Janáčkova filharmonie Ostrava dá opět šanci mladým talentům

Vedení Janáčovy filharmonie Ostrava věří, že má smysl dávat šanci mladým talentům. Po předchozí velmi pozitivní zkušenosti tak znovu vyhlašuje otevřenou výzvu na pozici nového asistenta/asistentky dirigenta a vůbec poprvé takto hledá autora skladby na objednávku.
Maroš Potokár a Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Maroš Potokár a Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

Asistent dirigenta je post, který se filharmonii velmi osvědčil. V předchozím období tuto možnost získal Maroš Potokár, kterého na neoficiální pozici druhého asistenta dirigenta doplnila Alena Hron, jenž je čerstvě jmenovanou šéfdirigentkou Jihočeské filharmonie (od sezóny 2024/2025). Janáčkova filharmonie Ostrava vypisuje také druhou otevřenou výzvu ke spolupráci se současnými hudebními skladateli. K této aktivitě se uchyluje úplně poprvé a je tak v tuzemsku jedním z průkopníků, kteří tímto způsobem do svého programu zapojují na objednávku napsané skladby mladých skladatelů. Jednotlivé výzvy, včetně podrobných informací, naleznete na webu JFO.

„V zahraničí je asistentská dirigentská pozice u orchestrů poměrně běžná, ale u nás se s ní setkáváme spíše zřídka,“ říká Jan Žemla, ředitel JFO. Hlavním úkolem asistenta či asistentky dirigenta je připravovat orchestr na dirigentův příchod i ulehčení komunikace členů orchestru s dirigentem. Celý proces přípravy na hudební vystoupení se tak výrazně zkvalitňuje. Jako vůbec první v historii JFO na této pozici působí od roku 2021 Maroš Potokár, který prošel tříkolovým výběrovým řízením, a v rámci spolupráce nejen diriguje, ale také se podílí na dramaturgii celého cyklu C, jenž posluchačům nabízí takzvané moderované koncerty.

Od roku 2021 se pak na neoficiální pozici druhého asistenta dirigenta pravidelně objevuje Alena Hron. „Je to pro mne čest a radost, protože se setkávám se špičkovými dirigenty a získávám od nich zkušenosti,“ říká Alena Hron a dodává: „pro mě jako pro dirigentku je velmi důležité vidět ostřílené kolegy, jak při práci postupují, jakou vytváří atmosféru, jak se dobírají lepšího zvuku orchestru,“ doplňuje Alena Hron, která z kraje tohoto roku zaznamenala ve své kariéře významný umělecký posun, když přijala od sezóny 2024/2025 místo šéfdirigentky Jihočeské filharmonie a jako první žena v novodobé historii České republiky zaujala takto významný post.

Alena Hron a Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)
Alena Hron a Janáčkova filharmonie Ostrava (zdroj Janáčkova filharmonie Ostrava)

JFO se také opět rozhodla oslovit české skladatele, kteří tak mohou pro ostravskou filharmonii složit skladbu na zakázku. Posluchači si ji budou moci vyslechnout v nadcházející 71. koncertní sezóně. „V rámci této otevřené výzvy vznikne spolupráce s vybraným autorem, jehož nově zkomponovaná skladba zazní v následující sezóně, jako součást koncertu cyklu E – Elán mladých,“ upřesňuje Ondřej Daněk, manažer uměleckého plánování.

Janáčkova filharmonie Ostrava si nechala složit dvě skladby na zakázku právě při příležitosti aktuálně běžící jubilejní 70. koncertní sezóny a také Roku české hudby. „Jsme jedním z mála orchestrů u nás, které se k objednávkám nových skladeb uchylují. V 70. sezóně jsme poptali dvě nové skladby a takto chceme každou sezónu systematicky pokračovat,“ vysvětluje Jan Žemla a dodává: „považuji za důležité podpořit současnou hudební tvorbu, protože šance na provedení nové hudby je dnes v rámci standardní praxe vlastně dost malá“. První skladba na objednávku letošní sezóny, skladba Iana Mikysky, zazněla v sále Vesmíru v polovině února a skladba Elišky Cílkové bude mít svou světovou premiéru během posledního koncertu Symfonického cyklu A 11. dubna 2024.

Výzvy ke spolupráci s nadějnými mladými umělci jsou součástí dlouhodobé strategie Janáčkovy filharmonie Ostrava, která je tak jedním z průkopníků takové cílené spolupráce nejen v rámci svého koncertního Cyklu E – Elán mladých. Dlouhodobě dává možnost být součástí orchestru v rámci celé řady dalších aktivit jako je například Mezinárodní orchestrální akademie, jejímž cílem je zprostředkovat talentovaným studentům a absolventům hudebních akademií z celého světa hráčskou praxi a cenné dovednosti orchestrální hry. Nebo pak interpretační soutěže, v jejímž rámci poskytuje příležitost k vystoupení mladým hudebnicím a hudebníkům, a to i v koncertním repertoáru v doprovodu orchestru.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments