Jarní Barokní podvečery budou ve znamení génia barokní hudby G. P. Telemanna

23. ročník Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum je dedikován Georgu Philippu Telemannovi (1681–1767) – velikánovi barokní hudby, který svojí tvorbou zasáhl snad všechny soudobé hudební žánry.
Elionor Martínez Lara (zdroj Elionor Martínez Lara)
Elionor Martínez Lara (zdroj Elionor Martínez Lara)

„Ve svém díle se nechal inspirovat různými národními styly i lidovou hudbou a mistrně spojil francouzský šarm a italskou virtuozitu. Byl nejen geniálním autorem, ale také zdatným propagátorem své hudby, díky čemuž získal celoevropskou proslulost,“ vysvětluje hráčka na barokní příčnou flétnu a muzikoložka Jana Semerádová, která je zároveň uměleckou vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyní Barokních podvečerů. Koncertní řada představí různé aspekty Telemannovy tvorby v kontextu jeho německých, italských a francouzských současníků, jako byli například Georg Friedrich Händel či Jean-Philipp Rameau.

Cyklus zahájí ve slavnostním prostředí Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě 20. dubna 2023 koncert s názvem Amore Divino, který nabídne program duchovních kantát a árií G. F. Händela, G. Ph. Telemanna a Ch. Graupnera. V sólových partech se zaskví nastupující pěvecká hvězda, sopranistka Elionor Martínez Lara.

Koncertní cyklus Barokní podvečery se za dvě desetiletí své existence stal nedílnou součástí pražské kulturní scény. Je významnou platformou, na níž se setkávají špičkoví interpreti z nejrůznějších evropských zemí s renomovaným pražským souborem Collegium Marianum. Za originální a objevnou dramaturgií stojí umělecká vedoucí Jana Semerádová. Program koncertního cyklu se každý rok věnuje pečlivě zvolenému tématu a představuje tak ucelený dramaturgický pohled na konkrétní aspekty kulturního a hudebně-historického vývoje.

Zahajovací koncert 20. dubna 2023 bude věnován skladatelům zvučných jmen v čele s Georgem Philippem Telemannem. Všichni autoři zařazení do tohoto programu byli během své kariéry propojeni s hamburskou operou, jejímž hudebním ředitelem byl po dlouhou dobu i Telemann. V programu koncertu se seznámíme s tvorbou mistra nezaměnitelných melodií Georga Friedricha Händela přes jeho souputníka, bouřliváka Reinharda Keisera až po Christopha Graupnera, který byl krátce cembalistou v tamním orchestru a také přispěl pár kusy do jeho repertoáru. V podání sopranistky Elionor Martínez Lara a souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové zazní bravurní árie a kantáty skutečných mistrů barokní hudby.

Program koncertu 4. května 2023 nabídne díla Arcangela Corelliho a Georga Philippa Telemanna, velikánů, kteří představují také dva mezníky barokní hudby – tvorbu nastupujícího vrcholného baroka v díle Corelliho a galantním slohem prodchnutou hudbu Telemannovu, jež připravuje nástup klasicismu. Přestože se dílo Arcangela Corelliho vejde do „pouhých“ šesti sbírek sólových a triových sonát a koncertů, jeho vliv na současníky a následující generace hudebníků napříč Evropou byl nesmírný. Corelli se již za svého života proslavil jako vynikající hráč na housle a puntičkářský primárius, který výrazně posunul houslovou techniku i ansámblovou souhru na další úroveň.

Jako první skladatel úzce zaměřený pouze na instrumentální hudbu získal všeobecné uznání a věhlas. Své současníky i pokračovatele inspiroval zdokonalením formy concerta grossa a triové sonáty. V následujících generacích skladatelů měl četné obdivovatele. Mezi ně patřil i Georg Philipp Telemann, který po slavném mistrovi nazval jednu ze svých sbírek triových sonát. Můžeme se těšit na precizní a zároveň hravé provedení jejich triových sonát v podání ansámblu Collegium Marianum v nastudování Jany Semerádové a Lenky Torgersen.

Závěrečný koncert jarní řady Barokních podvečerů 21. června 2023 představí další rovinu rozmanité tvorby Georga Philippa Telemanna. Stejně jako jeho německé současníky, i Telemanna zaujala francouzská hudba – nechal se jí ve své tvorbě inspirovat ve snaze spojit ty nejlepší prvky z různých národních stylů. S francouzskou hudbou se seznámil nejdříve na dvoře hraběte Promnitze v lužickém Sorau a i po letech o svých koncertech říkal, že „mají vůni Francie“. Jako již v Evropě všeobecně uznávaný hudebník se pak do Francie podíval i osobně. Přijal totiž pozvání nejlepších pařížských hudebníků a pobyl ve městě nad Seinou celých osm měsíců. Svůj pobyt využil mimo jiné k publikaci druhé řady pařížských kvartetů. Francouzskou hudbou inspirovaná díla Telemannova, ale i jeho kolegy z Hamburku Reinharda Keisera na programu doplní nedostižný Jean-Philippe Rameau. V podání souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové se budete moci zaposlouchat do vůní Francie prodchnutých děl, inspirovaných bájnými ženami Heraklovými – zuřivou Omfalé a krásnou Hébé.

Pražský soubor Collegium Marianum se od svého založení v roce 1997 věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Jako jeden z mála takto profilovaných profesionálních souborů v ČR má na repertoáru nejenom koncertní díla, ale pravidelně se také věnuje scénickým projektům.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments