Jak zazpívat Brahmse? Na klarinet!

Sharon Kam se jako první žena v dějinách festivalu stala kurátorkou komorní řady Dvořákovy Prahy. Z pěti koncertů, které zde tato izraelská klarinetistka hraje s různými formacemi, se ve čtvrtek 13. září 2018  v klášteře Sv. Anežky České konal koncert předposlední.
Sharon Kam, Ori Kam, Matan Porat, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

Sharon Kam si na koncert pozvala podle jejích slov „svého nejoblíbenějšího violistu“, vlastního bratra Oriho Kama, a klavíristu Matana Porata. Všichni tři mladí hudebníci pocházejí z Izraele, prošli vynikajícím školením v New Yorku a získali řadu soutěžních úspěchů. I když každý buduje svou kariéru samostatně, sourozenci Sharon a Ori se snaží čas od času společným vystoupením udržovat svůj hudební vztah.

Specifické trio klarinet, viola a klavír se neobjevuje v hudební literatuře příliš často. Jako první toto složení nejspíše použil Mozart ve svém „Kegelstatt-Triu“ Es dur, K. 498 z roku 1786, kdy byl klarinet ještě poměrně novým vynálezem. Jednoduchá třídílná optimistická skladba, kterou Mozart zkomponoval pro svou klavírní žačku a pro přítele Antona Stadlera, vynikajícího klarinetistu, se posléze vžila v jiných (smyčcových) nástrojových verzích. My jsme tedy mohli slyšet tu původní.

Sharon Kam, Ori Kam, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

Následovaly Schumannovy „Märchenerzählungen“. Pod tímto dlouhým názvem se skrývají Pohádky, čtyři kusy pro klarinet, violu a klavír op. 132. Přestože patří mezi poslední opusy, jež Schumann ještě stihl napsat před svým definitivním nervovým zhroucením na sklonku života, je to skladba veskrze pozitivní, hravá a energická. Což mladé umělce inspirovalo k výraznému živému a dynamickému  přednesu.

Velké překvapení a čirou krásu přinesly Dva zpěvy op. 91 s violou a klavírem Johannesa Brahmse, v nichž altový hlas nahradil klarinet. Najednou jsme místo písně s doprovodem, kde by pěvec a text na sebe strhnul přirozeně veškerou pozornost, slyšeli tři rovnocenné nástroje, jejichž party se prolínají, spojují a doplňují do jemného přediva a vytvářejí úchvatnou romantickou krajku. Klarinet je jedním z těch nástrojů, které dokážou promlouvat působivě jako lidský hlas – a zvláště je-li v rukách tak mistrovské hráčky, jako je Sharon Kam. Dokáže tvarovat jeho tón do nejjemnějších nuancí a dávat mu nejrůznější významová zabarvení, od sladké melodie po vyčítavý nářek. Hezky jí zní hluboké polohy, kultivovaně a lehce. Také violista Ori Kam se po výrazové ani technické stránce nenechal zastínit, byla to opravdu krásná spolupráce všech talentovaných hudebníků. Dva zpěvy mají mimochodem docela zajímavou genezi: první z nich Brahms složil ke sňatku svého přítele, legendárního houslisty Josepha Joachima (hrál i violu) s jeho ženou zpěvačkou. Po letech, kdy se pár rozcházel v hádkách, měl být nový zpěv od Brahmse pro dvojici záminkou k usmíření – na takový úkol ovšem přes veškerou hudební krásu nestačil.

Matan Porat, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

O klavíristovi Matanu Poratovi jsme zatím mnoho neřekli – on si však pozornost publika získal vedle citlivé spolupráce i sólovým příspěvkem do večera: slavné Debussyho Preludium k Faunovu odpoledni zahrál ve vlastní úpravě pro klavír. A to je docela výzva – nahradit proslulý motiv flétny a typické barvy Debussyho orchestrální instrumentace. Zdařilo se mu to výtečně; díky kultivovanému tónu, vcítění do podstaty partitury a jemnému čarování s pedalizací se z Debussyho snové nálady nic neztratilo. Myslím, že tato úprava by mohla u pianistů získat popularit. Porat sám také komponuje – napsal například operu Farma zvířat podle George Orwella.

Sharon Kam, Ori Kam, Matan Porat, Dvořákova Praha 2018 (foto Petra Hajská)

Nejnáročnější skladbu si trio nechalo na závěr:  Kontrasty pro violu, klarinet a klavír, Sz. 111 od Bély Bartóka. Moderní skladba prověřila virtuozitu všech zúčastněných beze zbytku, byly zde divoké verbuňky, strhující tempa, hra v náročných polohách. Také nelehká intonace – některé disonantní pasáže připomínají rozladěnou cimbálovku nad ránem, vedení hlasů jde v nelibozvučných paralelách. Violista musel během hry střídat nástroje (původní verze byla pro housle). Nejvíce experimentovala s výrazem a barvami Sharon Kam, předvedla široký rejstřík zvukových možností svého nástroje. Provedení Bartóka bylo brilantní a zaslouženě sklidilo největší aplaus publika.

 

Hodnocení recenzenta: 80%

 

Festival Dvořákova Praha
Anežský klášter, čtvrtek 13. září, 20.00

Sharon Kam (klarinet)
Ori Kam (viola)
Matan Porat (klavír)

Program
Wolfgang Amadeus Mozart: Trio pro klarinet, violu a klavír Es dur, K. 498 („Kegelstatt-Trio“)
Robert Schumann: „Märchenerzählungen“ – čtyři kusy pro klarinet, violu a klavír, op. 132
Johannes Brahms: Dva zpěvy pro klarinet, violu a klavír, op. 91
Claude Debussy, arr. Matan Porat: Preludium k Faunovu odpoledni
Béla Bartók: Kontrasty pro violu, klarinet a klavír, Sz. 111

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]