeho obal ne, protože překračuje povolené rozměry. Připravili jsme pro vás proto několik důležitých tipů, jak zvýšit šanci, že s hudebním nástrojem odletíte.
Témata:SEZ
Ilustrační foto (zdroj WSJ Live)
Ilustrační foto (zdroj WSJ Live)

První krok

Prvním krokem je samozřejmě správná rezervace letenky, v níž upozorníte, že poletíte s hudebním nástrojem, pro větší hudební nástroj (violoncello, někdy i kytara) může letecká společnost požadovat přikoupení dalšího místa. Správný postup rezervace jsme pro vás na příkladu British Airways popsali v předcházejícím článku.

Na rozdíl od USA (nebo i Austrálie), kde jsou jednotné podmínky pro přepravu hudebních nástrojů uzákoněny, se Evropská unie k této problematice chová celkem laxně. Posledním krokem bylo schválení návrhu evropské směrnice leteckého transportu v roce 2014 Evropským parlamentem, jejíž implementaci se jednotlivé evropské státy spíše vyhýbají, nemluvě o minimální vstřícnosti evropských leteckých společností. Ne každé aerolinky vidí na palubě hudebníky s radostí.

Vstřícné i problémové aerolinky

Zde vám nejprve přinášíme seznam leteckých společností hodnocených podle vstřícnosti k přepravě hudebních nástrojů: zelená – velmi dobrá, oranžová – problematická, červená – špatná. Zajímavé, že červenou dostal nejen Ryanair, který je odporem k hudebníkům známý, ale také například České aerolinie nebo Lufthansa.

Jak hudební nástroj bezpečně odbavit

Nástroj by samozřejmě kvůli bezpečnosti měl být v pouzdru dobře upevněn. Nezapomeňte z obalu odstranit jakékoli tekutiny – může se jednat například i o malou lahvičku s olejem na strojivo u žesťových nástrojů, různá leštidla a podobně. Hobojisté a fagotisté: sadu pro úpravu strojků vnímá bezpečnostní personál jako malé nože. I struny navíc v obale nebo příručním zavazadle mohou celníci označit za vražedný nástroj. Hornisté: pokud váš nástroj nemá odnímatelný korpus, do přihrádky nad hlavou ho nevměstnáte.

Pro všechny případy je dobré nástroj označit nálepkou „křehké“ a přidat visačku s adresou majitele. Pokud nástroj přesahuje maximální dovolené rozměry, zjistěte si dopředu, zda aerolinky nabízí možnost odevzdat ho na oddělení nadrozměrných nebo křehkých zavazadel. Odtud by měl nástroj putovat ručním transportem do podpalubí letadla. Počítejte však v každém případě s tím, že obal nástroje musí být opravdu dokonale pevný, pro případ, že vykládání v cíli budou dělat nezodpovědní nebo neinformovaní lidé. Ideální jsou nerozbitné obaly, v nichž je nástroj zavěšen tak, aby se při jakékoli poloze obalu nedotýkal jeho stěn.

Obal zabalte ještě do igelitových fólií, riziko poškrábání je v letecké přepravě blízké jistotě. U smyčcových nástrojů se doporučuje povolit struny, protože nástroj bude vystaven změnám tlaku a teploty. Pokud se jedná o cenný hudební nástroj, je moudré opatřit si k němu kvalitní pojištění.

Přeshraniční transport hudebních nástrojů skýtá také nebezpečí horlivých celních úředníků, kteří budou prověřovat každou část nástroje organického původu a pokusí se najít důvod, proč by nástroj mohli zabavit. Nejčastěji se jedná o smyčce ze vzácných dřev nebo slonovinové díly. Pro takové případy je dobré si opatřit certifikát CITES

Pokud se dostanete do úzkých

V případě problémů s leteckým personálem je především potřeba mít dobře nastudované podmínky dané letecké společnosti, ideálně je vzít s sebou vytištěné a argumentovat jimi.

Letecké společnosti jsou povinny povolit hudebníkům přepravu nástrojů schválených rozměrů, pokud je v letadle místo a nástroje se bezpečně vejdou do přihrádek nad hlavami nebo pod sedadla. Počítejte však s tím, že letecký personál na prvním místě bude řešit bezpečnostní předpisy a to, že potřebujete letět i s instrumentem, je bude zajímat ze všeho nejméně.

Nastupujte do letadla co nejdříve, protože přihrádky nad hlavami se obsazují podle pořadí příchozích. Jakmile je nástroj v přihrádce uložen, neměl by jej nikdo svévolně vyndat ani nahradit věcmi ostatních cestujících. Platí to i ale naopak – letecké společnosti nejsou povinny odstraňovat věci ostatních cestujících, aby uvolnily místo pro váš nástroj.

Pokud nastane problém s uložením v kabině, je v některých případech možné se dohodnout s personálem, aby umístil nástroj v zadním prostoru kabiny a zajistil ho pásy.

Pokud ani na tuto možnost nepřistoupí a budou vyžadovat odevzdání nástroje do nákladového prostoru, okamžitě oznamte, že letadlo opouštíte. Uvědomte si, že na vyřešení celé záležitosti máte maximálně patnáct minut, protože poté bude letadlo uzavřeno a začne pojíždět po ranveji.

Šťastný let!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat