Jaromír Nosek: Zánik se stal momentem nového zrodu…

  1. 1
  2. 2

Náš první a zatím jediný provedený program s názvem Moravia italiana (kromě Tomášových skladeb obsahuje duchovní hudbu českých a italských autorů z Kroměřížského archivu, která zněla v polovině 17. století na dvoře olomouckého biskupa Karla z Liechtensteinu-Castelcorna) by se stejně dobře mohl jmenovat „Zrození – Zánik – Naděje“. Taková jsou totiž hlavní témata tří částí, z kterých se skládá.

Do programu jsem chtěl také včlenit nějaký prvek, který prochází celým koncertem a je nejen obraznou „červenou nití“, ale skutečným pojítkem. Využil jsem k tomu závěrečnou skladbu De profundis, kterou mi Tomáš napsal „na tělo“ v době loňského jarního lockdownu. Ta krásně vyjadřuje nejprve jakousi temnotu a ponurost – stav mysli, ve kterém jsme se asi všichni do určité míry po rozpuku pandemie nacházeli, a na konci optimistickou naději, že vše bude zase dobré. Každého z členů ansámblu jsem poprosil o přípravu vlastní improvizace na hlavní téma této skladby. Vznikly tak různorodé a osobité minikompozice, které jsem podle jejich charakteru rozmístil na vhodná místa programu.

Jaromír Nosek (zdroj Collegium Marianum)

A kolik členů má vlastně Váš soubor ANMOEN, v jakém obsazení hrajete?
Jsme dohromady čtyři. Kromě mě je to ještě gambista Jakub Michl, dále Martin Smutný, který střídavě hraje na varhanní pozitiv a cembalo, a theorbista Marek Kubát. Ten je v rámci našeho programu kromě improvizace také autorem i rozsáhlejší a velmi krásné skladby pro sólovou theorbu Sdílení.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna? Kam chcete, aby se ubíral Váš soubor?
Teď pracuji na programu se světskou tematikou. Chtěl bych ho strukturovat zase trochu jinak než program Moravia italiana a dát ještě víc prostoru improvizaci a možnostem osobního vkladu každého z hudebníků. Obsazení pravděpodobně zůstane stejné nebo velmi podobné. Když nám to bude i nadále dobře fungovat, chtěl bych se později také pustit ještě do projektu s trochu větším obsazením a realizovat jeden ze svých snů – program pro dva nebo tři hlubší mužské hlasy. Určitě vím, že bych k takovému programu chtěl přizvat barytonistu Tomáše Krále, kterého si nejen velmi cením jako kolegy zpěváka, ale s kterým nás také váže dlouholeté přátelství.  Před deseti lety mi šel dokonce na svatbě za svědka, a ačkoli žije už několik let v Berlíně, jsme spolu i s našimi rodinami stále v docela intenzivním kontaktu.

C. Monteverdi: Korunovace Poppey – DJKT Plzeň 2020 (foto Martina Root)

Kdy Váš soubor opět uslyšíme?
Doba je velmi nejistá a asi většina z nás si více než dřív uvědomuje úsloví o tom, že nevíme dne ani hodiny. Je těžké cokoli plánovat, když není jasné, za jak dlouho budeme zase moci koncertovat před publikem, kolik peněz dostanou v příštích letech hudební festivaly, divadla a další kulturní instituce. V současnosti se nemožnost živého vystupování alespoň kompenzuje nejrůznějšími streamy a nahráváním. Je to určitě skvělé, a já jsem velmi rád, že se takových aktivit mohu účastnit a dál tím pádem pracovat ve svém oboru. Přece jen ale tyto snahy vnímám jako do značné míry provizorní řešení, které nemůže fungovat dlouhodobě. Sebelepší záznam nebo přenos, byť sledovaný na veliké obrazovce se superkvalitní zvukovou aparaturou, nenahradí zážitek z živého koncertu. Není to přece jen zážitek audiovizuální, ale také společenský. A člověk je tvorem společenským.

I tak bych rád pozval případné zájemce ke sledování záznamu našeho koncertu Moravia italiana, který byl uveden v rámci loňského festivalu Baroko v Olomouci. Jeho záznam zazní v poledním programu na stanici Vltava dne 3. března tohoto roku. Máme velkou radost, že se náš program podařilo posluchačům alespoň virtuálně zprostředkovat.

To vypadá jako první vlaštovka lepších časů a naděje, že bude zase líp…

Pevně v to doufám! Pocit sdílené energie a atmosféry mezi umělci a diváky je totiž nenahraditelný. Zároveň je jedním z hlavních důvodů, proč tuto krásnou práci dělám.

Děkujeme za rozhovor!

Jaromír Nosek je český pěvec, činný zejména ve sféře staré hudby. Je uměleckým vedoucím souboru ANMOEN. Účinkuje v operních inscenacích Divadla J. K. Tyla v Plzni či Slezského divadla v Opavě. Pravidelně vystupuje s českými i zahraničními soubory jako Collegium 1704, Capella Mariana, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Warsawska Filharmonia Narodowa, Concerto Palatino, ad.  Více ZDE.

5 3 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments