Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Jak se vyhnout potížím při létání s hudebními nástroji?
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaPublicistika

Jak se vyhnout potížím při létání s hudebními nástroji?

Letní měsíce jsou nejen obdobím dovolených, ale také častého cestování s hudebními nástroji. Kdo to jednou vyzkoušel, ví, s kolika problémy, malou vstřícností, zbytečnými diskuzemi a neznalostí leteckého personálu se dost často hudebníci setkávají. Slýcháme příběhy hráčů na smyčcové nástroje, kteří byli nuceni sundat ostrunění, protože by údajně šlo nástroj použít jako prak, fagot si hudebně nevzdělaný celník spletl s bazukou a také podivné argumenty o tom, že nástroj sice smí být na palubě jako kabinové zavazadlo, ale jeho obal ne, protože překračuje povolené rozměry. Připravili jsme pro vás proto několik důležitých tipů, jak zvýšit šanci, že s hudebním nástrojem odletíte.

redakce
Publikováno 11/07/2024
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
Ilustrační foto (zdroj WSJ Live)
Ilustrační foto (zdroj WSJ Live)
  • První krok
  • Vstřícné i problémové aerolinky
  • Jak hudební nástroj bezpečně odbavit
  • Pokud se dostanete do úzkých

První krok

Prvním krokem je samozřejmě správná rezervace letenky, v níž upozorníte, že poletíte s hudebním nástrojem, pro větší hudební nástroj (violoncello, někdy i kytara) může letecká společnost požadovat přikoupení dalšího místa. Správný postup rezervace jsme pro vás na příkladu British Airways popsali v předcházejícím článku.

Obsah
  • První krok
  • Vstřícné i problémové aerolinky
  • Jak hudební nástroj bezpečně odbavit
  • Pokud se dostanete do úzkých

Na rozdíl od USA (nebo i Austrálie), kde jsou jednotné podmínky pro přepravu hudebních nástrojů uzákoněny, se Evropská unie k této problematice chová celkem laxně. Posledním krokem bylo schválení návrhu evropské směrnice leteckého transportu v roce 2014 Evropským parlamentem, jejíž implementaci se jednotlivé evropské státy spíše vyhýbají, nemluvě o minimální vstřícnosti evropských leteckých společností. Ne každé aerolinky vidí na palubě hudebníky s radostí.

Vstřícné i problémové aerolinky

Zde vám nejprve přinášíme seznam leteckých společností hodnocených podle vstřícnosti k přepravě hudebních nástrojů: zelená – velmi dobrá, oranžová – problematická, červená – špatná. Zajímavé, že červenou dostal nejen Ryanair, který je odporem k hudebníkům známý, ale také například České aerolinie nebo Lufthansa.

Jak hudební nástroj bezpečně odbavit

Nástroj by samozřejmě kvůli bezpečnosti měl být v pouzdru dobře upevněn. Nezapomeňte z obalu odstranit jakékoli tekutiny – může se jednat například i o malou lahvičku s olejem na strojivo u žesťových nástrojů, různá leštidla a podobně. Hobojisté a fagotisté: sadu pro úpravu strojků vnímá bezpečnostní personál jako malé nože. I struny navíc v obale nebo příručním zavazadle mohou celníci označit za vražedný nástroj. Hornisté: pokud váš nástroj nemá odnímatelný korpus, do přihrádky nad hlavou ho nevměstnáte.

Pro všechny případy je dobré nástroj označit nálepkou „křehké“ a přidat visačku s adresou majitele. Pokud nástroj přesahuje maximální dovolené rozměry, zjistěte si dopředu, zda aerolinky nabízí možnost odevzdat ho na oddělení nadrozměrných nebo křehkých zavazadel. Odtud by měl nástroj putovat ručním transportem do podpalubí letadla. Počítejte však v každém případě s tím, že obal nástroje musí být opravdu dokonale pevný, pro případ, že vykládání v cíli budou dělat nezodpovědní nebo neinformovaní lidé. Ideální jsou nerozbitné obaly, v nichž je nástroj zavěšen tak, aby se při jakékoli poloze obalu nedotýkal jeho stěn.

Obal zabalte ještě do igelitových fólií, riziko poškrábání je v letecké přepravě blízké jistotě. U smyčcových nástrojů se doporučuje povolit struny, protože nástroj bude vystaven změnám tlaku a teploty. Pokud se jedná o cenný hudební nástroj, je moudré opatřit si k němu kvalitní pojištění.

Přeshraniční transport hudebních nástrojů skýtá také nebezpečí horlivých celních úředníků, kteří budou prověřovat každou část nástroje organického původu a pokusí se najít důvod, proč by nástroj mohli zabavit. Nejčastěji se jedná o smyčce ze vzácných dřev nebo slonovinové díly. Pro takové případy je dobré si opatřit certifikát CITES. 

Pokud se dostanete do úzkých

V případě problémů s leteckým personálem je především potřeba mít dobře nastudované podmínky dané letecké společnosti, ideálně je vzít s sebou vytištěné a argumentovat jimi.

Letecké společnosti jsou povinny povolit hudebníkům přepravu nástrojů schválených rozměrů, pokud je v letadle místo a nástroje se bezpečně vejdou do přihrádek nad hlavami nebo pod sedadla. Počítejte však s tím, že letecký personál na prvním místě bude řešit bezpečnostní předpisy a to, že potřebujete letět i s instrumentem, je bude zajímat ze všeho nejméně.

Nastupujte do letadla co nejdříve, protože přihrádky nad hlavami se obsazují podle pořadí příchozích. Jakmile je nástroj v přihrádce uložen, neměl by jej nikdo svévolně vyndat ani nahradit věcmi ostatních cestujících. Platí to i ale naopak – letecké společnosti nejsou povinny odstraňovat věci ostatních cestujících, aby uvolnily místo pro váš nástroj.

Pokud nastane problém s uložením v kabině, je v některých případech možné se dohodnout s personálem, aby umístil nástroj v zadním prostoru kabiny a zajistil ho pásy.

Pokud ani na tuto možnost nepřistoupí a budou vyžadovat odevzdání nástroje do nákladového prostoru, okamžitě oznamte, že letadlo opouštíte. Uvědomte si, že na vyřešení celé záležitosti máte maximálně patnáct minut, protože poté bude letadlo uzavřeno a začne pojíždět po ranveji.

Šťastný let!

TémataSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Smetanova Litomyšl: Velké finále – Má vlast 6. července 2024, Festivalová hala, Litomyšl – Tomáš Netopil a Česká filharmonie (zdroj Smetanova Litomyšl) Má vlast vháněla slzy do očí: Ohlédnutí za Smetanovou Litomyšlí
Další článek J. S. Bach: Air – Eliška Černohlávková, Petr Holuša, chor. Jiří Horák (foto Hana Major Sládková) Ohlédnutí za výročím Taneční konzervatoře I. V. Psoty
4.5 2 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up