Je Mäkelä dirigent, nebo marketingový produkt?

Nejvíce rušivým elementem, který dnes můžeme na koncertech slyšet, není cvakání a bzučení mobilních telefonů diváků, kteří si během pomalejší věty nahrávají videa pro TikTok. Nejsou jím ani vypjaté pokusy generálních ředitelů, kteří se snaží protlačit kontrolory diverzity, inkluze a rovnosti na výplatní listiny orchestrů. Přátelé – tím největším rušivým elementem v koncertních sálech je vyzáblý Fin se dvěmi přehláskami ve jméně, který se ocitl v čele čtyř velkých orchestrů – dva z toho jsou světové špičky. Jak se to proboha mohlo stát?
Klaus Mäkelä (zdroj Orchestre de Paris, foto Mathias Benuigui)
Klaus Mäkelä (zdroj Orchestre de Paris, foto Mathias Benuigui)

Klaus Mäkelä je dirigent a violoncellista. Před šesti lety nastoupil jako hudební ředitel Filharmonie Oslo, o dva roky později přidal Orchestre de Paris a v roce 2022 orchestr Concertgebouw Amsterdam. Nedávno s ním Chicagský symfonický orchestr podepsal smlouvu na více než milion dolarů. I kdyby uměl chodit po vodě, je vyloučené, aby si vychrtlý Klaus zapamatoval jména 500 hudebníků, které má na povel – natož to množství skladeb, které se musí naučit, aby je všechny udržel v živé paměti, pohotově k dispozici a ještě s chutí je provést. Jinak řečeno: tento Fin má na svém kontě více titulů než kdokoli jiný od dob Herberta von Karajana – a to vše bez jakéhokoliv pozoruhodného osobního úspěchu.

Nahrávky Stravinského a Sibelia, které pořídil pro společnost Decca, znějí nejednotně, ne-li úplně nedotaženě. Jeho živá vystoupení sice mohou nabídnout větší vzrušení, ale potenciál je naceněn výše než hmatatelný produkt. Je záhadou, jak mohly čtyři skvělé orchestry svěřit svou budoucnost do tak měkkých rukou. Dominantní vlajkou vlající nad hlavami dirigentů je v těchto dnech ta finská.

Klaus Mäkelä (zdroj Royal Concertgebouw Orchestra, foto Marco Borggreve)
Klaus Mäkelä (zdroj Royal Concertgebouw Orchestra, foto Marco Borggreve)

Ušetřím vás katalogové árie, tucet jmen bohatě postačí. Esa-Pekka Salonen, 65 let, působí v Sanfranciském symfonickém orchestru. Sakari Oramo, 58 let, stojí v čele smečky Finů u BBC, spolu s Dalií Stasevskou, Annou-Marií Helsing u BBC Concert Orchestra a Johnem Storgårdsem u BBC Philharmonic v Manchesteru. Mikko Franck, 45 let, je již deset let v čele Radio France.

Minnesotský orchestr interpretačně proměnil jedenasedmdesátiletý Osmo Vänskä. Hannu Lintu, 56 let, šéf Finské národní opery, vede také orchestry v Lisabonu a Lahti. Susanna Mälkki, 55 let, čeká ve frontě na další velký americký orchestr. Pietari Inkinen, 44 let, loni v létě dirigoval v Bayreuthu Wagnerův Prsten. Jukka-Pekka Saraste, 68 let, je šéfem Helsinské filharmonie. Eva Ollikainen, 42 let, řídí orchestry na Islandu a v Itálii. Santtu-Matias Rouvali je hudebním ředitelem Philharmonia Orchestra v Londýně. A další… Ti všichni ze země, jejíž počet obyvatel je srovnatelný se Skotskem (jmenujte prosím alespoň dva známé skotské dirigenty).

Santtu-Matias Rouvali (foto Katri Lehtola)
Santtu-Matias Rouvali (foto Katri Lehtola)

Finové jsou různorodí. Salonen je ztělesněním zbohatlické sofistikovanosti. Vänskä jezdí na motorce s Hell’s Angels. Když se moderátor Rádia 3 zeptal, jaký měl osmatřicetiletý Rouvali den, dostalo se mu odpovědi, že právě zabil v lese kance a připravuje si ho k večeři s omáčkou pesto. Stasevská, provdaná za jazzového hudebníka, jezdí na Ukrajinu na humanitární mise.

Finové mají společného učitele, kulturu a agenta. Jejich profesor dirigování Jorma Panula hodnotil teenagery v orchestru Sibeliovy akademie spíše podle jejich vůdčích schopností než podle hudebního nadání. Houslista dostal pokyn a taktovku: Přežij nebo vypadni. „Používejte ruce, ne slova,“ křičíval Panula. V třiadevadesáti vylepšil svou úsečnou tvrdohlavou agresivitu občasným pochvalným zavrčením.

Eva Ollikainen (zdroj Eva Ollikainen, foto Nikolaj Lund)
Eva Ollikainen (zdroj Eva Ollikainen, foto Nikolaj Lund)

Finům, kteří jsou od nátury flegmatičtí, jeho metoda vyhovovala. Ač vynalezli mobilní telefon, Finové ho téměř nepoužívají. Dvě války s Ruskem a jazyk, který nemá žádné příbuzné kromě estonštiny (a také maďarštiny), v nich vypěstovaly zatvrzelý izolacionismus. Dvěma základními charakteristikami dirigenta jsou nezávislost a odloučenost. Více než polovina absolventů Panula sdílí stejné agenty ve společnosti HarrisonParrott.

Nejvýše však vystřelil Mäkelä. Zakladatel agentury Jasper Parrott, kterému táhne na 80, o něm se slzami v očích mluví jako o tom, na něhož všichni čekali. Tento mladý muž je dobře vychovaný, má cit pro fotografii a nebojí se riskovat. Milostný románek s plamennou a osm let starší klavíristkou čínsko-amerického původu Yujou Wang je zdokumentovaný na snímcích na jejích sociálních sítích. Vzájemné představení rodičů. Cestování se stejnými příručními zavazadly. Když se po 14 měsících rozešli, musely orchestry horečně proškrtávat společná vystoupení na čtyři roky dopředu. Zatímco Yuja trucovala, Mäkelä se šklebil spokojeně jako kočka. Na žebříčku celebrit si polepšil o tři příčky.

Klaus Mäkelä, Yuja Wang (zdroj Yuja Wang)
Klaus Mäkelä, Yuja Wang (zdroj Yuja Wang)

Momentálně se Mäkelä připravuje na Chicago a oznámil, že to v příštích letech plánuje zabalit Oslu a Paříži. Samozřejmě existuje kalkulované riziko, že nadšení do roku 2027 opadne – ani veškerá publicita světa nedokáže zachránit dirigenta, který podcení větrné město. Někteří hudebníci tvrdí, že je dobrý, ale ne až TAK dobrý. Na zkouškách a na pódiu je Rouvali průraznější. Rouvaliho dráha přes Kodaň a Göteborg byla nenápadná. Je další v řadě hvězd na obzoru.

Ještě slibnější je Tarmo Peltokoski, který se narodil na přelomu století a je nejmladším dirigentem, který kdy podepsal smlouvu s elitním vydavatelstvím Deutsche Grammophon. Syn finsko-filipínského páru a soukromý student Panuly, Peltokoski dirigoval ve 22 letech celý wagnerovský cyklus a poté vedl orchestry ve Vilniusu, Brémách a Toulouse. Jeho debutová nahrávka posledních tří Mozartových symfonií od DG, která vyšla na konci května, pozitivně překypuje energií a čistotou. Znakem skutečného maestra je Peltokoskiho schopnost znovuobjevovat klasickou. Pro zábavu si také čtyřručně zahrál na klavír s Yujou Wang. Zdá se, že dirigování má před sebou slibnější – finskou – budoucnost.

Tarmo Peltokoski (zdroj Dorn Music)
Tarmo Peltokoski (zdroj Dorn Music)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


2 26 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments